104 309 läst · 447 svar
104k läst
447 svar
Clas Ohlsons förfall
Ibland sammanfaller medel och median, ibland skiljer det sig väldigt mycket åt.Mikael_L skrev:Lite mer källa på den kartbilden
[länk]
Här får de fram att medelförmögenheten är ca 4 ggr högre
[länk]
Så stämmer båda dessa så är det en otrolig ansamling av förmögenhet hos ett fåtal rika, för att skillnaden mellan medel och median ska bli så stor.
Och lite mer om de väldigt rika, den rikaste procenten:
[länk]
Om man mäter hur långa svenskarna är, till exempel; då sammanfaller medel och median. Medel är 180 cm, lika många är kortare som längre. Det är bara någon promille som är längre än 200 cm, likaså någon promille som är kortare än 150 cm. Även de allra längsta är bara drygt 10% längre än genomsnittet.
Men hade längden varierat på samma sätt som rikedomen hade det sett annorlunda ut. Även om medianen varit 180 cm så hade vi haft en stor grupp personer som varit 0 cm långa, medan de allra längsta hade varit fler kilometer långa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Och hade Clas i sjön varit vad det en gång var hade de haft en mikrometer så man kunnat mäta den lille och sjumilastövlar att sälja till den store.A andersmc skrev:
Det är väl såhär många företags utveckling blir när ekonomerna bestämmer sortimentet och aktieägarna vill ha avkastning.
Varför sälja mikrometrar som ett fåtal personer köper, max en gång i livet, när man hellre kan sälja stearinljus och servetter som köps varje år, av både honor och hanar, och som det antagligen är högre marginaler på?
Vem ska då sälja de udda varorna? Det är/blir nog specialiserade nätbutiker, förmodligen i andra länder än Sverige.
Jag hade hellre spenderat mitt liv på att sälja svarvar, borrmaskiner och klockbyggsatser än servetter och A4-papper.
Varför sälja mikrometrar som ett fåtal personer köper, max en gång i livet, när man hellre kan sälja stearinljus och servetter som köps varje år, av både honor och hanar, och som det antagligen är högre marginaler på?
Vem ska då sälja de udda varorna? Det är/blir nog specialiserade nätbutiker, förmodligen i andra länder än Sverige.
Jag hade hellre spenderat mitt liv på att sälja svarvar, borrmaskiner och klockbyggsatser än servetter och A4-papper.
Sorgeligt nog slår du nog hôvvet på schpiken där. (Jag knäpper en liten whisky och är i mitt filisofiska sinne f.tf.)J Johan_F skrev:Det är väl såhär många företags utveckling blir när ekonomerna bestämmer sortimentet och aktieägarna vill ha avkastning.
Varför sälja mikrometrar som ett fåtal personer köper, max en gång i livet, när man hellre kan sälja stearinljus och servetter som köps varje år, av både honor och hanar, och som det antagligen är högre marginaler på?
Vem ska då sälja de udda varorna? Det är/blir nog specialiserade nätbutiker, förmodligen i andra länder än Sverige.
Jag hade hellre spenderat mitt liv på att sälja svarvar, borrmaskiner och klockbyggsatser än servetter och A4-papper.
Och hur ska företag annars agera?
Att inte försöka tjäna pengar?
Clas Ohlson har utvecklats i en riktning som antagligen omöjliggör att fortsätta att ha mässingkugghjul och ritningar till cykelbilen fantom i lagret.
Dels har de för många lokala butiker, dels är deras butiker i hög grad för centrumnära.
För att få någon som helst ROI så måste de sälja de varor som funkar där, centrumnära, och då är det värmeljus och kirsch-stänger som fungerar och genererar vinst.
Jag kan se en enda möjlighet för CO att ha kvar det idag rätt udda och mångfacetterade sortiment de hade förr, och det är att ha alla dessa smala varor som endast beställningssortiment. Och då hade man ju kunnat ordna det så att man beställer och hämtar i butik om så önskas.
Men nu är det nog så att det finns redan bättre och vassare aktörer i dessa nischer, så det skulle nog inte fungera ändå, framförallt skulle det inte alls bidra till företagets vinst, i bästa fall skulle det kunna betala toapappret på huvudkontoret.
Att inte försöka tjäna pengar?
Clas Ohlson har utvecklats i en riktning som antagligen omöjliggör att fortsätta att ha mässingkugghjul och ritningar till cykelbilen fantom i lagret.
Dels har de för många lokala butiker, dels är deras butiker i hög grad för centrumnära.
För att få någon som helst ROI så måste de sälja de varor som funkar där, centrumnära, och då är det värmeljus och kirsch-stänger som fungerar och genererar vinst.
Jag kan se en enda möjlighet för CO att ha kvar det idag rätt udda och mångfacetterade sortiment de hade förr, och det är att ha alla dessa smala varor som endast beställningssortiment. Och då hade man ju kunnat ordna det så att man beställer och hämtar i butik om så önskas.
Men nu är det nog så att det finns redan bättre och vassare aktörer i dessa nischer, så det skulle nog inte fungera ändå, framförallt skulle det inte alls bidra till företagets vinst, i bästa fall skulle det kunna betala toapappret på huvudkontoret.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Jag saknar inte gamla CO specifikt, men jag vänder mig mot, eller tycker i alla fall att det är tråkigt, att det bara kan finnas en sorts prylbutik som funkar och att den måste ha något för alla. Att ha tillgång till sådant smalt som gamla CO hade är ju en av poängerna med att bo i en större stad.Mikael_L skrev:
Men det är klart, ska de ha butiker på varje storgata och i varje köpcentrum så faller ju det; nischbutiker har alltid funnits mer undangömt.
Visst har näthandeln gett oss alla ett betydligt bättre utbud av allt, men det är synd på städerna.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 302 inlägg
Jag snubblade över Clas Ohlsons katalog från 1964 som finns på nätet och det är sorgligt att se vilket bra sortiment de hade. Perfekt för ägare av äldre hus, fordon etc. Mycket fanns kvar långt in på 70-talet. Jag får nästan en tår i ögat.
Vad som återstår har redan diskuterats här ovan.
Vad som återstår har redan diskuterats här ovan.
Nu kommer det en ny Vd (Kristofer Tonström). Kanske han är mer hemmafixare än pyntare, så sortimentet till i alla fall viss del återgår till det som förr var COs bassortiment. Men troligen är det ekonomin som får styra även i fortsättningen och snabbt säljbart får företräde.imported_Benno skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 928 inlägg
De senaste reklammailen jag fått från classe handlar om att de vill hyra ut kärcher fönstertvättar till mig, så jag har inget större hopp, tyvärr...
Jag kom att tala om sånt här med en bekant som är delägare i Lantbrukscentralen i Vörå som är en av få kvarvarande affärer som ännu kan kallas bygg och järnhandel utan att ljuga. Ett företag som jag rekommenderar.
Han sade rakt ut att de snabba lättförtjänta pengarna kommer från pyntare och inredare. Den kundgruppen är inte priskänslig och ingen arbetstid går åt till att reda ut tekniska egenskaper och se till att kunden får exakt rätt vara för sina behov.
Han sade att där står man som järnhandlare och tvingas välja vilka varor man skall ta in. Varor som kunniga krävande kunder vill ha och som ger en liten men stadig inkomst under lång tid men kräver en del arbetstid när man säljer. Eller varor som säljer sig själva utan ansträngning och med stor förtjänst.
Han sade rakt ut att de snabba lättförtjänta pengarna kommer från pyntare och inredare. Den kundgruppen är inte priskänslig och ingen arbetstid går åt till att reda ut tekniska egenskaper och se till att kunden får exakt rätt vara för sina behov.
Han sade att där står man som järnhandlare och tvingas välja vilka varor man skall ta in. Varor som kunniga krävande kunder vill ha och som ger en liten men stadig inkomst under lång tid men kräver en del arbetstid när man säljer. Eller varor som säljer sig själva utan ansträngning och med stor förtjänst.
Det är mycket mer än Clas Ohlson som har förändrats under de 56 år som gått sedan 1964. Tack och lov är jag benägen att lägga till.imported_Benno skrev:
Den som rollen som CO hade på den tiden är överspelad. Att vara nån slags "reservdelsbutik" för hemmafixaren. Idag hittar man de delar man behöver enkelt på nätet, oftast direkt från tillverkaren. Det behövs inga mellanhänder som tillhandahåller nåt slags lager av prylar som kan tänkas behövas. När min värmepatron i varmvattenberedaren gick sönder kunde jag beställa en ny i original på nätet. När en gammal toalettstol börjat läcka kunde jag beställa packningar och delar i original på nätet. Trots att stolen är drygt 40 år gammal. Osv. Det var inte bättre förr, det är bättre nu.
CO har utvecklats och följt med i tiden. Man kan titta i en 56 år gammal katalog och tycka att det var bättre förr. Men tittar man på företaget Clas Ohlson 1964 och idag, så talar väl resultatet och utvecklingen för att man gjort en hel del rätt genom åren. För det är väl det ett företags villkor för överlevnad, att följa med i utvecklingen. Inte att försöka tillfredsställa nostalgiker, för nostalgikerna kommer alltid bli hopplöst på efterkälken.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg