Jag 2 frågor om buddleja. Den är om den går att Beskära. Sen undrar jag vad som orsakar att många blad är håliga. Lägger upp några bilder.
Buddlejaplantor med skadade, håliga blad, och blomklase i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Buddleja (fjärilsbuske) med håliga och skadade blad mot en bakgrund av bostadshus och grönområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Buddlejaplantor med blomklasar och håliga blad framför en trätrall och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst kan du beskära buddleja men du bör göra det tidig vår. Beroende på var du bor så kan hela busken frysa ner men den skjuter nya skott från roten när den kommer igång på våren. Den blommar på årsskotten. När den börjar växa på våren ser du också vilka grenar som frusit bort under vintern, de klipper du bort.

Hålen i bladen, någon insekt gillar den om nu ni inte fått en hagelskur med åskvädren.
 
A Abies koreana skrev:
Visst kan du beskära buddleja men du bör göra det tidig vår. Beroende på var du bor så kan hela busken frysa ner men den skjuter nya skott från roten när den kommer igång på våren. Den blommar på årsskotten. När den börjar växa på våren ser du också vilka grenar som frusit bort under vintern, de klipper du bort.

Hålen i bladen, någon insekt gillar den om nu ni inte fått en hagelskur med åskvädren.
Tack för hjälpen!
Nått hagel har vi inte haft... Så då blir någon glad insekt som har sitt middagsbord.

Om man beskär den alldeles för hårt överlever den det? Är det en tålig växt?
Tack!
 
På de flesta ställen är det en tålig växt om den trivs.

Våra växer baklänges, de fryser ner och blir mindre för varje år...
 
B Byggdjuret skrev:
Om man beskär den alldeles för hårt överlever den det? Är det en tålig växt?
Tack!
Återigen, det beror på var du bor. Buddleja är en exotisk växt som härstammar från Asien och den har haft problem med vårt kyliga klimat. Jag har testat den 2 ggr för ca 15 år sedan (zon 2-3) men den klarade inte vintrarna. Men det har blivit mycket varmare sedan dess så nu är det säkert inga bekymmer.

I Mellaneuropa har den blivit ett problem, den räknas som invasiv och sprider sig i naturen. I Frankrike tror jag tom den är förbjuden i odling. Den blommar ju rikligt och sprider tusentals frön.

Så nej, det är ingen känslig växt om det inte blir en rysligt kall vinter.
 
A Abies koreana skrev:
Återigen, det beror på var du bor. Buddleja är en exotisk växt som härstammar från Asien och den har haft problem med vårt kyliga klimat. Jag har testat den 2 ggr för ca 15 år sedan (zon 2-3) men den klarade inte vintrarna. Men det har blivit mycket varmare sedan dess så nu är det säkert inga bekymmer.

I Mellaneuropa har den blivit ett problem, den räknas som invasiv och sprider sig i naturen. I Frankrike tror jag tom den är förbjuden i odling. Den blommar ju rikligt och sprider tusentals frön.

Så nej, det är ingen känslig växt om det inte blir en rysligt kall vinter.
Stockholm är platsen... Den har eftermiddagssol.den står ganska oskyddat.
Är det någon som vet vem som använder bladen som middag?
 
Tvestjärtar ska visst vara förtjusta i buddlejans blad. Det skadar inte buddlejan även om det kan se lite tråkigt ut. Jag tycker att buddlejan blir finast om den beskärs ca 1-2 dm från marken på våren. Då kommer det täta fina skott som alla blommar. Och ge den gärna lite sällskapsväxter som kan förgylla platsen innan buddlejan blommar.
 
Det lät intressant att klippa ner till 1-2dm.
Vet du hur känslig den är för att flyttas?
 
Ingen praktisk erfarenhet av att flytta den men i teorin så borde det funka fint att flytta den nu i de lägre zonerna. Kanske ännu bättre med flytt på våren.
Väldigt få växter (bortsett från träd och stora exemplar av buskar) dör av att flyttas. Det som kan hända är att man missar någon säsongs blomning och tillväxt.
 
Tack för tipsen och hjälpen...
 
Jag har gjort en fantastiskt vacker bild för att visa hur jag lärt mig beskära buddleja. På våren när det börjar komma liv i busken så kollar man vilka skott som lever, längst ut på grenarna så brukar skotten ha fryst sönder (I alla fall häromkring) och då är de ingen idé att spara dem. Klipp så att det finns 2-3 levande skott kvar på grenen fast klipp närmare det sista sparade skottet, blev så kladdigt att ha det nära på bilden.
Tänk på att klippa i en bågform, klipper man jämnt rakt av så kommer busken bli fyrkantig i formen, klipper man kortare på sidorna, längre i mitten samt lika olika längder mitt fram/bak så kommer busken få mer "buskform".

Det var så jag lärde mig men det finns säkert olika skolor för hur man bäst gör. :)

Illustration av grenar på en buddlejabusk där beskärningspunkter är markerade med gröna kryss och döda skott med brunt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Tack för att visade hur du tänkte!

Fått många bra råd. En sak är säker buddlejan lever farligt ivår:D
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.