Angående mallarna till köpebrev och köpekontrakt som finns på denna hemsida:
1. Behövs det vittnen endast till köpebrevet? Alltså inte till köpekontraktet?
2. Måste vittnen till köpebrevet vara särskilda personer eller kan det vara vem som helst så länge som man kan bekräfta att betalningen har skett?
3. Måste det finnas två vittnen eller räcker det med ett?
4. Vad finns det för digitala sätt att skriva under och vittna?

OBS: I mitt fall finns det en köpare och en säljare.
 
Strikt juridiskt behöver man inte få handlingarna bevittnade. Köpet är giltigt ändå. Men lantmäteriet kräver att handlingen är bevittnad av 2 personer för att du skall kunna få lagfart. Så i praktiken är bevittnande obligatoriskt på köpebrevet. I vissa köp skickas köpekontrakt in istället för köpebrev, då måste kontraktet vara bevittnat.

Jag tror att vittnena måste vara utomstående, alltså inte nära släkt med köpare eller säljare.

Såvitt jag vet finns ingen godkänd elektronisk signatur möjlighet.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Tack för svaret. Om jag förstår rätt är det endast lantmäteriet som kräver bevittnande av helst köpebrevet eller åtminstone köpekontraktet. Jag antar att dessa vittnen kan vara 'vanlig folk' utan särskilda behörigheter, eller?
 
Ja i princip vem som helst kan vara vittne. I andra sammanhang (testamente) så får vittnena inte vara släktingar eller arvingar. Är osäker på om det gäller bevittnande i största allmänhet, eller bara för just testamente.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Så vitt jag vet ”får” vem som helst bevittna, men man ska ju undvika risk för jäv.

Vi har både använt gemensamma bekanta, bankpersonal och släktingar (då en på var sida) beroende på vad det gäller.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
En liten historia om bevittning.

När vi köpte vårt nuvarande hus för drygt 20 år sedan, så hade vi en pärs med mäklaren, lång historia. Men jag hade en advokat som granskade allt åt mig. Så när det var dags för kontrakt, så begärde jag att få avtalet och andra handlingar för granskning ett dygn i förväg. Maken i säljarfamiljen arbetade i Bryssel, så han skulle "närvara" genom fullmakt.

Mäklaren urskuldrade sig, fullmakten fanns bara som ett telefax, originalet skulle komma senare. Jag tvekade om det kunde vara OK. Men såg att fullmakten är bevittnad (inte ett nödvändigt formkrav). Tänkte, om jag pratar med vittnena, så borde det vara OK. Så vilka är vittnena? Då säger mäklaren Det ena är min assistent som sitter här i rummet bredvid.

Och jag undrade hur det hängde ihop. Om din assistent nu var nere i Bryssel igår och bevittnade när säljaren skrev på fullmakten, varför tog hon inte med sig originalet hit då?...

Mäklaren tittade på mig med mörk blick, rev fullmakten. Dagen därpå kom fullmakten i original med kurirpost. Och nu bevittnad av några andra tjänstemän på EU kommissionen.
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.