Sitter och ritar på en stomme då planerna är att bygga ett inglasat uterum.
De stommar som finns att köpa färdiga typ Willab etc. funkar inte riktigt då tanken är att taket ska fästas mot bef. takstolar så planen är att bygga i lösvirke.

vi bor i snözon 2.5 och har tänkt Areco easy clic plåttak med råspont under.

yttermått är 5500*3700 och jag har då gjort beräkningar på svenskt trä samt diskuterat lite med lokala bygghandeln och kommit fram till att takbjälkar behöver vara 45*220 vid cc600 och en främre övre bärlina av limträ 90*180 samt limträstolpar 90*90.

Första funderingen är hur jag får en stabil infästning av den främre övre bärlinan, hade i bästa fall velat fälla in den i stolparna men det går ju ej när både stolpar och bärlina är 90mm.
kraften går ju rakt ner tänker jag så det borde funka att skråskruva?? alternativet är 150*150 stolpar men känns lite overkill?
vinkelbeslag funkar ju heller inte då skenan till glaspartiet hamnar där.

Har kollat endel på färdiga stommar för inspiration och spontant känns de mycket klenare men jag inte ju inte gärna gå på annat en svenkt träs rekomendationer?

Vore tacksam att få lite synpunkter (om nu någon orkar läsa allt :D)

Kanske övertänker lite (mycket ger sig ju när man väl är igång) men måste ju söka bygglov så då vill jag ha konstruktionen klar.

Bifogar lite bilder

Trevlig helg!
 
  • Ritning av en stomme för ett planerat inglasat uterum med mått och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en trästomme för ett planerat inglasat uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en träkonstruktion för ett inglasat uterum med takbjälkar och bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av träkonstruktion, detaljbild av överlappande balkar och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva med lång skruv ovanifrån så slipper du skråskruva. På Beijer eller annan välsorterad bygghandel kan du få tag på skruv som är 8x300 och det borde räcka att dra ihop det med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.