Bifogade 2 bilder av vinden vart den "nya" delen (obs: huset byggdes på 30 talet) har någon slags stenull (se vind-1) och den "äldre" har spån (se vind-2). Okulärt kan jag tycka att ull-skivorna ser rätt risigt ut. Och med spån har jag ingen bestämd uppfattning (ser okej ut men ingen aning hur gammal den är). Har för mig att stenull har en lång livslängd. Läst att spån klarar sig cirka 20 år beroende på sort (d.v.s. fuktupptagningsförmåga avtar). Helst hade man tagit reda på när ullen och spån las men i vårt fall går det inte med förra ägaren.

Ställer inte frågan för att minska energispill vart man kan leva med lite spill för att hålla lite värmare temp på vinden (just för detta är ett äldre hus och högre temp == lägre fukthalt). Mer intresserad av att hålla bort fukten.
 
  • Äldre isolering med spån på en vind, med synliga träbjälkar och några spår av fukt eller förmultning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn i äldre husvind med synlig stenullsisolering mellan träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
If it ain’t broke, don’t fix it.
 
  • Gilla
term och 1 till
  • Laddar…
Jag har aldrig hört talas om att någon byter spån var 20'e år. Möjligen byter man det vid den stora renoveringen var 100'e år.
 
Har inte varit något som helst problem med mitt 80-åriga spån. Förstår verkligen inte varför man skulle byta bara för att.
 
surris
Har spån som närmar sig 100 år, förstår inte riktigt heller varför man skulle byta ut den.
 
Är nog inte omöjligt att spån åldras och tappar lite funktion både när det gäller fukttransport och isolation...

Men att det skulle bli så mycket sämre att det motiverar ett byte var 20'e år är nog inte realistiskt.

/ATW
 
Rådgjorde m hantverkare som inte heller kände sig vid 20 år gräns på spån.

Tack för svaren!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
MatthewCampbell MatthewCampbell skrev:
Bifogade 2 bilder av vinden vart den "nya" delen (obs: huset byggdes på 30 talet) har någon slags stenull (se vind-1) och den "äldre" har spån (se vind-2). Okulärt kan jag tycka att ull-skivorna ser rätt risigt ut. Och med spån har jag ingen bestämd uppfattning (ser okej ut men ingen aning hur gammal den är). Har för mig att stenull har en lång livslängd. Läst att spån klarar sig cirka 20 år beroende på sort (d.v.s. fuktupptagningsförmåga avtar). Helst hade man tagit reda på när ullen och spån las men i vårt fall går det inte med förra ägaren.

Ställer inte frågan för att minska energispill vart man kan leva med lite spill för att hålla lite värmare temp på vinden (just för detta är ett äldre hus och högre temp == lägre fukthalt). Mer intresserad av att hålla bort fukten.
Nja, högre temperatur gör faktiskt att luften kan innehålla mer fukt.
Isoleringen skall ju förhindra att den varma luften från huset kommer upp på vinden där den möter kalla ytor på tex innetaket = kondens.
 
Byta spån vart 20:e år? Här har det legat i 170+ år och jag ser inte anledning att göra något än.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Livslängd på spån == oändlig. Men måste man fylla på spån? Eller snarare hur vet man om mängden spån på vinden duger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.