H hyggabus skrev:
Ser genombränningen bra ut ? :)
Det är för mig okänt. Men jag tvivlar med den fogberedningen. Eller vi skall kanske säga obefintliga fogberedningen. Inte ens en lite spalt mellan bitarna.
 
-RB- -RB- skrev:
Det är för mig okänt. Men jag tvivlar med den fogberedningen. Eller vi skall kanske säga obefintliga fogberedningen. Inte ens en lite spalt mellan bitarna.
Är väl rimligtvis tigat? Inte svårt att få genombränning utan spalt med den bredden på svetsen :rofl:
 
Violina Violina skrev:
Är väl rimligtvis tigat? Inte svårt att få genombränning utan spalt med den bredden på svetsen :rofl:
Det där kan du bättre än jag. Min begränsade erfarenhet är gammal och begränsad till gassvetsning, pinne och MAG.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
[bild]
Ett äkta måndagsexemplar...
 
S skogstomten skrev:
Som dekoration =ja, som hållfasthet =nej.
?

Är det svetsen du pratar om nu?

För det är inte vidare dekorativt med en svets halvvägs jämte fogen, men håller ändå ganska bra för relativt stora belastningar..
 
Svetsen är väldigt fin men svetsaren har kört i diket, eller faktiskt borde svetsaren kört i diket, men nu var det inget dike att hålla sig i.
Har väl hänt mig med.

Protte
 
Nä, svetsdiken ska man undvika.

(Ja, det ordet existerar inom svetsning)
 
Det är i humorhörnan tråden ligger så ingen djupare teknisk eller vetenskaplig analys av svetsfogen;) (Violina: Jag har för mig att du är professionell svetsare så förstår att du väger in dina yrkeskunskaper i frågeställningen)
 
Jag vet men jag syftade på fogberedning = dike.
Annars gick inte det roliga ihop.

Protte
 
Svetsen var rätt snygg, det kanske fanns en till fog där. Nä men seriöst, vet att det är fel ämne, jag kan nog göra en hyfsad svets men fan vad svårt jag har att få den på rätt ställe.
 
prototypen prototypen skrev:
Jag vet men jag syftade på fogberedning = dike.
Annars gick inte det roliga ihop.

Protte
Risk för foglossning kanske? :crysmile:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Det är i humorhörnan tråden ligger så ingen djupare teknisk eller vetenskaplig analys av svetsfogen;) (Violina: Jag har för mig att du är professionell svetsare så förstår att du väger in dina yrkeskunskaper i frågeställningen)
Just därför jag tyckte det blev ännu lite roligare med att förtydliga att svetsdiken ska undvikas (och inye uppmuntras) :geek:

(Men det blev kanske lite grodvarning på förtydligandet av terminologin):poop:
 
B b8q skrev:
Risk för foglossning kanske? :crysmile:
Jag tänkte säga något men väljer att tiga
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
A
Skelett av en groda mot en svart bakgrund, där benstommen och ryggraden är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.