Gillart @Gammelnörden!

Nu när jag tittar på situationsplanen inser jag att jag var trött. Jag hade lagt ett långhus mot tomtgränsen mot 27an och haft garaget mot cykelbanan. Troligtvis gavel entré också.

Då hamnar uteplatsen så att ni får sol på baksidan över alla dygnets soltimmar (y)

Ska leta upp ett hus som jag har i huvudet som jag känner hade passat in bra på tomten (y)

Planritning av enplanshus med sovrum, badrum, kök/allrum, och entré, inriktad på soltimmar och tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är alltså, sovrummen mot "27" och garaget utanför tvätt/sov (eller allrum som jag tänker mig).

Då blir det nästan som en innergård eftersom garaget skyddar ut mot gatan.
 
Redigerat:
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Som det nämnts i tråden tror jag också på ett mer långsmalt hus, med en inte så fullt utskjutande del i sidled. Jag provade att klipp och klistra och kom fram till att den här formen med en ganska begränsad bredd, ca 12 m, skulle lämna kvar tillräckligt för åtminstone ett enkelgarage, sammanbyggt om man så vill.
Boarean är ca 154kvm och byggarean kan tänkas bli ca 180kvm? "Skimra" är 153,7kvm boarea så jag utgick från det.
Jag vart osäker på om TS menade 150-160kvm boarea eller byggarea men utifrån önskemålen blir det nog väldigt svårt att få till det på 150-160kvm byggarea. Jag har försökt vara ganska snål med utrymmena men jag ids inte 10 kvm celler till barnrum. Men sen får vi se vad detaljplanen säger, så det här är ett inspirationsförslag.;)
[bild][bild]
(upptäckte när jag skulle pröva på tomtritningen att jag måste spegelvända planlösningen och att formatet gjorde bilden suddig, typiskt...)
Det där är ingen dum idé! Det är verkligen något jag ska ta med, får tom plats med ett garage på sidan mot vägen, stort tack! Boarean ska va runt 150kvm
 
J Jarlsgård skrev:
Gillart @Gammelnörden!

Nu när jag tittar på situationsplanen inser jag att jag var trött. Jag hade lagt ett långhus mot tomtgränsen mot 27an och haft garaget mot cykelbanan. Troligtvis gavel entré också.

Då hamnar uteplatsen så att ni får sol på baksidan över alla dygnets soltimmar (y)

Ska leta upp ett hus som jag har i huvudet som jag känner hade passat in bra på tomten (y)

[bild]

Min tanke är alltså, sovrummen mot "27" och garaget utanför tvätt/sov (eller allrum som jag tänker mig).

Då blir det nästan som en innergård eftersom garaget skyddar ut mot gatan.
Detta påminner en del av ett hus vi va inne i och gillade, dock va det ett knäckt hus, Villa Djupvik från Vårgårdahus, måste kolla på en bra lösning med.

Dock fundersam hur det skulle upplevas att gå in på gaveln? iofs kan man ha det som groventré och ha en finingång närmare köket?
 
BennW BennW skrev:
Detta påminner en del av ett hus vi va inne i och gillade, dock va det ett knäckt hus, Villa Djupvik från Vårgårdahus, måste kolla på en bra lösning med.

Dock fundersam hur det skulle upplevas att gå in på gaveln? iofs kan man ha det som groventré och ha en finingång närmare köket?
Har varit inne i villa sandvik från vårgårdahus och i ärlighetens namn så ser jag nog inget problem med att gå in på gaveln :)

Men det är ju förstås en smaksak! Kan tipsa om att kika på @inredanytthus på Instagram (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.