Hej!

har en pelletsbrännare som förser oss med värme hemma. När jag eldade idag märkte jag en dålig lukt, nästan som plast.
Märkte den kom från denna luckan (se bild).
Denna luckan är i källaren på skorstenen. min fråga är ska denna vara öppen eller stängd?
är det för att pannan ska få mer luft?

jag är väldigt dålig på det här så behöver svar från er proffs. :)
 
  • Svart inspektionslucka på en källarvägg med skorstenen, lite sot runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en lucka som kan vicka och öppnas av draget så lämna som det är. Din lukt av plast indikerar ofullständig förbränning beroende på kall skorsten.
Om du vid normala förhållanden håller en tändsticka vid dragbegränsarens öppning ska elden dras in i skorstenen.
Kan ju också vara stopp i skorstenen men mindre troligt.
Lyfta av sotluckan och elda lite tidningspapper i skorstenen kan få igång draget.
Är brännaren rätt injusterad?
 
Har kajor byggt bo i skorstenen?
 
Tack för svar!
Sotaren var hos oss för några veckor sen och har sagt att det är bra flöde. Samma med en pelletstekniker som har fixat broms i mataren för den spottade ut massor av obränd pellets och han testade också draget och sa att det var bra.
men fåglar kan väl vara snabba och dom är ju glada för att släppa ner grannens körsbärskärnor i skorstenen. Blir det plastig doft om det är igen täppt? Nästan lite kemisk doft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.