Jag köpte en lägenhet nyligen och jag har upptäckt en fördjupning på ett ställe i parkettgolvet i vardagsrummet. Vad kan göras, måste man riva hela golvet och lägga nytt?

Vad kan vara orsaken? (är inte insatt i hur ett parkettgolv byggs upp)

Hur skulle jag gå tillväga om jag skulle vilja lägga laminatgolv där i stället. Kan man jämna ut fördjupningen lokalt på något sätt och sedasn bara lägga laminatgolvet sen? Eller måste hela parkettgolvet rivas ut först?

 
Troligen gar du sand uner golvet. Som stegdämpning. Oftast 5-10 cm. Det bästa vare att riva allt, jämna till sanden och på med nytt golv. Men. Det behöver du inte göra. Jag har haft liknande problem och jämnade till hålet med elastiskt flyttspackel. Sen var det bara att lägga nytt laminat.10 år har gått och golvet ser bra ut.
 
Hmm, så kanske man kan göra. :)

Fick som svar av en jag frågade att flytspackel inte var bra, det spricker ifall golvet sedan skulle svikta lite. Men om man tar elastiskt flytspackel borde det ju funka bra.

Kanske man ska lägga ut en plast över fördjupningen först innan man häller på spackel så att man lätt får bort spacklet ifall någon skulle vilja återställa parketten i framtiden.
 
Ja! Precis. Och nu har du löst problemmet! Laminat golv ät hårda och tunna. Den kommer att svikta lite när du går på den, men annars kommer det att se fint ut. Och lägger du den nya sorten/klick - kommer ev. nästa ägare att kunna plocka bort den. Men det tror jag inte de gör. Så fram med sågen och hammaren.Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.