Hej!

Ännu en tråd om fuktighet i källare. Sorry för det, men har inte lyckats hitta en tråd som går in på djupet om deltat mellan fukt inne/ute. Så here goes:

Har nyligen köpt hus byggt -66, oisolerad platta på mark, suterräng. Huset är inte dränerat sedan det byggdes.

Då jag senaste veckorna loggat RF nere i källaren för att få ett hum om huruvida en dränering skulle kunna tänkas vara aktuell. I samband med det har jag såklart plöjt cirka samtliga trådar här om luftfuktighet och källare. Men, det jag saknar är något slags "sanning" kring vilket delta som upplevs som acceptabelt mellan RF ute och inne. Om man ens kan tänka så? Eller vill man alltid sikta på att ligga under 70% inne oavsett klimat ute?

En torr period utan regn har vi legat på ca 45-55% RF i källaren vid ca 18 grader. Vilket jag tycker talar för en relativt torr källare utan behov av dränering?

Nu senaste veckorna med mycket regn har vi klättrat uppåt och stundtals legat nära 70%, och vid något enstaka tillfälle över, vilket då ledde till att jag i panik sprang ut och köpte avfuktare.

Om man tittar på idag som exempel, med mycket fukt ute ligger vi på 68% RF i källaren, 17.5°. Ute är det 82%, 17°. Kompenserat för temperaturskillnad har vi alltså ett delta på -11,5% (vår källare är alltså ca 11% torrare än utomhus).

Talar detta för att vår källare då ej utsätts för tillskjutande fukt och därför inte behöver dräneras om? Eller kan man inte tänka så öht? Vad bör man normalt ligga på för fuktighet i relation till utomhus, eller är det en irrelevant fråga typ?

Har lite svårt att komma på lösningar för att ha mkt torrare inne än ute om man inte antingen höjer tempen inne mot ute, alt. kör med avfuktare. Just nu ventilerar jag inte utrymmet öht eftersom jag tänker att det då snarare bara lär jobba mot ett utjämnande av skillnaderna mellan ute/inne.

Hur tänker ni experter här? Borde jag kunna sitta lugnt i båten och njuta av en välmående källare, eller i panik springa ut och köpa upp en total omdränering?
 
Vad säger näsan (luktar det fukt och mögel), och vad vill du kunna använda källaren till?
Mitt hus ligger högt och har inga direkta problem, men det upplevdes ändå som lite fuktigare och råare i källaren. Tvätt som hängde i tvättstugan ville liksom aldrig torka, så jag köpte en avfuktare dit, vilket gjorde stor skillnad. Men så länge du inte tänker ha källaren som bostadsyta så är det bara att sitta lugnt i båten tills någon gång när du ändå vill göra stora förändringar (som t.ex. att gräva upp och byta alla avloppsstammar).
 
Nja skulle säga att det luktar fräscht förutom i undantagsfall när det varit väldigt fuktigt i några dagar då det luktar lite ”muggigt”. Kör man då avfuktaren luktar det fräscht igen.

Tänkte inreda det fuktigaste rummet tyvärr, men tänkte köra på nålfiltsmatta och putsade väggar så ska nog go hyffsat ändå hoppas jag..
 
Hittade just följande intressanta formulering hos ”Intab” som i stort var det jag var ute efter. Kanske även kan vara intressant för någon annan?

”Man brukar säga att om den absoluta luftfuktigheten är mer än tre gram per kubikmeter jämfört med utomhus är ventilationens kapacitet inte tillräcklig för att ta hand om överskottet. Den absoluta luftfuktigheten kan räknas ut genom att mäta temperatur och relativ luftfuktighet.”
 
  • Gilla
dragkroken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.