Jag har fått för mig att själv såga till en lucka för att stänga till utrymmet ovanför en skjutdörrgarderob. MDF-skivan är nu tillsågad så den passar mellan garderobens ”tak”och innertaket som är ett snedtak.
Jag har valt BLUM-gångjärn av samma typ som IKEA har på sina skåpsluckor vilket jag tror blir bäst då de är dolda.
Men så till mitt problem, (jag är ingen snickare) jag undrar om någon kan hjälpa mej med måtten så att hålet där gångjärnet sitter och spänns fast hamnar på rätt ställe. Jag har köpt ett sk centrumborr med diametern 35 mm men hur långt in ska centrum på hålet sitta från luckans ”bakkant” och hur långt in från skivans över- och nederkant är lämpligt att hålet placeras? Hänger någon med på mitt resonemang? Om jag sen kan få hjälp med måtten där fästet ska sitta där gångjärnet spänns fast emot blir jag än mer nöjd. MDF-skivan är 16 mm tjock. Inne i utrymmet har jag skruvat fast en MDF skiva till vänster för att kunna ha som stöd och för att fästa den delen som gångjärnet skall knäppas fast i. Den är fastskruvad så att själva luckan kommer sitta kant i kant med garderobstakets tak.
Jag har full förståelse för att detta är rörigt men någon kanske förstå.
 
  • Ett vitmålat snedtak ovanför skjutdörrgarderob med tillpassad MDF-skiva och förborrade hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svaret på din fråga är att det lättaste är att köpa en borrmall. Skall du mäta dig till det så är det omständigt och lätt att få det fel. Du kan även göra en egen mall. Hur långt in den skall sitta kan du mäta genom att helt enkelt mäta hur långt den går in i skåpet. Det finns säkert måttangivelser på blum's hemsida. Annars kan du göra som jag gjorde. Köp den billigaste dörren på Ikea. Kostade mig en hundring. Borra genom hålen på ikeadörren. Använd dörren som mall.
 
Vad har gångjärnet för produktummer?

Det är inte jättesvårt att borra själv, börja med grytan, alltså den som ska vara 35mm. Stoppa i gångjärnet o använd de små hålen för att märka ut de två hålen som ska vara 5mm diameter. Annars kan man mäta o markera alla hål innan man borrar. Enda trixet är att veta grytans centrum från kanten o för det behövs Blums anvisningar.

En liten varning här, grytan ska väl vara 12 (eller 13?) djup, med ett 35 borr med centrumspets är det väldigt lätt hänt att spetsen går genom en 16mm skiva. Jag brukar fräsa grytan när det är 16mm, vissa här borrar men jag tycker det är för riskfyllt.

Fästplattans hål är standard o måtten för borrning hittas mha Blums artikelnummer på fästplattan.
 
Hej
Tack för ditt svar. Jag mätte mig fram med skjutmått och resultatet blev som förväntat. Så ditt tips var till hjälp. Blev lite pilligt men centrumborret på 35 mm gjorde jobbet och jag klarade mig från att få igenom. Men som du skriver, det är inte mycket material kvar på en 16mm-skiva.
Ola C Ola C skrev:
Vad har gångjärnet för produktummer?

Det är inte jättesvårt att borra själv, börja med grytan, alltså den som ska vara 35mm. Stoppa i gångjärnet o använd de små hålen för att märka ut de två hålen som ska vara 5mm diameter. Annars kan man mäta o markera alla hål innan man borrar. Enda trixet är att veta grytans centrum från kanten o för det behövs Blums anvisningar.

En liten varning här, grytan ska väl vara 12 (eller 13?) djup, med ett 35 borr med centrumspets är det väldigt lätt hänt att spetsen går genom en 16mm skiva. Jag brukar fräsa grytan när det är 16mm, vissa här borrar men jag tycker det är för riskfyllt.

Fästplattans hål är standard o måtten för borrning hittas mha Blums artikelnummer på fästplattan.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.