Nissens
P Puhnallen skrev:
Saxat från [länk]

"På 1700-talet sågs rödfärgen fortfarande som något väldigt exklusivt, en lyxvara som bara de rika hade råd med. Att ha ett rödmålat hus var en statussymbol. Det var därför vanligt att den sida av huset som vette mot vägen målades röd, speciellt om kungen skulle komma på besök."
Är du säker på det? På västkusten var rödfärgen fattigmansfärgen förr. Det som kaptenshus och andra exklusiva hus var målade med var vit färg. Det ser man i hela skärgården nu, sommarboende har snappat upp att vit färg använts på de ”finare” husen. Så nu är nästan alla hus i skärgården vita, de röda husen är utrotningshotade...
 
O
Viking1961 Viking1961 skrev:
Det är en av avvägningarna som görs. Men den primära orsaken till avslaget är att det avviker från traditionella byggnader i omgivningen och då blir avslaget sånt.
Betänk följande:

En gång för länge sedan fanns inga korsvirkeshus i Skåne. I Danmark var korsvirkesmetoden ett mycket vanligt sätt att bygga på. Liksom i grannlandet Tyskland, delar av Polen, Belgien, Frankrike och Storbritannien. En dag så hände det otänkbara och någon byggde ett korsvirkeshus. Det var alltså något nytt och som saknade historiska förebilder i området. Någon måste ju vara först. Idag är det "kulturhistoria".

Ta nu och fundera över vad som hänt ifall vi haft samma regler då som nu. Fundera över vad som hade hänt om ett gäng tjänstemän och fritidspolitiker bestäms sig för att "Nähe, kommer icke på fråga. Avviker från traditionella byggnader i omgivningen".
 
  • Gilla
HammarClark och 2 till
  • Laddar…
Hej igen alla. Wow många inlägg här. ska försöka bearbeta svar eller ta till mig tipsen från er.

Henningelvis - plankfasad - enligt mig - ja det går att sätta upp, prefabbolaget kan dock inte göra det under produktion utan bräderna får "pluggas" fast efter att huset är uppfört. en variant som vi inte lyft ännu men som absolut kan bli aktuellt om "fakefasaden inte går igenom".

Andvar - Ja kortslimmat trä är en variant med - likt Kontios huskonstruktioner. har dock inte hittat byggfirma som ännu varit pigga på att sätta ihop ett sånt bygge då de menat på att huset i så fall får byggas undan för undan. kan vara prat men svårt att prata emot. de tjänar antagligen bra med timmar på att bygga ett sånt hus - pratar de dock emot att bygga det så lär något vara lurt.

Hacke1984 - märkligt nog billigare med betong då alla elrör och vattenpassager kan gjutas in från början istället för att elektriker efterkrav plastslang genom hela träkåken. betonghuset ca 60 % skillnad mot trähuset.

Viking 1961 - ja landskapsbilden vägde tyngre än vad jag trodde. trodde nytänk i dessa hållbarhetstider vägde mer. ska ta in dina sistnämnda tips.

Pellegnillot71 - ja vad som är en landskapsbild lär vara olika mellan Huddinge och östra götalands södra delar :)

Myrstack - bra att du är på - ska försöka få fram ett bättre exempel på hur fasaden kommer se ut - som sagt i arkitektritningarna är huset bara som en sådan ritning brukar va - avskalad och sträckig.

tack föra lla svar hittills - fortsätter att behandla/svara under kvällen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett prefab trähus måste vara billigare än betong. Aldrig hört talas om annat.
Här gällde väl timmer? Massivtimmer?
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Är du säker på det? På västkusten var rödfärgen fattigmansfärgen förr. Det som kaptenshus och andra exklusiva hus var målade med var vit färg. Det ser man i hela skärgården nu, sommarboende har snappat upp att vit färg använts på de ”finare” husen. Så nu är nästan alla hus i skärgården vita, de röda husen är utrotningshotade...
Du får skilja på vad som gällde under 1700-talet när bönder och fiskare hade omålat timmer och vad som sen händer när de grupperna får råd att slamfärga sina hus under 1800-talet. Då väljer personer med mer pengar att köpa dyrare färg och måla husen vita eller gula.
 
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
C Celeste_26 skrev:
Här känner jag lukten av alltför starka och egenmäktiga tjänstemän. Jag skulle försöka runda dem och ta politiska kontakter i byggnadsnämnden. Kanske inte funkar, åtminstone om den strikta linjen hänger samman med politisk vilja, men kan vara värt ett försök. Finns mycket myndighetsaktivism därute.
Om beslutet redan är taget, är det i efterhand svårt att gå på politikerna. Då får TS skicka in en ny ansökan. Annars är det överklagan till Länsstyrelsen som gäller.
 
G GustafZ skrev:
absolut. Stämmer. men för att klara orginalkonstruktionens arkitektur (hus byggt 1710) så behövs partierna mellan fönstren göras så smala att endast massivt timmer kunna klara av belastningen från våningsplan ovan och tak. (går säkert att kringgå med en h-balk motsvarande men inget som preabtillverkaren var sugen på.
om det bara gäller en balk ovanför fönsterpartierna så kan de väl bara göra ett uttag just där? Så kan du lägga dit balken själv när kranen ändå är där?

vissa tillverkare ser inte huset för alla ”problem”..
 
S
Jag gick igenom en nästan identisk process. Utanför detaljplanerat område, dock mer tätbebyggt än hos TS. Vi skickade in svart-vita ritningar som egentligen borde kallas skisser, men med betong specificerat som byggmaterial. Vi fick ett ganska kortfattat avslag som broderades ut lite mer vid ett telefonsamtal med den tjänsteman på kommunen som undertecknat skrivelsen. Huvudkritiken var betongfasad som påstods inte passa in i området och att vi inte specificerat några färger. Handläggaren verkade hata vita hus med svart tak och risken fanns ju att det skulle bli ett sådant

Lösningen var att dels färglägga fasadritningen. (Mer eller mindre bara att kladda lite med barnens kritor på skissen.) Det kompletterades med en lång text om vilken ockragul kulör vi valt för att anspela på färgen som man ofta ser på äldre herrgårdar, men med aningens mer jordighet för att bättre matcha den faluröda ladan. Givetvis hade vi specificerat med NCS-kod. Till taket valdes en traditionell tegelröd färg, alltså betongpannor, men röda. Sedan följde en text med ordbajs om hur vi plockat proportioner, stil och detaljer från några av de närmaste husen. Därmed nämndes indirekt diversiteten i området.

Texten var inte konfronterande emot kommunens utlåtande. Däremot togs de flesta av punkterna upp men på ett sätt som om vi aldrig läst kommunens papper. Det var alltså bara en beskrivning om de ytterst medvetna designval vi gjort för att på bästa möjliga sätt smälta in i miljön, anknyta historiskt och samtidigt antyda att vi lyfte tomten från gård lite grann emot herrgård. Angående fönster kan man betona att de görs i traditionell stil med val av bågposter och spröjs som anknyter till gammal stil och omkringliggande bebyggelse. Vi betonade att fönstren var av den vanligaste färgen NSC S0502-Y och "tog upp samma typ av kontraster som finns mellan ladans faluröda med vita fönster". Alltså ordbajs. Som jag förstår det så har kommunen ingen som helst rätt att påverka materialval, bara utseende.

Sedan vill jag gratulera till valet av betonghus och aluminiumbeklädda fönster, alltså samma som mitt hus. Jag började skiva ett dokument om mina konstruktionsval som du kanske finner något matnyttigt i. Det är dock inte riktigt färdigt än.
https://docs.google.com/document/d/1nlr-lGIutgNRyYpoBWLyiIhqoNx-8cOx8-zfouy_FCo/edit?usp=sharing
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Hej igen alla. Wow många inlägg här. ska försöka bearbeta svar eller ta till mig tipsen från er.

Henningelvis - plankfasad - enligt mig - ja det går att sätta upp, prefabbolaget kan dock inte göra det under produktion utan bräderna får "pluggas" fast efter att huset är uppfört. en variant som vi inte lyft ännu men som absolut kan bli aktuellt om "fakefasaden inte går igenom".

Andvar - Ja kortslimmat trä är en variant med - likt Kontios huskonstruktioner. har dock inte hittat byggfirma som ännu varit pigga på att sätta ihop ett sånt bygge då de menat på att huset i så fall får byggas undan för undan. kan vara prat men svårt att prata emot. de tjänar antagligen bra med timmar på att bygga ett sånt hus - pratar de dock emot att bygga det så lär något vara lurt.

Hacke1984 - märkligt nog billigare med betong då alla elrör och vattenpassager kan gjutas in från början istället för att elektriker efterkrav plastslang genom hela träkåken. betonghuset ca 60 % skillnad mot trähuset.

Viking 1961 - ja landskapsbilden vägde tyngre än vad jag trodde. trodde nytänk i dessa hållbarhetstider vägde mer. ska ta in dina sistnämnda tips.

Pellegnillot71 - ja vad som är en landskapsbild lär vara olika mellan Huddinge och östra götalands södra delar :)

Myrstack - bra att du är på - ska försöka få fram ett bättre exempel på hur fasaden kommer se ut - som sagt i arkitektritningarna är huset bara som en sådan ritning brukar va - avskalad och sträckig.

tack föra lla svar hittills - fortsätter att behandla/svara under kvällen
Besvarar delar av ditt inlägg och fokuserar på ditt tänk kring material valen och att det skulle vara ett bra miljöval. Där har du helt fel, betong är ett mycket sämre val än trä, koldioxidutsläppen är höga från betong tillverkningen, transporterna drar även dom upp värdena. Till skillnad mot trä som binder koldioxid och är ett förnyelsebart material som finns att få tag på lokalt.

ang Aluminium klädda fönster och att de skulle vara bättre pga det inte kräver något underhåll, det är snare så att de inte går att underhålla, när de är slut så är de slut och måste bytas ut. Aluminium är dessutom oerhört resurskrävande i tillverkningen. Träfönster slår Aluminium med hästlängder ur hållbarhetssynpunkt.
Även om de kräver en ommålning var 10e år men materialen är förnyelsebara och bra ur koldioxid hänseende.

Så att använda argumentet om ”hållbara” underhållsfria material för att få igenom bygglovet som ett bra miljöval är en dålig idé.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Hejsan forumet.

I samband med ansökan om nybyggnation (rivning av gammalt hus och uppförande av nytt) har vår bygglovsansökan stött på patrull. Huset som är arkitektritat efter en gammal husmodell Ano 1700 tal, beviljas inte bygglov pga det material som kommer nyttjas (prefab betong med aluminiumbeklädda träfönster). Kommuen menar att husets originella utseende inte är kompatibelt med ett modernt materialval och att huset således måste bli byggt i timmer med träfönster för att bygglov ska beviljas. allt enl 8 kap 1 paragraf PBL.
Rent konkret - huset får endast byggas om samma materialval nyttjas som husets orginalkonstruktion hade.

Min fråga till er - vad kan jag styrka mitt val av byggmaterial (betong / aluminium) med. (någon materialhållbahetsparagraf kanske, vem vet).

Offerterat pris för samma byggnad uppför i timmer/trä blir tredubbla mot betong, ingen byggfirma i trakten vill ta på sig att bygga i timmer. - därav står jag fast i att inte byta materialval.

tackar på förhand för alla tips och även länkar till hus som uppförts i klassisk stil med moderna materialval.
Fråga gärna handläggaren hur ett sådant hus skulle utformas och samtidigt fylla kraven i PBL avseende energikrav och ventilation. När jag läste energiteknik och Byggfusk för något år sedan var kontentan att en timmervägg måste bli galet tjock för att klara kraven och ett två glas kopplat fönster är dödsdömt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag gick igenom en nästan identisk process. Utanför detaljplanerat område, dock mer tätbebyggt än hos TS. Vi skickade in svart-vita ritningar som egentligen borde kallas skisser, men med betong specificerat som byggmaterial. Vi fick ett ganska kortfattat avslag som broderades ut lite mer vid ett telefonsamtal med den tjänsteman på kommunen som undertecknat skrivelsen. Huvudkritiken var betongfasad som påstods inte passa in i området och att vi inte specificerat några färger. Handläggaren verkade hata vita hus med svart tak och risken fanns ju att det skulle bli ett sådant

Lösningen var att dels färglägga fasadritningen. (Mer eller mindre bara att kladda lite med barnens kritor på skissen.) Det kompletterades med en lång text om vilken ockragul kulör vi valt för att anspela på färgen som man ofta ser på äldre herrgårdar, men med aningens mer jordighet för att bättre matcha den faluröda ladan. Givetvis hade vi specificerat med NCS-kod. Till taket valdes en traditionell tegelröd färg, alltså betongpannor, men röda. Sedan följde en text med ordbajs om hur vi plockat proportioner, stil och detaljer från några av de närmaste husen. Därmed nämndes indirekt diversiteten i området.

Texten var inte konfronterande emot kommunens utlåtande. Däremot togs de flesta av punkterna upp men på ett sätt som om vi aldrig läst kommunens papper. Det var alltså bara en beskrivning om de ytterst medvetna designval vi gjort för att på bästa möjliga sätt smälta in i miljön, anknyta historiskt och samtidigt antyda att vi lyfte tomten från gård lite grann emot herrgård. Angående fönster kan man betona att de görs i traditionell stil med val av bågposter och spröjs som anknyter till gammal stil och omkringliggande bebyggelse. Vi betonade att fönstren var av den vanligaste färgen NSC S0502-Y och "tog upp samma typ av kontraster som finns mellan ladans faluröda med vita fönster". Alltså ordbajs. Som jag förstår det så har kommunen ingen som helst rätt att påverka materialval, bara utseende.

Sedan vill jag gratulera till valet av betonghus och aluminiumbeklädda fönster, alltså samma som mitt hus. Jag började skiva ett dokument om mina konstruktionsval som du kanske finner något matnyttigt i. Det är dock inte riktigt färdigt än.
[länk]
Intressant berättelse - ska ta till mig om berättelsen om hur valet av byggmaterial blivit till och att det kanske inte bara är för plånbokens skull. kul att höra om ditt projekt, får följa det in i mål
 
Det är inte möjligen så att det vore snyggare att efterlikna den gamla tidens "herresäten" - där man ville se ut som sandsten och annat dyrt, genom att sätta puts på träfasaden...

Huset bör då vara grått eller vitt, med fönsteromslutningar i avvikande färg, och fönsterbågar i en tredje färg... Kanske lite "snygga murarbeten" runt entredörren/överstycke, kanske något liknande över fönster. Fabriken gjuter dem i en och samma form, som har gjorts efter mall med en 3D-skrivare, inte alltför dyrt idag!

Detta borde ligga mycket närmare en betongfasad än ett göra "faluröd stuga" i betong. Kanske kan betongelementen göras för att få ytan att likna slätputs?

Med andra ord: tänk om kanske också kan vara en lösning.

Sedan är politiken i småkommuner värd en tråd i sig... Det gäller ibland nog så mycket att ha rätt "kontakter", rätt arkitekt etc för att lirka igenom sitt förslag, som inte får väcka för mycket avund...
 
A AnnaLundh skrev:
Besvarar delar av ditt inlägg och fokuserar på ditt tänk kring material valen och att det skulle vara ett bra miljöval. Där har du helt fel, betong är ett mycket sämre val än trä, koldioxidutsläppen är höga från betong tillverkningen, transporterna drar även dom upp värdena. Till skillnad mot trä som binder koldioxid och är ett förnyelsebart material som finns att få tag på lokalt.

ang Aluminium klädda fönster och att de skulle vara bättre pga det inte kräver något underhåll, det är snare så att de inte går att underhålla, när de är slut så är de slut och måste bytas ut. Aluminium är dessutom oerhört resurskrävande i tillverkningen. Träfönster slår Aluminium med hästlängder ur hållbarhetssynpunkt.
Även om de kräver en ommålning var 10e år men materialen är förnyelsebara och bra ur koldioxid hänseende.

Så att använda argumentet om ”hållbara” underhållsfria material för att få igenom bygglovet som ett bra miljöval är en dålig idé.
tack för inlägg annalundH - ja och nja, hållbarhetsaspekten kanske inte är den solklaraste. betongargumentet tordes mest baseras på att betongelementen ger möjlighet att bygga huset i ett material som ger oss ett högre energibesparingsvärde i avseende värme (kanske kyla om dessa varma somrar återkommer). konstruktionsmässigt håller jag dock med dig om att betongfundamentet kräver större energi för att bli producerat och det är för mig som skogsekonom inte det gladaste materialval jag gjort i samband med detta bygge.

aluminiumbeklädnaden - handlar mest om att försöka bevara trästommen i fönstren för att främst slippa välja pvc. hade gärna kört öppet trä men fixar inte den ekonomiska kalkylen om nedersta delen av träramen börjar ge vika om 40 år. hade det varit förster byggda för 100 år sen hade jag satt in dem direkt, men med dagens olika furuleverantörer blir det lite för mycket gambling på redan dyra komponenter
 
H hol031170920 skrev:
Fråga gärna handläggaren hur ett sådant hus skulle utformas och samtidigt fylla kraven i PBL avseende energikrav och ventilation. När jag läste energiteknik och Byggfusk för något år sedan var kontentan att en timmervägg måste bli galet tjock för att klara kraven och ett två glas kopplat fönster är dödsdömt.
Ja vid beräknande av timmervägg behövde vi ta upp dimensionen till 22 cm massivt trä för att klara en annars 50 cm tjock läkt/stenullsisoleringsvägg (ISH). men ja då skulle huset i så fall byggas i 100 timmer vilket den ekonomiska kalkylen inte tillåter eller som de lokala byggfirorna tackat nej till

ska ta med mig din fråga kring hur energikrav ska klaras - även om aluminiumbeklädnaden lär ryka så borde det komma något matnyttigt kring själva väggelementen och hur vi uppnår energikravet på 15 cm betongvägg i något annat material.
 
S Soltorp40 skrev:
Det är inte möjligen så att det vore snyggare att efterlikna den gamla tidens "herresäten" - där man ville se ut som sandsten och annat dyrt, genom att sätta puts på träfasaden...

Huset bör då vara grått eller vitt, med fönsteromslutningar i avvikande färg, och fönsterbågar i en tredje färg... Kanske lite "snygga murarbeten" runt entredörren/överstycke, kanske något liknande över fönster. Fabriken gjuter dem i en och samma form, som har gjorts efter mall med en 3D-skrivare, inte alltför dyrt idag!

Detta borde ligga mycket närmare en betongfasad än ett göra "faluröd stuga" i betong. Kanske kan betongelementen göras för att få ytan att likna slätputs?

Med andra ord: tänk om kanske också kan vara en lösning.

Sedan är politiken i småkommuner värd en tråd i sig... Det gäller ibland nog så mycket att ha rätt "kontakter", rätt arkitekt etc för att lirka igenom sitt förslag, som inte får väcka för mycket avund...
inte omöjligt. om det är just "träimitationen" som är problemet och inte betongen i sej skulle betongen kunna gjutas ska tt den efterliknar spritputs ish (bara för att slippa kalklager utanpå betongen). Får suga på den karamellen tills senare i höst ord etta inte går igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.