O
Jag skall ha två rader med lysrörsarmaturer i ett utrymme på 3,20 x 8,00 meter och 2,20 i takhöjd. Grovdammsugare direkt anslutet till en del verktyg, andra kopplade till en spånsug och en luftrenare i infälld i taket.

Allt med inbyggd LED-ljuskälla som inte går att byta är automatiskt diskvalificerat. Den dagen det pajar vill jag kunna byta förbrukningsdelarna och fortfarande ha själva armaturen intakt och enhetligt.

Det verkar dock lite dåligt med snygga lågbyggande lysrörsarmaturer med mer än IP4X. Det som finns verkar vara främst IP44, men har hittat några få IP68 men då är de väldigt fula och klumpiga. Hur allvarligt bör jag ta på IP-klassningen i ett hobbysnickeri? Behöver jag verkligen IP6X med den dammbelastning som en person kan åstadkomma på några timmar varje vecka?

Mer konkret har jag fastnad för de här:
https://www.elbutik.se/product.html/exaktor-naiad-t5-lysrorsarmatur-2x28w
 
Nja, kanske inte nödvändigt med ip6X, men definitivt ip5X. Ip4X skyddar ju bara mot föremål >1mm, medan ip5X är dammskyddad.

Sedan bör lampan/armaturen vara D-klassad, vilket innebär att yttertemperaturen inte blir > 90˚ så att inte damm ovanpå armaturen antänds.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är som vanligt en bedömningsfråga. Det kan räcka med IP4X så länge det inte samlas damm på materielen. IP6X krävs om det ansamlas "ledande damm".
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Jo, men har man snickerimaskiner (antar det eftersom spånsug och grovdammsugare nämns) så blir det dammigt. Det är väldigt svårt att undvika. Naturligtvis kan man städa ofta, men det brukar (iallafall för mig :rolleyes: ) glömmas bort ibland.

Blåser spånsugen ut luften (utomhus), eller filtreras den genom hepafilter? Om inte, så blir det mängder av fint damm som lägger sig överallt.

Edit: Det går att undvika damm nästan helt i ett snickeri, men det kräver nästan att man bygger egna system/modifierar utsug på maskiner samt undviker slipning (hyvlar och sicklar istället) och inte blåser med tryckluft.
 
Redigerat:
Jag har dessa i mitt förråd: https://www.clasohlson.com/se/Takarmatur-LED-4000-K/p/Pr367304000

Ja det är inbyggd ljuskälla som inte går att byta. Men där står beräknad livslängd 50 000h. Halverar du den till 25 000h, har den tänd 5h/dag, 365 dagar/år så ska den kunna lysa i ~13.5år. Det tycker jag ändå är rimligt, och klarar den utlovade 50 000h så har du 27år, då byter man nog hela armaturen ändå..
 
Jag håller med om att man vill kunna byta ut ljuskällorna, men dessa kan ju med tanke på priset (brukar vara på kampanj en gång per år) anses som förbrukningsmaterial:
https://www.jula.se/catalog/el-och-...elysning/lysrorsarmaturer/led-armatur-006057/

Annars har ju Clas O dom här:
https://www.clasohlson.com/se/p/36-6775
som är väldigt smäckra, lyser starkt och bra samt ska hålla länge (50 000h)

Båda dessa armaturer har IP6X samt är d-klassade.


Edit: var nummer två på tipset om Clas o, men dom jag länkade till var på 3000K och lite billigare.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Jag håller med om att man vill kunna byta ut ljuskällorna, men dessa kan ju med tanke på priset (brukar vara på kampanj en gång per år) anses som förbrukningsmaterial:
[länk]

Annars har ju Clas O dom här:
[länk]
som är väldigt smäckra, lyser starkt och bra samt ska hålla länge (50 000h)

Båda dessa armaturer har IP6X samt är d-klassade.


Edit: var nummer två på tipset om Clas o, men dom jag länkade till var på 3000K och lite billigare.
Märkligt att det skiljer 50kr på normalpris när enda skillnaden är ljustempen är ändrad från 3000k (499kr) till 4000k (549kr) :thinking:
Men nu när den ligger på 399kr så hade jag nog köpt dom, fast jag valde 4000k för jag ville ha vitare ljus, känner att det lyser upp bättre..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är som vanligt en bedömningsfråga. Det kan räcka med IP4X så länge det inte samlas damm på materielen. IP6X krävs om det ansamlas "ledande damm".
Hmm, ”ledande damm”, vad skulle det kunna vara, fuktigt trädamm? Eller metalldamm?
 
H Husägaren87 skrev:
Märkligt att det skiljer 50kr på normalpris när enda skillnaden är ljustempen är ändrad från 3000k (499kr) till 4000k (549kr) :thinking:
Men nu när den ligger på 399kr så hade jag nog köpt dom, fast jag valde 4000k för jag ville ha vitare ljus, känner att det lyser upp bättre..
Ja, det är mycket märkligt, speciellt eftersom vitare led-ljus brukar vara billigare (och effektivare). Båda ger 100 lumen/watt.
Jo, i förråd håller jag med om att vitare ljus är bättre. Däremot om man snickrar möbler (vilket jag gör) så kan det vara en fördel att ljuset är så likt det ljus som möblerna sen ska stå i, då är det lättare att få rätt färg (även om man också bör ha bra ra/cri också)
 
O
Efter lite eftertanke och några rimlighetsbedömningar så blir det de där armaturerna med IP44 trots allt. Om jag gjort en felbedömning och det börjar brinna lovar jag att starta en ny smaskig tråd med bilder på eländet! =)
 
Hehehe...

Risken för brand är nog inte så stor.
Men det kan ju bli jobbigt att göra rent armaturen ifall det läcker in damm i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.