Vi har precis flyttat och planerar att sätta in en diskmaskin, men skåpet under diskhon är 80 cm och det andra är 40 cm. Standardmåttet för diskmaskin är som flera påpekat i andra forum 45 cm och över 80 cm skåpet sitter diskhon. Skulle verkligen uppskatta lite input av er, är det värt att ta loss bänkskiva etc. och byta ut underskåpen eller är det att skarva och köra ena luckan under diskhon 30 cm och den andra 40 cm eller ser det fruktansvärt fult ut? Alternativt om någon vet om ett märke som gör 40 cm diskmaskiner. Tacksam för all input!
 
Vit köksinredning med dubbla skåpdörrar och bredvidliggande lådor under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag går i liknande tankar. Tänker sätta in en diskmaskin till höger under diskbänken. Behöver ta bort fem centimeter av underskåpet i mitten för att få in en 45cm diskmaskin.
Kök med öppet underskåp under förberedelse för installation av diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt ta bort 15cm av underskåpet för att få in en 60 maskin men då måste jag byta diskbänk, då nuvarande har en ho som hindrar.

I båda fallen tänker jag använda en 60-dörr till underskåpet, istället för de två 40-dörrarna som är där nu. Och det är väl det som ser bäst ut även i ditt fall. En lucka på 60 ser ju vettigare ut än att ha två luckor, varav en är på 40 och en som är ännu smalare.
 
Redigerat:
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Jag går i liknande tankar. Tänker sätta in en diskmaskin till höger under diskbänken. Behöver ta bort fem centimeter av underskåpet i mitten för att få in en 45cm diskmaskin.
[bild]
Alternativt ta bort 15cm av underskåpet för att få in en 60 maskin men då måste jag byta diskbänk, då nuvarande har en ho som hindrar.

I båda fallen tänker jag använda en 60-dörr till underskåpet, istället för de två 40-dörrarna som är där nu. Och det är väl det som ser bäst ut även i ditt fall. En lucka på 60 ser ju vettigare ut än att ha två luckor, varav en är på 40 och en som är ännu smalare.
du får nog ta 7cm för du vill gärna ha en täcksida till höger om disken annars ser det lite lustigt ut
 
D DFYD123 skrev:
du får nog ta 7cm för du vill gärna ha en täcksida till höger om disken annars ser det lite lustigt ut
Nja, det räcker faktiskt att kapa skåpet med 5. Finns redan en täcksida där, så det är uträknat utifrån den. Men tack ändå för tipset, jag kunde ju ha missat det (y)
 
Keiller Keiller skrev:
Nja, det räcker faktiskt att kapa skåpet med 5. Finns redan en täcksida där, så det är uträknat utifrån den. Men tack ändå för tipset, jag kunde ju ha missat det (y)
okej my bad. Såg den ej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.