Jag la lite impulsivt order på några Renova nätverksuttag... Och kom sedan på att, skadar ju inte med CAT8 standard nu när man ändå gör allt annat ordentligt i renoveringen av huset.

Dessa verkar dock bara stödja CAT6 (modularjack kategori 6 LexCom 250 RJ45) om jag förstått det hela rätt? Någon som undersökt djupare eller har annat tips? Man sätter i något som kallas modulärkontakt, och jag vet inte om det är en standard där man kan ta uttag från en annan tillverkare?

Dubbla Renova nätverksuttag med modularjack kategori 6 LexCom 250 RJ45.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för tips/J

Även tips på bästa, prisvärda CAT8-kabel/kontakt-butik mottages...
 
  • Gilla
WillB
  • Laddar…
Q
Finns ingen anledning att dra bättre kabel än cat6a.
Den klarar upp till 10Gbit vilket inte kommer bli vanligt de närmsta 10 åren, du får betala en förmögenhet för sådan utrustning för det finns knappt att köpa. Fiber är vanligare i de hastigheterna.
Det har nybörjare komma lite 2,5Gbit nu men det tar nog minst 5 år innan det börjar bli vanligt hos privatpersoner.
 
  • Gilla
TheJesper och 1 till
  • Laddar…
...och Cat6-uttaget från Schneider funkar garanterat med Cat8/Class I-standard. Ett så kort avstånd inverkar knappt mätbart på transmissionshastigheten.
Cat 8 är avsett enbart för datacenter med korta avstånd mellan enheter. Det kommer inte att användas på vanliga kontor eller för hemmabruk.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Ja men då låter det som att CAT6a borde räcka ändå... Om jag ska drifta något som behöver högre kapacitet, kan jag ansluta det nere i källaren vid fibern, vid behov : )
 
  • Gilla
Qwerty952
  • Laddar…
”LexCom 250” betyder 250MHz d.v.s. Cat 6, ej Cat 6a (som är 500MHz), men detta är en rent akademisk skillnad när det gäller själva uttaget. Funkar fint ändå.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Cat6 klarar ju 10Gbit på upp till 55 meter enligt standard och ofta mer än så. Har man inte ett väldigt stort hus så är det således inget att ora sig för
 
  • Gilla
TheJesper och 1 till
  • Laddar…
Nu ramlade jag dit på Cat6a och FTP dessutom, dvs skärmade uttag (och kablar). Jag återkommer med en uppdatering efter den onödigt svåra installationen av de onödigt skärmade kablarna och uttagen...
 
Q
TheJesper TheJesper skrev:
Nu ramlade jag dit på Cat6a och FTP dessutom, dvs skärmade uttag (och kablar). Jag återkommer med en uppdatering efter den onödigt svåra installationen av de onödigt skärmade kablarna och uttagen...
Jag gick på den niten med, hädan efter kommer jag inte dra någon skärmad kabel.
De är styva och överlag krångligare , men de skall väl vara bättre.

Men bara att man har kabel är bättre än Wi-Fi.
Tänkte jag skulle uppgradera delar av mitt trådade nät med en 2,5 gbit switch nu när Wi-Fi 6 kommer.
 
Q jope84 skrev:
Tänkte jag skulle uppgradera delar av mitt trådade nät med en 2,5 gbit switch nu när Wi-Fi 6 kommer.
Bra tips med Wi-Fi 6 inför nätverkinköpningsfrenzy.

Just nu är jag fast på om jag skall dra de skärmade kablarna nere i källaren till en signaljordad patchpanel som i sin tur ansluter till switchen, eller ansluta kablarna direkt till en elnätsjordad switch.

Man kanske får störningar från elnätet i systemet, men man slipper en extra enhet... Svårt beslut, när man inte är så insatt!
 
R
  • Gilla
Jaif
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Lämna tillbaka ftp kabeln om du redan köpt den är mitt tips.
Du skapar bara problem för dig själv.
[länk]

OM du nu har något extremt som ev. skulle störa en utp kabel nånstans så dra en fiberpatch där mellan istället.

I en vanlig villa så finns det inget som motiverar ftp kabel.
Ja, jag är redan "pot committed" så kan inte backa nu... : ) Kabeln är redan dragen utan några större problem, så blir väl bara lite kul kvällspill att göra kontakterna riktigt ordentligt! Får väl se till att skaffa något som skapar stora störningar sen, t.ex. solpaneler så att det blir värt extrajobbet :crysmile:
 
Jag har nämnt det några gånger men under åren som nätverkstekniker så har jag varit med om ett fall där det verkligen inte gick med oskärmat. Chansen att någon skulle ha ett 10KV ställverk hemma i bostaden känns rätt låg dock ;)
Hade jag ritat den installationen idag så hade det inte blivit skärmad kabel utan fiber.

För hemmabruk så rekommenderar jag UTP inom en byggnad och fiber mellan byggnader. Den senare för att uppnå galvanisk isolering på en högre nivå än kopparethernet samt att fiber inte leder åska
 
  • Gilla
juniperhill11 och 3 till
  • Laddar…
R
TheJesper TheJesper skrev:
Ja, jag är redan "pot committed" så kan inte backa nu... : ) Kabeln är redan dragen utan några större problem, så blir väl bara lite kul kvällspill att göra kontakterna riktigt ordentligt! Får väl se till att skaffa något som skapar stora störningar sen, t.ex. solpaneler så att det blir värt extrajobbet :crysmile:
Hur har du tänkt verifiera din installation?

Tog hem en av våra fluke dtx-1800 med 10G kit från jobbet när jag gjorde min installation för ett par år sen i huset. Bara utp kabel, inga som helst problem med mätningarna/mätvärdena.
 
R RalleB skrev:
Hur har du tänkt verifiera din installation?

Tog hem en av våra fluke dtx-1800 med 10G kit från jobbet när jag gjorde min installation för ett par år sen i huset. Bara utp kabel, inga som helst problem med mätningarna/mätvärdena.
Fluken verkar vara en kompetent maskin. Jag har en enklare sladdvaliderare, men den mäter nog inte mycket mer än att rätt kabel sitter på rätt plats, och kanske att signalstyrkan är OK... Kommer nästan bli förvånad om den funkar :rofl:
Hb680039dede74f75bd16169205074c9bK.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.