Har du provat att dra lite i den?
Det skulle ju kunna vara en stump som man glömt plocka upp efter sig.

Själv hittade jag en PEM-slang 20cm ner i gräsmattan, trodde först det var jordvärmen, men det var bara skit från när man byggde huset.
 
Fairlane
Nej jag har inte testat det än. Jag ville invänta svar från fiberägaren innan jag gjorde något.
 
R
Räknade på ett projekt åt en stor operatör för ett par år sen där de tyckte vi var för dyra så uppdraget gick till en nu konkad entreprenör.

Vi fick nu i år en förfrågan att hjälpa operatören då de hade en kund vara fiber inte fungerande längre.
åkte ut och kollade, kundens duct med fiber låg i princip synlig under den grusade uppfarten vilket gjorde att den nöts sönder varje gång de kört där med bil.
Kostnad runt 100 tusen för att fixa det då vi var tvungen att gräva upp trafikverkets väg utanför kund då de även hade slarvat med skarvningen av duct in till kund.
Vilket gjorde att vi inte kunde blåsa ur och i med ny fiber när vi grävt om och förlagt ny duct + extra skyddsslang på rätt djup under infarten.

Där kan man säga att de fick vad de betalade för med den billiga entreprenören.
 
Finns det någon märkning på den? Begränsningskabel till gräsklippare kanske, om den ligger vid gräsmattans kant?
 
Fairlane
Jag har bara sett det som synes på bilden i första inlägget än så länge.
Begräsningskabel till en gräsklippare tror jag inte dels då jag inte tror att någon haft en en robotgräsklippare (hittade en gammal gräsklippare i förrådet), dels så är det här mitt på gräsmattan.
 
Nylonband till kantgräsklippare kanske?
 
Mät diameter, är det 7mm är någon form av fiberslang. Var hittade du slangen på fastigheten, nära tomtgräns eller någon grannfastighet som inte har läge vid gata?
 
Många teoretiker här i tråden, är det ingen som har en sax du kan låna?
 
  • Haha
NoOne2k
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Många teoretiker här i tråden, är det ingen som har en sax du kan låna?
Om man tvunget ska kolla, så skär man ett litet "v"/skåra som precis går genom höljet och viker sedan försiktigt. Då ser man om det finns något i slangen, dvs om det är en 7mm fiberslang. Går sedan att tejpa igen.
Är det elkabel syns/märker man det också:cool:
 
Fairlane
Jag hittade den två meter från vägen kanske, tre meter från grannen. Som sagt jag får kolla ikväll eller imorgon förmiddag beroende på när jag kommer hem ikväll.

Med tanke på bilderna som fiberägaren skickade på förlängningrn på min tomt så känns det märkligt om det skulle vara fibern som används.
 
S Strontus skrev:
När IP-Only kopplade in fibern hos oss så lade de ducten (utan slang sista metern till anslutningen i vägen) några centimeter under vägen... Men det var ju fredag eftermiddag, och det låg en sten i vägen som väl var jobbig att gräva bort. Den ligger numera djupare, och med en slang som skydd. :)
Vi har fyra separata ledare med 10kV (tre faser + jord) ungefär 1dm under ytan på vår grusväg...
 
Fairlane
Jag började försiktigt gräva ut med händerna runt den misstänkta fiberkabeln och fick upp en blå plastring. Ingen aning om vad det är eller var den kommer ifrån, men fibern var det iallafall inte.

Positivt att fiberägaren tagit bra bilder i samband med installation och att de tog ärendet seriöst. Nu är jag trygg. Blå plastring ligger på en grön yta, misstag för fiberkabel vid grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
harry73 och 9 till
  • Laddar…
C
Ha ha ha, en så kallad fiberring... :crysmile:
 
A
Vad bra att det är en plastring och inte fiber
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag nappade på att betala 3000 extra för att få grävt hela vägen. Vi har ca 200 meter grusväg som enda infart då tomten är ”insprängd” i en annan fastighet

Dock visade det sig sedan att de hade lagt den fem centimeter under körbanan så den tittade fram när vårfloden kom...

Något mer gick snett då det tog fyra-fem man en vecka att fixa/göra om. Just ja. De grävde av elen till huset också (på en lördag) så det blev nog duktigt dyrt för entreprenören som slarvade från början.

Hur som helst så lönar det sig att kolla hur noggranna det varit. Har hört många skräckhistorier när jag berättat min.


Jag råkade hitta ett gammalt mejl där bilden fanns sparad. Så här såg alltså körbanan ut efter ett skyfall.
 
  • Körbanans slitna yta med blandad grus och asfalt samt löv, skadad efter ett kraftigt regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.