Jag söker ett ytterdörrhandtag där rosetten är 56 mm. Vi har nyligen renoverat och monterat ny ytterdörr och som tillfällig lösning satte vi dit ett handtag från Habo i antik. När vi nu ska byta handtag till ett som matchar låset ser vi att det är ett väldigt udda mått på rosetten och tyvärr har det blivit märken i dörren efter gamla handtaget. Jag hittar inte någon annan modell som är 56 mm än den vi redan har. Standard verkar ligga på 52 mm. Har varit i kontakt med Habo, lokala bygghandeln och en lås-butik i stan men inget napp.

Det går ju att sätta stora täckbrickor så märkena inte syns men det tycker inte jag blir snyggt. Har funderat på om man kan använda ett handtag på 52 mm och sätta metallringar runt rosetten som smälter in för att dölja skavet - men var hittar jag metallringarna...? Känns som att jag inte kan vara den enda i hela världen som råkat ut för detta?

Tips på lösningar mottages tacksamt!
/Börjar tappa hoppet...

Alt: Nyrenoverad mörkgrå ytterdörr med antikt handtag och synliga fönster upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterdörr med ett antikt Habo handtag med ovanlig 56 mm rosett monterad på en grå dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en ytterdörr utan handtag visande ett hål med en 56 mm rosett och synliga märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog loss ett handtag liknande ditt där det satt en liten distansring som ökade diametern från just 56 till 60. Se bilder... Såg inte att det satt en ring där förrän jag tog loss allt. Tänker att eftersom ringen existerar så borde den vara känd och ha ett namn också...

Distansring för handtag med mätsticka bredvid som visar en diameter på 56mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Distansring och handtag demonterat, visar hur ringen ökar diameter till 60 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en mörkfärgad distansring och en del av ett metallhandtag, illustration av justering från 56 till 60 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket sant, bra poäng! Får forska vidare i det! Borde ju finnas distanser som är mindre i diameter också kan tyckas.
 

Bästa svaret

Min första tanke är att trycket satt upp och ned men det var inte det du efterfrågade.
Jag vet inga trycken på rak arm med så stor rosett men det finns lite olika täckskyltar.
Om du vill ha en ring så kanske Monteringsbricka 468866 fungerar?
Annars finns det en del täckskyltar med olika design så du kan troligtvis hitta någon du blir nöjd med.
B barfotalasse skrev:
Tog loss ett handtag liknande ditt där det satt en liten distansring som ökade diametern från just 56 till 60. Se bilder... Såg inte att det satt en ring där förrän jag tog loss allt. Tänker att eftersom ringen existerar så borde den vara känd och ha ett namn också...

[bild] [bild] [bild]
Det ser ut som Bröderna Millers vred (1729) och cylinderring (1728) i antikoxid samt förhöjningsring 1707.
http://millerbeslag.millergroup.se/Portals/0/BESLAGSKATALOG Nr 58_2018_08_20_low.pdf
Habo har liknande men anser Miller är snyggare i färgsättningen och vred.
https://habo.com/se/sortiment/handt...dorrhandtag-a4472-inkl-cylindervredsats-55517
 
1 123abc skrev:
Min första tanke är att trycket satt upp och ned men det var inte det du efterfrågade.
Jag vet inga trycken på rak arm med så stor rosett men det finns lite olika täckskyltar.
Om du vill ha en ring så kanske Monteringsbricka 468866 fungerar?
Annars finns det en del täckskyltar med olika design så du kan troligtvis hitta någon du blir nöjd med.

Det ser ut som Bröderna Millers vred (1729) och cylinderring (1728) i antikoxid samt förhöjningsring 1707.
[länk] Nr 58_2018_08_20_low.pdf
Habo har liknande men anser Miller är snyggare i färgsättningen och vred.
[länk]


Haha ja det stämmer, handtaget sitter upp och ner! Well spotted

Bugar och tackar för tipset om monteringsbrickan!! Har beställt på låsbutiken i stan, de trodde brickan skulle passa bra till ändamålet! Ska försöka montera nytt handtag och brickor i helgen, återkommer med bild :)
 
Nu äntligen har vi ett nytt dörrhandtag som matchar resten! Fantastiskt, är så nöjd! Tusen tack för tipset!! Pricken över i hade varit att även brickan var matt, försökte rugga till den men materialet är för hårt. Men helt ärligt bryr jag mig inte. Det syns inte på håll i alla fall att den blänker lite. Trodde länge att enda lösningen var stora, ocharmiga täckbrickor, så jag är riktigt nöjd med denna lösning :)

En nyinstallerat dörrhandtag på en grå dubbel ytterdörr med glasrutor och matchande matt bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt silverfärgat dörrhandtag på en grå dörr med fönster, lätt glansig täckbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Det som förvånar mig är att du inte blivit informerad om monteringsbrickan trots att du vände dig till fackhandeln (låssmed), det är en bricka som vi låssmeder har i servicebilarna.
Om du stör dig på att brickan ät blank så kan du alltid måla den i samma nyans som dörren så syns den än mindre.
 
1 123abc skrev:
Det som förvånar mig är att du inte blivit informerad om monteringsbrickan trots att du vände dig till fackhandeln (låssmed), det är en bricka som vi låssmeder har i servicebilarna.
Om du stör dig på att brickan ät blank så kan du alltid måla den i samma nyans som dörren så syns den än mindre.
Ja, det förvånar faktiskt mig med. Tur jag var envis och inte gav upp! Bygga hus var min sista chansning på att hitta en bra lösning.

Ja, det är ju också en möjlighet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.