Q
Hej har upptäckt att ett ventilationsrör har glidit isär och att ett Vp rör är av.
Det är i bjälklaget under badrummet på ovanvåningen och under det är också ett badrum.
Detta upptäcktes då elen drogs om och jag fick skruva loss golv i kattvinden och köra in en GoPro på en pinne för att hitta det.
När vi köpte huset fanns de ingen ingång till kattvind så inte en sportslig chans att se det.

Förra ägaren har renoverat badrummet där uppe och förstärkt golvet för att sätta in stort badkar, så antar de har glidit isär då.

har lite funderingar på hur man skulle kunna lösa det, men de blir ju en del jobb.

vad tror ni, är de lönt att hävda doldt fel?
 
  • Bild av avskilt ventilationsrör och avslitet Vp-rör i bjälklag under badrum, synligt via GoPro-inspektion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är felet och skadan?
 
Q
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är felet och skadan?
Ventilationsröret glidit isär vilket medför att den mesta av frånluften går via bjälklaget istället för där de skall.
Elröret har gått av i en skarv som gjorde att vi inte kunde dra om elen till elementet i ett sovrum, så fram tills detta är fixat är vi utan värme i de rummet.
 
Det är väl småsaker och småpengar vi pratar om va? Jag skulle inte "bråka" med säljaren för detta isf.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väl småsaker och småpengar vi pratar om va? Jag skulle inte "bråka" med säljaren för detta isf.
Småsaker? Ja om rören var lättillgängliga så hade jag kallat det för småsak. Men måste du bryta upp tak/vägg/golv för att ha en chans att trycka tillbaka rören skulle jag inte kalla för småsak.
 
Allt handlar om vad det kostar i slutändan, att ta upp hål i taket och sedan laga kan ju inte kosta skjortan? Ta ett vänligt samtal med säljaren och fråga om dom kan tänka sig att ta halva kostnaden tex! Om det hade varit flera hundratusen hade det kanske varit en ide att hoppa på säljarna och ställa krav och i sista hand via stämning i tingsrätt...
 
Q jope84 skrev:
Ventilationsröret glidit isär
Q jope84 skrev:
Elröret har gått av i en skarv
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väl småsaker och småpengar vi pratar om va?
Frågan är antagligen hur man kommer åt att fixa detta. I värsta fall kanske badrummet måste rivas.
 
ByggAddo DavidSkallen skrev:
Småsaker? Ja om rören var lättillgängliga så hade jag kallat det för småsak. Men måste du bryta upp tak/vägg/golv för att ha en chans att trycka tillbaka rören skulle jag inte kalla för småsak.
Det är en småsak i pengar, dvs nog mycket småsak för att ni inte ska få något juridiskt.

Även den skada ni lider är svår att mäta och inte så stor.
 
Jag gissar på att spirosen är ett dolt fel då ventilationen inte har funktion, VP-röret tveksamt då felet inte påverkar bef eldragning.

Men åtgärden kanske kan hanteras genom att riva del/hål av taket i nedre badrummet koppla spirokanalen. lappa, spackla måla. Borde kunna fixas för under 10 tkr. Är det värt att kräva ersättning för?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hur ser det ut där schaktet går ner, kommer man åt att öppna den väggen och lösa det den vägen? Går schaktet helt inom det nedre badrummet eller vetter någon sida av det ut mot ett annat utrymme?
 
Q
Problemet med att ta det nedifrån är att badrummen inte ligger rakt under varandra, så det blir en vägg i vägen.

Jag har funderat på att ta upp ett hål i golvet till vänster om där elrören går ned, men är osäker om de 20 cm är tillräckligt för att få in armar och få ihop de.
Men hur man än gör de så drar det med sig massa jobb med att återställa ytskikten.



Ångrar att jag inte drev ett dolt fel om elen.
Den var så farlig att vi beslutade om att dra om allt, då jag själv är elektriker och kompis har behörighet så gjorde vi de på fritiden.
Men de drog med sig en heldel ommålning då vi fick såga upp väggar för de har gjort konstigheter.
 
Q
Centano Centano skrev:
Hur ser det ut där schaktet går ner, kommer man åt att öppna den väggen och lösa det den vägen? Går schaktet helt inom det nedre badrummet eller vetter någon sida av det ut mot ett annat utrymme?
Det går rakt ned i tvättstuga och fördelar sig till badrum och tvättstuga i en låda.
Men om jag trycker ihop de där så kan jag inte skruva ihop de , men de kanske inte behövs ?
Kommer inte åt vpröret där nedifrån heller.
 
Att elröret har glidit isär tror jag inte du kan köra som dolt fel. Elen fungerar även med röret isär.

Ventilationen kan kanske vara ett dolt fel. Men det beror på en massa faktorer. Det största problemet ur ev. ersättningssynpunkt är att det troligen är ett "för billigt fel". Men man kan tänka sig en del andra hinder också, hur ser arbetena i huset ut i övrigt? Är det dåligt utförda renoveringar i största allmänhet (låter lite så), så förväntas man räkna med mer problem än det synliga som köpare.

Men "billigheten". Om vi antar att du hittar ett fel som i alla aspekter är ett dolt fel. Inget som du objektivt sett borde behövt förvänta dig, och inget som gick att upptäcka eller mjisstänka efter en noggrann undersökning. Då gäller att ersättningen skall räknas som skillnaden i värde på huset med eller utan felet. Då finns det rättsfall där fel i klassen 30 - 40 000 inte har ansetts stora nog för att päverka vad priset på huset skulle ha varit om felet hade varit känt vid köpet.

Det finns även ett fall med ett badrum i en bostadsrätt med fel för 150 000, om jag minns rätt, bostadsrätten hade kostat 7 milj. Felet ansågs "försumbart" i förhållande till priset för bostadsrätten.

Om vi då antar att detta går att åtgärda utan att du behöver bygga två nya badrum, så lär kostnaden inte bli mer några tiotusen kronor, även om du skulle låta en firma göra allt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tycker definitivt du ska anmäla det som ett dolt fel till säljaren. För att kunna få det klassat som dolt fel måste ni anmäla direkt när felet hittas.
Eventuella kostnader och lämpliga åtgärder kan preciseras senare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser problem med att ni upptäckte felet när ni skulle dra om elen. Det jag menar med det är att de inte är ovanligt att man trycker isär skarvar när man drar ut gammal tråd eller trycker in ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.