H Heurlin skrev:
bygglovs krävs inte. Varken pga storleken eller detaljplanen.
Jo, Det gör det eftersom det är en näringsfastighet het som ägs i förening... Då krävs det bygglov för allt med tak...
 
Tack för alla svar.

Det jag har kommit fram till genom att läsa svaren är alltså att ett permanent tak kräver bygglov. Men en ställning med tak gör det inte?
Så om jag skruvar loss dom 4-6 skruvarna som sitter på 3 ställen så är det ok? Eller måste jag byta plasten till tyg också?

Dock har dem flesta fastnat i diskussionen om bygglov eller inte men ingen har svarat på vart gränsen går för vad styrelsen får/inte får bestämma över?
Jag ställer ut en gigantiskt skitful soffa - kan dom då hävda att jag inte får ha den där med hänvisning till att jag har ”allmän nyttjanderätt” bara och dem bestämmer?
 
Det som är fast i fasaden eller altanten skulle jag klassa som bygglovspliktig, speciellt med tak. Styrelsen kan förmodligen bestämma hur altanten får användas, vad som får stå där osv. Ni måste be om ett styrelsebeslut om totalen!
 
Bygglov krävs för tak. Pergola tygtak partytält lite av en gråzon vad jag fattade efter min kontakt med byggnadsnämnden(beror lite på hur länge det står monterat). Bygglov ges inte utan styrelsens godkännande. Allt efter mina erfarenheter.
 
M mickemack skrev:
Bygglov krävs för tak. Pergola tygtak partytält lite av en gråzon vad jag fattade efter min kontakt med byggnadsnämnden(beror lite på hur länge det står monterat). Bygglov ges inte utan styrelsens godkännande. Allt efter mina erfarenheter.
Vad är skillnad på ställning med plasttak eller tygtak? Googlade pergola med plasttak och det finns ju färdiga ställningar att köpa som ser exakt ut som mitt fast i smalare metall istället för trä som jag har.
 
Men det låter som att jag får plocka ner plasttaket och sätta upp tygduk istället. Stommen finns ju redan och kostnaden för rivningen är minimal (Max 500:- för befintligt material)

Dock ska jag vara på dem ang likabehandling och se till att det är lika regler för alla med altan (olika med grillning osv också ‍♂️)

Tacksam för alla svar och trodde min första tråd här skulle vara om husbygge/husköp inte om sketet litet skydd för regn i en bostadsrätt.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Liten uppdatering;

fick hem lapp i brev om att jag absolut inte fick ha taket så jag bokade in möte med ordf och vice ordf idag.

Dom gick på direkt om att jag saknar bygglov osv och jag nämnde paviljong, likabehandling samt att en annan boende har haft paviljong uppe i 4-5 år. Detta hade som ”missat” trots att man åker förbi den specifika uteplatsen dagligen.

Så det hela slutade med att taket får behållas i nuvarande form/utseende. Passade på att utmana ödet lite och pratade om grillning också och även där blev det klargjort.

Ordförande var dock mindre glad över det hela vilket märktes tydligt medans vice ordf (som även han bor på markplan) förstod helt hur jg resonerade och ansåg att det hela var ett icke problem. Även fast ordf försökte sticka in både det ena och andra.

Tack för all hjälp återigen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
H Heurlin skrev:
Liten uppdatering;

fick hem lapp i brev om att jag absolut inte fick ha taket så jag bokade in möte med ordf och vice ordf idag.

Dom gick på direkt om att jag saknar bygglov osv och jag nämnde paviljong, likabehandling samt att en annan boende har haft paviljong uppe i 4-5 år. Detta hade som ”missat” trots att man åker förbi den specifika uteplatsen dagligen.

Så det hela slutade med att taket får behållas i nuvarande form/utseende. Passade på att utmana ödet lite och pratade om grillning också och även där blev det klargjort.

Ordförande var dock mindre glad över det hela vilket märktes tydligt medans vice ordf (som även han bor på markplan) förstod helt hur jg resonerade och ansåg att det hela var ett icke problem. Även fast ordf försökte sticka in både det ena och andra.

Tack för all hjälp återigen!
Då kan du alltså sitta på din uteplats även när det regnar framöver! Men, är du säker på att det inte krävs bygglov? Det vore ju synd om det kommer en ny lapp i brevlådan från kommunen som gäller detta.
 
H Heurlin skrev:
Tack för alla svar.

Det jag har kommit fram till genom att läsa svaren är alltså att ett permanent tak kräver bygglov. Men en ställning med tak gör det inte?
Så om jag skruvar loss dom 4-6 skruvarna som sitter på 3 ställen så är det ok? Eller måste jag byta plasten till tyg också?

Dock har dem flesta fastnat i diskussionen om bygglov eller inte men ingen har svarat på vart gränsen går för vad styrelsen får/inte får bestämma över?
Jag ställer ut en gigantiskt skitful soffa - kan dom då hävda att jag inte får ha den där med hänvisning till att jag har ”allmän nyttjanderätt” bara och dem bestämmer?
Det är svårt att svara på var gränsen går utan att ha tillgång till stadgarna.
Men jag ser inte att du svarat på följande:
- Finns det nyttjanderättsavtal mellan din bostadsrätt och föreningen för uteplatsen?
- Är marken för uteplatsen föreningens eller kommunens?

Om marken är föreningens och du inte har något avtalat om tillgången kan styrelsen i praktiken bestämma det mesta.

Det du kan luta dig mest mot i det läget är likabehandlingsprincipen men den är relativt lätt att runda om man verkligen vill som styrelse.
 
H Heurlin skrev:
Liten uppdatering;

fick hem lapp i brev om att jag absolut inte fick ha taket så jag bokade in möte med ordf och vice ordf idag.

Dom gick på direkt om att jag saknar bygglov osv och jag nämnde paviljong, likabehandling samt att en annan boende har haft paviljong uppe i 4-5 år. Detta hade som ”missat” trots att man åker förbi den specifika uteplatsen dagligen.

Så det hela slutade med att taket får behållas i nuvarande form/utseende. Passade på att utmana ödet lite och pratade om grillning också och även där blev det klargjort.

Ordförande var dock mindre glad över det hela vilket märktes tydligt medans vice ordf (som även han bor på markplan) förstod helt hur jg resonerade och ansåg att det hela var ett icke problem. Även fast ordf försökte sticka in både det ena och andra.

Tack för all hjälp återigen!
Se till att få skriftligt på styrelsebeslutet!
/ordförande i en brf
 
  • Gilla
andost
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det vore ju synd om det kommer en ny lapp i brevlådan från kommunen som gäller detta.
Ta det problemet den dag det kommer, om det kommer, är mitt förslag

timmelstad timmelstad skrev:
Se till att få skriftligt på styrelsebeslutet!
Håller nog inte med. Du har fått tillstånd av de två "högsta" styrelsemedlemmarna, nöj dig med det säger jag. Om du börjar kräva ett formellt protokollfört styrelsebeslut kanske det slutar på ett helt annat sätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ta det problemet den dag det kommer, om det kommer, är mitt förslag

Håller nog inte med. Du har fått tillstånd av de två "högsta" styrelsemedlemmarna, nöj dig med det säger jag. Om du börjar kräva ett formellt protokollfört styrelsebeslut kanske det slutar på ett helt annat sätt.
Så om de inte är kvar framöver?

Om de inte står för det som sagts inför övriga styrelsen? (Om styrelsen är fler än fyra personer representerar de inte ens en majoritet, även om det är ordförande och vice ordförande).
 
timmelstad timmelstad skrev:
Så om de inte är kvar framöver? Om de inte står för det som sagts inför övriga styrelsen?
Det finns risker med både ditt och mitt förslag. Jag menar att "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Om man driver detta för hårt kanske man får nej av styrelsen. Som du säger så representerar ordförande och vice ordförande troligen inte ens en majoritet av styrelsen. Jag skulle nöja mig som det är men visst kan man kräva klara papper, med viss risk att man får ett sämre läge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns risker med både ditt och mitt förslag. Jag menar att "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Om man driver detta för hårt kanske man får nej av styrelsen. Som du säger så representerar ordförande och vice ordförande troligen inte ens en majoritet av styrelsen. Jag skulle nöja mig som det är men visst kan man kräva klara papper, med viss risk att man får ett sämre läge.
Jag förstår det. Men om det är någon gång man ska få ett undertecknat beslut på något så är det precis i anslutning till att den/de som fattat det precis har ändrat sig.

En variant är ju att åtminstone maila dem och "tacka" för förståelsen och överenskommelsen gällande taket/uteplatsen på ett halvdolt vis så man åtminstone har något att visa för framtida styrelser om att det faktiskt fanns en överenskommelse (även om en sådan handling inte kommer ha någon faktisk tyngd så kan det ha viss påverkan på en del styrelser/ledamoter (de är bara människor de också).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
En variant är ju att åtminstone maila dem och "tacka" för förståelsen och överenskommelsen gällande taket/uteplatsen
Låter helt klart som smartast tycker jag! (y)
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.