Vi tänkte vi skulle ev så gräsmatta nu medan bygget pågår så att det ändå är gjort. Marken är ganska sank, kommunen ska dränera är det tänkt plus att området inte är färdigbyggt, när alla hus är på plats borde problemet försvinna. Men just nu så ligger det en liten pöl med smältvatten längst bak på tomten. Granntomten vi har ovanför oss ligger ungefär en meter över vår tomt eftersom hela området sluttar neråt där vi är sista huset innan gatan. Således finns det en meter hög slänt där vattnet samlas precis nedanför och inte rinner bort. Jag misstänker att det är så mättat i jorden nu eftersom pölen tidigare varit ganska stor så vattnet har ingenstans att ta vägen.

Frågan är nu, om jag borde göra något åt detta innan jag sår? Eller räcker det om jag öser på sand och matjord ovanpå (och förbereder och luckrar upp jorden på bästa sätt förstås) och sår och hoppas att detta löser sig när området är färdigbyggt? Måste jag gräva ett dike längst bak? Måste det leda någonstans i sådana fall?
 
Hemmakatten
Granntomten ska ta hand om sitt eget dagvatten, dvs. det får inte rinna ner på din tomt. Det är de som borde gräva ett avledande dike på sin tomt, inte du. Men detta ingår kanske i kommunens dräneringsplan?

Vad gäller grässådd är jag inte riktigt säker. Vet dock att det inte är bra att fröna simmar omkring i nån pöl. :)
 
Totte_S
...men det kan nog vara en god ide att göra något åt underlaget där pölen är oxå. Annars är det nog just där du alltid kommer att få en pöl eller sumpig gräsmatta, tex efter skyfall, och då ångrat att du inte gjort nåt från början.
Hur stor yta handlar det om, och hur är marken beredd idag? Ligger jorden på plats eller skall ni ta dit den?
Exakt vad som skall göra vågar jag inte svara på, men jag hade nog gjort nåt i stil med det du själv föreslår, dvs blanda sand och jord och fylla ut lite med.
Det kanske kan vara en god idé att se till att ha lite fall på tomten så att vattnet kan rinna undan över en större yta. Kanske...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.