Hej Forum. Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur man skall tänka på allt. Vi har idag en stuga på ca 45 kvm men tänkte riva den och bygga en ny stuga på ca 60 kvm. Grejen är att den måste ha kamin (den gamla) vanlig modern sådan. Toalett, typ separet eller förbränningstoa, så någon sorts ventilation kommer också krävas. Jag vill också ha kök längs en yttervägg då jag vill ha gasoltuberna utanför huset, (kyl, spis). Samt dubbeldörr ut mot altan då stugan kommer ha en altan mot vattnet, inte långt ifrån bryggan. Alla förslag emottages gärna. Tanken så billigt som möjligt men till bra standard. Gärna tips på konstruktion och planritningar. Det kommer byggas på plintgrund. Vi har sydvästläge med vatten framför så vi får in mycket sol på eftermiddagen och kvällen. Jag kommer dra in 12V el med solpanel och gel batterier, främst för att driva lampor och ev fläktar. MVH Martin
 
Jag vet inte hur erfaren du är och hur mycket tid du har att lägga på projektet, men det går betydligt snabbare och enklare att bygga modulhus än lösvirke. Finns också stomme 60 kvm från Byggmax om det känns mycket att köra på lösvirke. Bygger modulhus själv, är inte byggare, dock ej off grid. Faktiskt ganska enkelt och kul.
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Lättast måste väl vara att surfa runt på olika husleverantörers hemsidor och sno bästa planlösningen.

12V offgrid funkar kanon. Vi har ett fullt fungerande hushåll. Kan gärna ge tips där om du vill. Förbränningstoa går väl bort då... Dra ett par riktiga eluttag från en omvandlare i elcentralen. Jag gjorde så vid ombyggnation. Har ett 230 uttag i köket, ett vid tv´n och ett vid laddstationen.

Byggde ett eget uttag med ciggladdaruttag för att ladda mobiler enkelt på 12V :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.