Jag håller på att göra efterforskningar för hur jag på bästa/enklaste/billigaste sätt renoverar en gammal grävd brunn. Den ligger på sommarstugetomten ca. 100 m från huset. Det är idag en gammal klassisk brunn med stenläggning på sidorna, så med andra ord behöver jag sänka ner något i hålet för att på så sätt kunna fylla med sand, ältad lera, osv.

Det klassiska sättet brukar ju vara cementringar som man tätar med bruk. Nackdelen med dessa är ju att de väger massor, och att skarvarna tenderar till att läcka efter ett tag.

Jag har läst någonstans att man kan använda en vägtrumma i plast, 60-80 cm i diameter, istället för cementrör, vilket både är billigare och underlättar hanteringen avsevärt. Jag minns inte riktigt var jag läste det, och det känns lite för enkelt för att vara sannt... så jag vill gärna kontrollfråga om det är så att jag kan köra med en vägtrumma istället? Är plastsorten lämplig för dricksvatten?

Jag har i så fall siktat in mig på en sån här i 80 cm storlek. 6 m lång bör vara fullt tillräckligt till brunnen: https://www.linnabacken.se/produkt/vagtrumma-pipelife/

Min andra fråga rör pumpar. Jag inbillar mig att en pumpautomat med integrerad hydrofor/hyrdopress låter en hel del. Därför skulle jag om möjligt vilja placera pumpen i brunnen, t.ex. en dränkpump. Den behöver inte lyfta vattnet speciellt högt eftersom huset ligger lite i en nedförsbacke. Är det någon som har ett tips på lämplig pump?
Sedan blir jag inte riktigt klok på valet mellan hydrofor eller hydropress. Vad är det egentligen som styr när man ska ha vad?
 
X Xtrnisse skrev:
Jag håller på att göra efterforskningar för hur jag på bästa/enklaste/billigaste sätt renoverar en gammal grävd brunn. Den ligger på sommarstugetomten ca. 100 m från huset. Det är idag en gammal klassisk brunn med stenläggning på sidorna, så med andra ord behöver jag sänka ner något i hålet för att på så sätt kunna fylla med sand, ältad lera, osv.

Det klassiska sättet brukar ju vara cementringar som man tätar med bruk. Nackdelen med dessa är ju att de väger massor, och att skarvarna tenderar till att läcka efter ett tag.

Jag har läst någonstans att man kan använda en vägtrumma i plast, 60-80 cm i diameter, istället för cementrör, vilket både är billigare och underlättar hanteringen avsevärt. Jag minns inte riktigt var jag läste det, och det känns lite för enkelt för att vara sannt... så jag vill gärna kontrollfråga om det är så att jag kan köra med en vägtrumma istället? Är plastsorten lämplig för dricksvatten?

Jag har i så fall siktat in mig på en sån här i 80 cm storlek. 6 m lång bör vara fullt tillräckligt till brunnen: [länk]

Min andra fråga rör pumpar. Jag inbillar mig att en pumpautomat med integrerad hydrofor/hyrdopress låter en hel del. Därför skulle jag om möjligt vilja placera pumpen i brunnen, t.ex. en dränkpump. Den behöver inte lyfta vattnet speciellt högt eftersom huset ligger lite i en nedförsbacke. Är det någon som har ett tips på lämplig pump?
Sedan blir jag inte riktigt klok på valet mellan hydrofor eller hydropress. Vad är det egentligen som styr när man ska ha vad?
hej Xtrnisse!
Jag såg din fråga om renovering av grävd brunn. Jag har samma problem som du har, en ca 100 år gammal dricksvatten-brunn med stenfodring. Ca 4-5 m djup. Vattnet bra och rikligt förutom koliforma bakterier och mikroorganismer vid senaste testet. Misstänker att det ramlar ner mossa, myror , gråsuggor och kanske t o m gnagare i vattnet uppifrån. Har du fått någon klarhet om det är OK att fodra med vägtunnel-plaströr istället för med Brunnsringar i betong? Det vore så mycket enklare och smidigare...
Jag skulle vara tacksam för svar!
 
T Tirza skrev:
hej Xtrnisse!
Jag såg din fråga om renovering av grävd brunn. Jag har samma problem som du har, en ca 100 år gammal dricksvatten-brunn med stenfodring. Ca 4-5 m djup. Vattnet bra och rikligt förutom koliforma bakterier och mikroorganismer vid senaste testet. Misstänker att det ramlar ner mossa, myror , gråsuggor och kanske t o m gnagare i vattnet uppifrån. Har du fått någon klarhet om det är OK att fodra med vägtunnel-plaströr istället för med Brunnsringar i betong? Det vore så mycket enklare och smidigare...
Jag skulle vara tacksam för svar!
Hej Tirza!
Jag har inte kunnat hitta något som tyder på att det inte skulle gå att renovera brunnen med en vägtrumma istället för betongringar, men å andra sidan är det ingen som har rekommenderat det heller. Så för att svara på din fråga så har jag nog egentligen inte fått någon klarhet. Rent strukturellt så bör vägtrumman hålla för jordtryck osv., men det jag skulle vilja ha svar på är om plasten i trumman släpper ifrån sig några ämnen till vattnet som inte är så bra att dricka, och det är kanske lättast att fråga producenten av röret. Jag har bara varit för lat/haft annat att göra för att ringa upp och fråga.
 
A
hej! Har ni två kommit någon vart med det här brunnsprojektet?
Måste fixa min brunn också. Dela gärna ideer/lösningar om ni hittat några. Eller länkar där man kan läsa mer.
Ska precis ta tag i det här.
 
A aion skrev:
hej! Har ni två kommit någon vart med det här brunnsprojektet?
Måste fixa min brunn också. Dela gärna ideer/lösningar om ni hittat några. Eller länkar där man kan läsa mer.
Ska precis ta tag i det här.
Jag gav upp renoveringen och ska istället borra brunn. Detta eftersom jag ska sätta in bergvärme och lika gärna kan borra ett hål till när de ändå är här...
 
Hej
Någon som renoverat gammal stensatt brun. Jag har bra vattenflöde dock lite låg nivå. Typ 60 cm så här års.
Pumpade den ren i våras (köpte fritidshuset i vintras) då vattnet stått ett tag och jag tyckte det luktade illa. Såg ut som det låg en mask i botten. Rätt lång 30 cm...
Sedan har vattnet varit ok tills nu när jag inte använt det på 2 veckor. Luktade illa igen. Såg ut som det var en mask igen i brunnen. Är 6.4 meter djup så inte så lätt att se ner...
Bytte locket i våras från gammalt trä till ett av aluminium. Dock är ena sidan av betong "locket" skadat. Borde kanske gjuta till detta....Har grävt bort jord vid skadan och lagt grus.
Frågan är vad man ska göra? Lät ju intressant med plaströr. Betongrör får man ju ej i själv direkt.
Öppen stensatt brunn med synliga stenar, vattenledning och trasigt betonglock, omgiven av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En 30 cm lång mask? Du tror inte det är brunns-ålen? Lever den än?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En 30 cm lång mask? Du tror inte det är brunns-ålen? Lever den än?
Nja 20 cm då kanske.
Nä den var död!!!
Ingen ål i.... kanske varit lösningen
 
Kanske det som är problemet; brunns-ålen har dött?!
 
Om vattnet luktar illa så är det kanske lämpligt att börja med ett vattenprov?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Om vattnet luktar illa så är det kanske lämpligt att börja med ett vattenprov?
Togs ett i höstas tjänligt med anmärkning. Kolifoma bakterier.
Tänkte ta ett när jag använt det lite mer...
Får väl planera att laga sprickan och tömma lite vatten regelbundet

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kanske det som är problemet; brunns-ålen har dött?!
:rofl: Tror inte det varit någon ål i!!
 
Om du har koliforma bakterier i vattnet så kan ju det betyda att du får in fekalier i vattnet (men kan också vara ytvatten såklart).

Du har ingen granne som fulgrävt nytt avlopp uppströms från brunnen?
 
X Xtrnisse skrev:
Om du har koliforma bakterier i vattnet så kan ju det betyda att du får in fekalier i vattnet (men kan också vara ytvatten såklart).

Du har ingen granne som fulgrävt nytt avlopp uppströms från brunnen?
Hej
Inte vad jag vet. Har dock dålig koll
Dock var E.col <1 vilket borde tyda på att det är uppifrån. Provet var med gamla locket som var lätt rötet. De var ett trä lock över hålet som de sedan täckt med plast. Sedan lagt typ ett altandäck över.
Trälocket var helt geonomrötet...

Har kollat runt lite nu. Det första blir nog att laga det som är bortaget. Lite svårt att få ny betong att bita i det gamla dock kanske. Läste att man kan penla med cementlösning innan
 
Tycker det är en bra början med att laga betongen och sedan skapa omsättning i brunnen. Nytt vattenprov efter någon eller några månader.

Vi har dels en gammal stensatt brunn av natursten, som också fått en ny krage av betong på 80-t, samt en nygrävd brunn från 80-t (betongringar). Vi tog vattenprov när vi flyttade in, och hade också lite e coli i båda brunnarna. Vi använder den ena brunnen till vårt vatten och den andra till djurens (hästar). Har dock aldrig tagit ngt nytt vattenprov, men varken vi, våra gäster, eller hästarna har tagit ngn skada på dryga 20 år.
 
  • Gilla
znutt
  • Laddar…
Gjut en liten klack runt lockhålet, då får ev regnvatten en liten filtrering genom gräset innan de tar sig in i brunnen, istället för att de rinner ner i glipan runt locket
 
  • Gilla
znutt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.