M Move105 skrev:
när vattnet är nära 100C
Just det, som inte är bra och säkert.
 
Klockren idé skulle jag säga, hade dusch i bastun då jag bodde i vårt kära grannland Finland. Man kunde duscha riktigt kallt om man hade suttit en stund. Klart du ska köra på det.
 
M Move105 skrev:
varför skulle vi köra den torr? Vatten i anslutning till att man tänder kaminen. Sedan är det alltid vatten kvar efter dusch. Möjligen våra fruar 3st har lyckats tömma den. Men den räcker bra när vattnet är nära 100C
M Move105 skrev:
varför skulle vi köra den torr? Vatten i anslutning till att man tänder kaminen. Sedan är det alltid vatten kvar efter dusch. Möjligen våra fruar 3st har lyckats tömma den. Men den räcker bra när vattnet är nära 100C
Det var väl mer om man skulle glömma fylla på eller att den skulle gå torr.

jag hade hoppats att du skulle säga att du brukar slarva och att den ännu inte gått sönder efter fem år...
 
Vi köpte ett hus av ett par finnar som bodde i huset i över 30 år innan oss. Det är dusch i bastun hos oss och det verkar fungera bra, osäker när bastun byggdes men den är inte ny iaf. Vi har själv inte bastat än men jag frågade säljaren om det inte blev varmt på blandare mm men det var inga problem. Och dom bastade nästan dagligen (syns på panelen som är typ svart).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att köra dem torra, gör ju bara att man riskerar att värmaren eller skorstenen tar skada och det genererar ju förvisso en del utgifter, men det riktigt allvarliga är att de måste passas hela tiden för att inte få skållhett eller t.o.m. kokande vatten att handskas med, som då kan ge obotliga skador på kroppen eller ögonen. Jag har varit med om en kokning i en motsvarande apparat och det har givit mig förvissningen om att dessa värmare bör man undvika om det går.
Tycker du överdriver detta något. Ja, kokande vatten är bra att vara försiktig med, men att ha varmvattentank på kaminen har vi alltid haft, tom hemma (räddade oss när varmvattenberedaren i huset sa upp avtalen en julhelg)- var inga problem att tvätta sig.
Denna lösning har vi Också hadt på alla stugor-antingen en separat gryta vid sidan av eller integrerad i bastuaggregatet.
Klart att småbarn inte ska bada ensamma-det ska de aldrig-oavsett vattentank eller inte, för lite större barn kan man blanda badvattnet färdigt i en större hink för de ska bada så de slipper att hålla på med det varma vattnet själv. Dog lär man sig att hantera detta med lite vägledning-kan inte minnas att någon jag känner skulle bränt sig ngn gång.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Ja, vattenärmare på Skorsten funkar också.
Sakke
 
Min kompis har dusch i bastun - funkar jättebra. Blandaren sitter bredvid duscharmaturen i taket och kranarna har isolerats med kork. Inga synliga rör i bastun. Bra också för rengöring att det finns avlopp i bastun.
 
  • Gilla
Mattsan33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.