Jag har precis köpt ett hus från -71 med hel oisolerad källare. Jag tänkte nu använda ett rum i källaren som hobbyrum o börja inreda så smått.

Källaren har målat betonggolv, rätt låg takhöjd samt rätt många radiatorer som värmer upp. Vet ej hur fuktigt o kallt det kan bli där nere, har ju bara bott här i 2 veckor. Huset är nyligen dränerat iallalfall.

Det jag skulle vilja göra är lägga klinkers. Frågan är om det är ngn idé med golvvärme(el) eller försvinner den värmen helt mot det kalla golvet? Jag är inte ute efter att ha det som uppvärmning av rummet utan mer komfortvärme så det inte blir svinkallt när man går på klinkergolvet. Och inte höja golvet mycket. T2 såg jag nånstans....såg smidigt ut(är det komfortvärme? )

Nån som har några goda råd hur jag ska göra. Och i vilken ordning. Och vilka material?

Just ja.......kommer nog även satsa på mekanisk ventilation då det behövs drivas ut lite radon så man kan vara där nere. Kanske det förbättrar luften(fuktigheten) ?

Hilfe..... ???
 
Är det en nedgrävd källare som nyligen dränerats och du har flera element är detta troligen tillräckligt som 'komfortvärme' i hobbyrummet. Verkar lite overkill att lägga in golvvärme. Ta bort golvfärgen, lägg klinker utan isolering & sätt ngt varmt & gott på futterna. Det har inte så stor betydelse var i landet du bor eftersom snön i norr värmer även om det är kallt. God ventilation är mer väsentligt om sommaren då man inte har värme på så ett par paxfläktar är inte fel - speciellt som du har radon.

Jag själv har endast 1 mindre element i den djupa källaren (full takhöjd) för 60 kvm; efter renoveringen har inte element nr 2 satts upp. Viss spillvärme ges från oljepannan. Håller ca 16-17 grader på vintern vilket är perfekt för hobbyverksamhet med en extra tröja på. Vill du hobbyverksamheta näck är det en annan sak.
 
Hej!
Hur påverkas fuktvandringen från plattan om man lägger golvvärme och plattan är oisolerad? Ökade fuktproblem? Det verkar finnas många olika bud om detta på forumet.
/Hubbe
 
Man får en något lägre fukthalt i det utrymmet som v-slingorna ligger i, och en högre fukthalt i dom kring liggande utrymmena. Detta av att värme golvet "trycker" bort fukten
 
[quote author=Yzer link=board=Golv;num=1092956188;start=0#0 date=08/20/04 kl 00:56:28]

Det jag skulle vilja göra är lägga klinkers. Frågan är om det är ngn idé med golvvärme(el) eller försvinner den värmen helt mot det kalla golvet? quote]
Det är en god idee att ha klinkers i källaren - praktisk.
Som du redan själv misstänker så är det ingen idee att lägga värme i en golv som inte är isolerad underifrån = höga elräkningar. Värmen försvinner inte helt men det mesta kommer att förbrukas till att värma undergrunden och avdunsta den markfukten som nu alltid finns i jorden och cementgolvet. Mitt råd är att vänta till våren så har du i alla fall en bild på om den överhuvudtaget behövs ??? Det är ju så att alla glatta ytor känns kallare i direkt kontakt med bara fötter än dom egentligen är. Fryser du inte nu så kanske blir det lika bra med radiatorer om dom kan hålla samma temp. i källaren som du har under sommartiden.
gaia
 
Håller med Eson har du laminat eller liknande i ett angränsande rum finns det stor risk att det reser sig....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.