G GustafZ skrev:
Lägger in en obs på första inlägget-



OBS - fasaden huset original bestod av plank som spikats på timmerstommen. ingen läkt utan endast plank sida vid sida - märkligt men orginal
Går det inte att sätta upp en plankfasad utanpå betongen? Då bibehålls ju utseendet och det verkar ju vara det som nämnden tycker är viktigt.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 3 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Hejsan forumet.

I samband med ansökan om nybyggnation (rivning av gammalt hus och uppförande av nytt) har vår bygglovsansökan stött på patrull. Huset som är arkitektritat efter en gammal husmodell Ano 1700 tal, beviljas inte bygglov pga det material som kommer nyttjas (prefab betong med aluminiumbeklädda träfönster). Kommuen menar att husets originella utseende inte är kompatibelt med ett modernt materialval och att huset således måste bli byggt i timmer med träfönster för att bygglov ska beviljas. allt enl 8 kap 1 paragraf PBL.
Rent konkret - huset får endast byggas om samma materialval nyttjas som husets orginalkonstruktion hade.

Min fråga till er - vad kan jag styrka mitt val av byggmaterial (betong / aluminium) med. (någon materialhållbahetsparagraf kanske, vem vet).

Offerterat pris för samma byggnad uppför i timmer/trä blir tredubbla mot betong, ingen byggfirma i trakten vill ta på sig att bygga i timmer. - därav står jag fast i att inte byta materialval.

tackar på förhand för alla tips och även länkar till hus som uppförts i klassisk stil med moderna materialval.
G GustafZ skrev:
Hejsan forumet.

I samband med ansökan om nybyggnation (rivning av gammalt hus och uppförande av nytt) har vår bygglovsansökan stött på patrull. Huset som är arkitektritat efter en gammal husmodell Ano 1700 tal, beviljas inte bygglov pga det material som kommer nyttjas (prefab betong med aluminiumbeklädda träfönster). Kommuen menar att husets originella utseende inte är kompatibelt med ett modernt materialval och att huset således måste bli byggt i timmer med träfönster för att bygglov ska beviljas. allt enl 8 kap 1 paragraf PBL.
Rent konkret - huset får endast byggas om samma materialval nyttjas som husets orginalkonstruktion hade.

Min fråga till er - vad kan jag styrka mitt val av byggmaterial (betong / aluminium) med. (någon materialhållbahetsparagraf kanske, vem vet).

Offerterat pris för samma byggnad uppför i timmer/trä blir tredubbla mot betong, ingen byggfirma i trakten vill ta på sig att bygga i timmer. - därav står jag fast i att inte byta materialval.

tackar på förhand för alla tips och även länkar till hus som uppförts i klassisk stil med moderna materialval.
Att kommunen inte vill ha betong tycker jag är bra utifrån klimataspekt. Cementtillverkning släpper ut riktigt mycket koldioxid.

Men nu var det ju inte det du frågade om. Jag föreslår att du istället för betong och timmer kollar korslimmat trä, ex från Stora Enso. Finns även de som säljer till slutkonsument. Det har ett konkurrenskraftigt pris, och du kan beställa i exakta mått, som sågas på fabrik. Då slipper du ett svindyrt löstimmerbygge. Lycka till!
 
  • Gilla
Jefvelberg och 3 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Stämmer - rent krast var prefab trä billigare - men för att klara husets orginalutformning och estetik behövde väggarna bli så tjocka om de var byggda i regelsatt trä vilket gjorde att utseendet på de originellt sätt ganska pinniga huset blev klumpigt. därav skulle det behöva byggas i timmer för att kunna ha smalare och tunnare väggelement, men a som sagt, där försvann räkenskapskalylen. ett härke att bygga retro :)
Håller med ! Betong måste bli dyrare. Har nyligen varit igenom den processen ,
Men överklaga till länsstyrelsen och sp vidare med hänsyn till att inget sägs i ev plan om materialval, inga grannöverklaganden har inkommit och närmaste hus ligger längyt bort. Tar nåt år men kostar inget
 
  • Gilla
GustafZ
  • Laddar…
Det är i grunden inte ett felaktigt material val som är orsaken som jag tolkar deras sammanfattning. Tyvär så hänvisar de till att det får en alltför hög avvikelse mot landskapsbilden och den traditionella byggnads stilen i omgivningen. Det är ett tungt skäl att säga nej och har du fått ett nämndbeslut på avslaget där nämnden varit enig är det rätt meningslöst att överklaga. Landskapsbilden är rätt avgörande som argument i pbl och länstyrelsen lär gå på nämndens beslut då det finns många prejudikat på detta. Att söka igen och lägga på en träfasad som du inte sätter dit innebär att du inte får godkänd slutbesiktning och därigenom inte får ta huset i bruk. jag förvånas över att man inte klarar av att försäkra där det fodras med tätare avstånd eller järnbalk så du kanske ska ta ett snack med din arkitekt och en byggnadsingenjör ihop? Det händer titt som tätt att arkitekten har bristande kunskap om byggnormer och konstruktionen så pröva med det först så bör det gå att lösa med träkonstruktionen
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
G GustafZ skrev:
Ne paragraf 8:1 kan vändas och vridas på en del. är som sagt fortfarande inte helt hundra på att de menar att husets materialval (betong) inte passar in i trakten eller om det är materialvalet som passar in i huset. - de 8 sidorna ger lite för mycket gråzoner för att kunna avgöra det. - precis som du säger.
Jag skulle alla gånger överklaga ett sådant beslut. Det kan ju aldrig hålla i högre instans, särskilt inte när det ligger utanför deltaljplaneplanterat område. Besluten måste väl vara objektiva, och det där låter som ett extremt subjektivt beslut. Jag bor i Huddinge kommun. Jag vet vad man inte kan säga nej till. :D:D:D
 
  • Gilla
MiNiSde och 1 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
Ska se om jag kan hitta något som efterliknar huset. I nuläget finns bara arkitektens svartvita ritningar som inte ger så mycket mer än själva formatet och måtten.
kan lägga in en bild på ett 1700 tals hus som byggdes utanför halmstad. huset på bild är byggt i prefab betong men med 1700 tals arkitektur.
Men hur beskriver din arkitekt hur din fasad ska se ut och hur ser ritningar över fasaden ut? Som det är nu är det väldigt svårt att förstå men både genom att att försöka efterlikna en träfasad direkt på en prefabyta och dessutom efterlikna något som som sedan ska behandlas med en slammfärg osar kulturkrock. Ska man kunna hjälpa måste man nog förstå exakt vad för slutgiltig fasad med färgsättning du tänkt dig

Byggnaden du länkar till ovan må eventuellt vara gjort av prefab element jag tycker i övrigt att jämförelsen inte känns relevant med de hinder du har beskrivet. För byggnaden ovan skulle man även på bygglovsstadiet kunna se att även om stommen utgjordes av en prefabkonstruktion så skulle det avslutande puts och stukaturarbetet göra det osynligt. Detta med fasadritningar och övrig dokumentation till ett bygglov på konstruktion och utförande. Mao blir prefabaspekten då en ren konstruktionsaspekt givet hållfasthet, energivärde osv helt frikopplad från det estetiska. I ditt fall låter det som det är en hård sammankoppling på konstruktion och utseende
 
  • Gilla
GustafZ och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Villa Vista: ”Jag tror att vid en överklagan så gäller att motivera till att det inte finns en homogen kulturbebyggelse samt att du bygger med moderna hållbara material vidare finns ingen sammanhållen bebyggelse att ta hänsyn till.”

Vi fick också avslag på vår ombyggnad (en totalrenovering av befintligt hus, bara skalet var kvar). I vårt fall handlade det om en 60-talskåk mitt i villabebyggelse, så att kommunen skulle ha synpunkter var väntat. Vi ville vitslamma den befintliga gula tegelfasaden och ersätta den vita betongen med liggande cederpanel. Vi hade även originalfönster i teak som vi gärna hade behållit, men som tyvärr var bortom räddning. Vi ville därför byta dessa mot aluminiumbeklädda träfönster. Avslaget vi fick grundade sig i de materialval vi ville ha, kommunen hänvisade till att huset stod i ett kulturhistoriskt intressant grupphusområde (huset ej K-märkt) och att originalfönster och originalfasad skulle bevaras.

Jag gick då runt och dokumenterade samtliga hus i området och konstaterade att av 25 villor var det bara 2(!) som hade kvar originalfönster, varav den ena var vårt hus, det andra grannen bredvid. Likaså med materialvalen. Enbart hälften av villorna hade kvar originalfasaden och ett flertal hade även ändrat färg på taken.

Beväpnad med detta samt argument om orsaken till våra materialval (energiberäkning, hållbarhet, miljöpåverkan, estetik mm) bokade jag tid med kommunens bygglovshandläggare och la fram fakta på bordet. Utifrån det förde vi diskussioner kring vad vi skulle kunna behöva ändra i bygglovet för att det skulle beviljas. Vi kompromissade oss fram till en lösning där vi behöll tegelfasaden på den sida av huset som vätte mot gatan (kortsida) - i övrigt fick vi igenom samtliga förändringar när ärendet lyftes igen i byggnadsnämnden. Så det kan absolut löna sig att överklaga. Se bara till att ha en väl underbyggd orsak till varför betong är det bättre materialvalen i ditt fall. Att det blir billigare för dig är nog tyvärr inget giltigt skäl som de kommer att ta hänsyn till. Dialog är dock mitt bästa förslag till dig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
G GustafZ skrev:
absolut. Stämmer. men för att klara orginalkonstruktionens arkitektur (hus byggt 1710) så behövs partierna mellan fönstren göras så smala att endast massivt timmer kunna klara av belastningen från våningsplan ovan och tak. (går säkert att kringgå med en h-balk motsvarande men inget som preabtillverkaren var sugen på.
i ett avsnitt av husdrömmar använder de några slags träkuber för att göra ett massivt trähus. Minns inte vilket avsnitt, men det skulle kanske funka.

annars borde det gå med limträbalk mellan fönstren eller?
 
G GustafZ skrev:
ungefär. det vita huset på bild är byggd för att efterlikna puts. I mitt fall vill jag bygga huset med prefab betong som borstas så att det efterliknar träpanel (originellt var huset byggt i timmerstomme med träbeklädnad - ska kolla så det framgår längre upp) träfasaden på det originella saknade läkt och bestod således av plank som satt jäms med varandra. betongtillvekraren kan gjuta så att strukturen följer det formatet och måla betongen så att de efterliknar falu då även det är orginalet
Huset på bilden från Halmstad efterliknar inte bara puts, det är ju putsat precis som man gjort i lång tid i Sverige på större herrgårdar och slott. Sen om stommen är trä(reveterad fasad), tegel, sten eller betong borde ha mindre betydelse för ett sådant hus.

Ev. tycker byggnadsnämnden där du vill bygga att ett putsat hus i herrgårdsstil inte passar in i miljön eller om det bara är ditt udda val att försöka få betongfasaden att efterlikna träpanel som stöter på patrull?
 
Villa vista Villa vista skrev:
Jag är mycket tveksam till hur byggnadsnämnden gör sin bedömning men att bygga en herrgård i prefab-betong och efterlikna träfasad och i Falu rödfärg då hamnar man nog lite fel enligt mig.
Falu rödfärg var pöbelns färg om de ens hade råd att måla, Frälset valde vitt, gult men inte Falu rödfärg. Sen ville man helst att det skulle se ut som ett stenhus inte trähus. Du bygger i "sten" men vill att det skall se ut som trä.

Jag tror att vid en överklagan så gäller att motivera till att det inte finns en homogen kulturbebyggelse samt att du bygger med moderna hållbara material vidare finns ingen sammanhållen bebyggelse att ta hänsyn till.
Saxat från https://falurodfarg.com/om-oss/historien-om-den-roda-stugan/

"På 1700-talet sågs rödfärgen fortfarande som något väldigt exklusivt, en lyxvara som bara de rika hade råd med. Att ha ett rödmålat hus var en statussymbol. Det var därför vanligt att den sida av huset som vette mot vägen målades röd, speciellt om kungen skulle komma på besök."
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Här känner jag lukten av alltför starka och egenmäktiga tjänstemän. Jag skulle försöka runda dem och ta politiska kontakter i byggnadsnämnden. Kanske inte funkar, åtminstone om den strikta linjen hänger samman med politisk vilja, men kan vara värt ett försök. Finns mycket myndighetsaktivism därute.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Det är en av avvägningarna som görs. Men den primära orsaken till avslaget är att det avviker från traditionella byggnader i omgivningen och då blir avslaget sånt. Om han bygger ett hus som harmonierar med omgivningens byggnadstradition kommer man inte att avslå med hänvisning till landskapsbilden. Man har tydligen inte heller uttalat att det är olämpligt att bygga på platsen utan skälet är att byggnationen sticker ut i landskapet på ett negativt sätt

Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag skulle alla gånger överklaga ett sådant beslut. Det kan ju aldrig hålla i högre instans, särskilt inte när det ligger utanför deltaljplaneplanterat område. Besluten måste väl vara objektiva, och det där låter som ett extremt subjektivt beslut. Jag bor i Huddinge kommun. Jag vet vad man inte kan säga nej till. :D:D:D
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
P Puhnallen skrev:
Saxat från [länk]

"På 1700-talet sågs rödfärgen fortfarande som något väldigt exklusivt, en lyxvara som bara de rika hade råd med. Att ha ett rödmålat hus var en statussymbol. Det var därför vanligt att den sida av huset som vette mot vägen målades röd, speciellt om kungen skulle komma på besök."
Tack för historielektionen, jag visst inte att den först var populär bland frälset, Dock tappade färgen popularitet när allmogen fick råd, då gällde andra färger eftersom statusen flagnade snabbare än färgen :)
 
Det är trist det som TS råkat ut för och mitt inlägg tillför inte TS något men förhoppningsvis någon annan nybyggare: Alla arkitekter är inte duktiga. En duktig arkitekt startar upp jobbet med diskussion med byggnadsnämnden för kontroll av begränsningar etc på just byggplatsen. TS's arkitekt har inte kollat upp innan - det borde hen ha gjort för att undvika exemplet ovan. Så gjorde "min" arkitekt - för övrigt samma arkitekt som ritat annat hus här i forumet - ett hus som dessutom placerades i känslig miljö. Detaljplanen hos mig var hårt styrd. Vi fick igenom våra bygglov pga arkitektens förarbete - något som borde ingå i allas arkitektarvode.

Jag hoppas det löser sig för TS men visst drar förseningar kostnader.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Jag sitter i samma sits som dig, kommunen vill inte tillåta att jag byter min fasad till plast får se vad som händer. Jag kommer att överklaga.....

Jag har läst många utslag från miljööverdomstolen, kommun och länstyrelse förlorar ofta....

Allt bestäms i Plan och Bygg Lagen, PBL.

Vad som är viktigt att veta är bland annat: är byggnaden kulturklassad av kommunen, om den är det så skall man vara mer försiktig.

I PBL pratar man om utseende och känsla. detta är viktigt att behålla, ingenstans i PBL nämns vilket material man väljer, det är utseende som är det viktiga. Om ditt hus inte är kulturmärkt är det det utvändiga på huset som inte får förvanskas allt för mycket, Hur vore det om du bygger ditt i betong men utvändigt har bräder som efterliknar det gamla.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.