Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man passivt lyckas hålla 15 grader inne när det är över 25 ute så är huset förbannat bra isolerat och då krävs verkligen plast. Kyler man utrymmet så torkar man också luften så in i bängen, så ärligt talat ser jag inte scenariot att plast skulle kunna vara fel i något bostadsliknande scenario, under förutsättning att ventilation finns och fungerar och plasten är monterad korrekt.

Skönt att höra. Jag hade på värmen i min friggebod på sommaren men de var idiotiskt då
 
Idiotiskt är ett mycket starkt ord. I onödan: ja. Det hade i så fall varit bättre att köra på tork om det är en llvp. Men om du körde värme i sommar...alltså...värmde det alls? Det har ju liksom varit 30 ute i långa perioder. Ett värmesystem jobbar ju med värmen. Är tempen uppnådd så stänger det. Det tar inte hänsyn till luftfuktigheten.
 
Tomture61
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om man passivt lyckas hålla 15 grader inne när det är över 25 ute så är huset förbannat bra isolerat och då krävs verkligen plast. Kyler man utrymmet så torkar man också luften så in i bängen, så ärligt talat ser jag inte scenariot att plast skulle kunna vara fel i något bostadsliknande scenario, under förutsättning att ventilation finns och fungerar och plasten är monterad korrekt.
Testade att köra kylläget på min luftvärmepump i garaget , hade nära 70% luftfuktighet .
På 1 dygn gick jag från 20 gr till 17 gr men tyvärr ännu fuktigare , all ventilation minimerad /stängd . Nu har jag en luftavfuktare , 19 gr / 50 % luftfuktighet .
Kyler man en byggnad med plast i väggar så är risken stor för kondens på plasten .
I varma länder sätts plasten mot utsidan av byggnaden.
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Testade att köra kylläget på min luftvärmepump i garaget , hade nära 70% luftfuktighet .
På 1 dygn gick jag från 20 gr till 17 gr men tyvärr ännu fuktigare , all ventilation minimerad /stängd . Nu har jag en luftavfuktare , 19 gr / 50 % luftfuktighet .
Hur du lyckats med det kan jag inte svara på. En llvp som kyler torkar just luften. Det rinner kondensvatten från innedelen ut i slangen som är till för just det. Återigen så säger jag att man skall köra avfuktningsläge på llvp, inte kyla. Det drar ca 1/3 av energin men struntar oftast i temperaturen.
Jag skulle vilja se siffror på det du hävdar då det motsäger precis allt som i alla fall jag känner till om och har erfarenhet av inom luftkonditionering.
Lät du den jobba mer än någon timme?
 
Tomture61
Testade också avfuktningsläget , ingen skillnad tyvärr.
Har en llvp i mitt bostadshus också , den konsumerar mer energi i avfuktningsläget än kylläget . Daikin maskin .

Svårt att återskapa siffror från 1-2 mån sedan !
 
Du kommer med det ena upp-och-nervända uttalandet efter det andra. Ledsen, men jag tror inte på dig. Det finns bevis från andra än mig här på forumet i andra trådar. Så vill du vara trovärdig får du upp med film på såväl pumpinställningar som energimätare som bekräftar det du hävdar.
 
Tomture61
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du kommer med det ena upp-och-nervända uttalandet efter det andra. Ledsen, men jag tror inte på dig. Det finns bevis från andra än mig här på forumet i andra trådar. Så vill du vara trovärdig får du upp med film på såväl pumpinställningar som energimätare som bekräftar det du hävdar.
Varför är du så aggressiv i din framtoning :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför är du så aggressiv i din framtoning :thinking:
Jag är inte aggressiv. Jag ställer mig dock mycket skeptisk till dina uttalanden.
 
Detta är vad som händer vid avfuktning utan defrost-sensor. Bild tagen i somras i en av mina källare. Allt det vattnet som frusit till ett enormt isblock kommer från luften.
 
  • Avfuktare i källare täckt av ett tjockt lager is, visar konsekvens av saknad frostsensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Här är en del av det jag har jobbat med i mitt garage (luftfuktigheten )
[länk]
Läs från tråd #35
Vad är temp skillnaden mellan garage och utomhus när du inte gör någon åtgärd?
 
Tomture61
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad är temp skillnaden mellan garage och utomhus när du inte gör någon åtgärd?
La till i inlägg #100 , läs den tråden.

Enligt min elleverantör var medeltemp ute + 20,1 gr

Ibland mitt på sommaren kan det vara som max +28 gr , i garaget + 21-22 gr
alltid svalare i garaget .
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
La till i inlägg #100 , läs den tråden.
Jag antar att du menar inlägg 1 I den andra tråden.

Alltså...en luftfuktare gör vad en llvp gör; kyler en slinga, kondensvatten bildas och transporteras bort. Om du har en llvp så kör den på avfuktning. Du skrev att det "kändes fuktigare" och det är inte riktigt en bra mätare på hur det faktiskt ligger till.
Jag kör avfukt I mina källare from maj-juni till sept-nov. Beroende på utomhustemperaturerna. Övriga månader värmer jag. Jag mäter ca 50 % rh året om I kvällarna. Jag rör inga ventiler eller annat. Llvp, två olika märken, drar 300-500 W i avfuktningsläget.
 
Tomture61
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag antar att du menar inlägg 1 I den andra tråden.

Alltså...en luftfuktare gör vad en llvp gör; kyler en slinga, kondensvatten bildas och transporteras bort. Om du har en llvp så kör den på avfuktning. Du skrev att det "kändes fuktigare" och det är inte riktigt en bra mätare på hur det faktiskt ligger till.
Jag kör avfukt I mina källare from maj-juni till sept-nov. Beroende på utomhustemperaturerna. Övriga månader värmer jag. Jag mäter ca 50 % rh året om I kvällarna. Jag rör inga ventiler eller annat. Llvp, två olika märken, drar 300-500 W i avfuktningsläget.
Nu har vi spårat ut lite här men hoppas TS har överseende över detta !

Har energimätare på min LLVP i bostadshuset + fuktmätare/temp i bostadshus och garage (kan läsas av via min lur)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu har vi spårat ut lite här men hoppas TS har överseende över detta !

Har energimätare på min LLVP i bostadshuset + fuktmätare/temp i bostadshus och garage (kan läsas av via min lur)
Här i Skåne är det fortfarande sommar, så om du bor här: starta llvp på avfukt. Ställ på 16° om du måste/kan ställa temp, låt gå minst ett dygn. Notera rh några gånger under dygnet/dygnen. Håll också koll på avrinningsslangen från llvp. Samt kolla effekten den kör på eller energin den använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.