Hej,

Vi är i startgroparna att dra igång med vårat projekt. Vi har nyligen blivit tilldelad en tomt och L-hus är det som passar tomten bäst. Runt 150-160kvm plus ett garage på runt 35-45kvm beroende på om vi ska ha enkel eller dubbelgarage

Våra önskemål:

- Att ha kök, matplats i samma rum och man ska se hela rummet från köksön.

- En separat barndel med ett tillhörande allrum som går att stänga till och även agera som ett gästrum om så skulle behövas.

- Vi vill ha tillgång till altanen från vårat sovrum, därav att vi placerat det på baksidan.

- Tvättstugan är placerad bredvid vårat rum dels för att vi ska kunna ha en ingång till våran Walk in closet i vårat sovrum plus att det är enklast att få en ingång inifrån


Detta är ritat som en grov skiss på våra önskemål av en novis person. Vill gärna att ni kan komma med input vad som kan göras bättre. Huset som är ritat är runt 17m brett och 25m långt.

Visar även solens gång och våran tänka placering av huset.

Tack på förhand
 
  • Grov skiss av en tomtplan med en markerad tomt och en föreslagen placering av ett L-format hus i förhållande till solens gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov skiss av en planlösning för L-formad villa med märkta rum som kök, sovrum och garage samt solens riktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gråa strecket på bilden en väg?
Ska denna vara kvar?

Eller blir vägen det "vita tomrummet" på bilden?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

De inritade möblerna ser inte skalenliga ut, t.ex. ser soffan ut att vara 60 cm djup (samma som köksskåpen) men i verkligheten är soffor snarare 100 cm djup och samma sak med matbordet. Alternativt att det är köksskåpen som är felritade. Men oavsett så gör sånt att man missbedömer storleken på rummen och därmed hur de går att använda.

Med skolbarn är det opraktiskt att ha en groventré via garaget eftersom man ofta lämnar mer eller mindre farliga saker framme där och då inte vill att barnen ska gå via garaget när de kommer hem själva från skolan.

Skafferiet ser opraktiskt ut med sitt svåråtkomliga hörn och man får gå långt innan man kommer fram till hyllorna eftersom det är så pass djupt.

Garaget verkar inte ligga vid vägen?

I det skedet ni är i nu skulle ni nog ha stor nytta av en arkitekt
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Sen, om huset är 17 m brett och tomten 25 m hamnar du mindre är 4,5 m till tomtgräns och behöver ha grannarnas (eller bara grannens) medgivande..

Vet inte om detta är den ultimata husformen för din tomt/läge?

Vad säger detaljplanen om byggnaderna?

1,5 plans hade kanske varit bättre?
 
Vad säger detaljplanen om BYA? Får ni bygga på så stor yta på en så pass liten tomt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Sen, om huset är 17 m brett och tomten 25 m hamnar du mindre är 4,5 m till tomtgräns och behöver ha grannarnas (eller bara grannens) medgivande..

Vet inte om detta är den ultimata husformen för din tomt/läge?

Vad säger detaljplanen om byggnaderna?

1,5 plans hade kanske varit bättre?
Det är att vi vill ha 1 plans, det är våra önskemål. Vi ska kolla med kommunen och våran granne om vi kan ta en halvmeter åt vardera håll, alternativt korta ner.

Kanske får överväga en 1,5 plans trots allt, detta är bara förstadiet då jag är helt novis. tack för input :)

Den vägen som som går där kommer försvinna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

De inritade möblerna ser inte skalenliga ut, t.ex. ser soffan ut att vara 60 cm djup (samma som köksskåpen) men i verkligheten är soffor snarare 100 cm djup och samma sak med matbordet. Alternativt att det är köksskåpen som är felritade. Men oavsett så gör sånt att man missbedömer storleken på rummen och därmed hur de går att använda.

Med skolbarn är det opraktiskt att ha en groventré via garaget eftersom man ofta lämnar mer eller mindre farliga saker framme där och då inte vill att barnen ska gå via garaget när de kommer hem själva från skolan.

Skafferiet ser opraktiskt ut med sitt svåråtkomliga hörn och man får gå långt innan man kommer fram till hyllorna eftersom det är så pass djupt.

Garaget verkar inte ligga vid vägen?

I det skedet ni är i nu skulle ni nog ha stor nytta av en arkitekt
Möblerna är inte skalenliga, bara göra ett förtydligande vad som är vart. Skafferiet är heller inte helt färdigt, bara ritat ut ungefär vart det kommer vara, om det det går att genomföra.

Garaget är inte vid vägen, den är på insidan, kanske borde flytta om barndelen och garaget. Men då försvinner lite av en separerat barndel.

Arkitekt är kanske vad vi behöver, men det är dyrt, men och andra sidan är det ett ännu dyrare misstag.

Vad skulle du ha gjort för ändringar? Garaget bredvid vägen går inte lägga till mer bredd då det är maximalt utnyttjat.
 
BirgitS
Du måste börja med att ta reda på vad detaljplanen säger, det är liksom hela grunden för vad du kan bygga för hus.

Oftast står det i detaljplaner att det ska vara minst 4,5 m mellan huset och tomtgränsen, det har med brandsäkerhet att göra och att det från gatan ska upplevas som separata hus och inte som att husen är radhus, vilket det lätt uppfattas som om det bara är en meter mellan dem.

Däremot kan man ofta få bygga separata komplementbyggnader, som garage, närmare tomtgränsen, men att de då verkligen ska vara en separat byggnad med t.ex. en meter till bostadshuset.

Visst kostar arkitekter en del men de är duktiga på att förstå detaljplaner och göra planlösningar som både uppfyller kundens önskemål och detaljplanen, och därmed undviker man dyra misstag. Bäst resultat blir det om de anlitas tidigt innan man har låst fast sig vid en dålig planlösning.

I ditt förslag tycker jag att det blir många kvm på en lång korridor, en smal tvättstuga där mycket yta blir oanvändbar och ett allrum som blir svårmöblerat med tre utspridda dörrar och ett konstigt hörn.
 
  • Gilla
BennW och 1 till
  • Laddar…
Vi tar det från rätt håll.

Bara för att en granne ger ok på att förlägga huset närmare så innebär inte det per automatik att det blir godkänt. Det är en avvikelse från detaljplan och det är byggnadsnämnden som avgör huruvida den ska godkännas eller ej. Grannens röst är bara en åsikt.

Vidare ser jag att ni utgått ifrån fiskarhedenvillan skimra. Ett trevligt hus förvisso men till ytan väldigt slösaktigt med yta.

I mina ögon kan ni utan bekymmer rita ett hus utifrån era krav som dessutom följer detaljplan :)

När jag kollar på planritningen så tolkar jag det även som att tanken är att ha garaget i nedre del av tomten? Så baksidan vätter mot väst-nordväst? Då tappar ni många soltimmar, vilket inte heller känns optimalt :surprised::cool:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vi tar det från rätt håll.

Bara för att en granne ger ok på att förlägga huset närmare så innebär inte det per automatik att det blir godkänt. Det är en avvikelse från detaljplan och det är byggnadsnämnden som avgör huruvida den ska godkännas eller ej. Grannens röst är bara en åsikt.

Vidare ser jag att ni utgått ifrån fiskarhedenvillan skimra. Ett trevligt hus förvisso men till ytan väldigt slösaktigt med yta.

I mina ögon kan ni utan bekymmer rita ett hus utifrån era krav som dessutom följer detaljplan :)

När jag kollar på planritningen så tolkar jag det även som att tanken är att ha garaget i nedre del av tomten? Så baksidan vätter mot väst-nordväst? Då tappar ni många soltimmar, vilket inte heller känns optimalt :surprised::cool:
Det stämmer, Skimra är huset vi utgått ifrån och det är ett trevligt hus.

Garaget där är inte helt optimalt, bara vart vi ska ha garaget annars? Har du nåt tips om vem eller hur man ska gå tillväga att rita upp ett hus som är optimerat för våran tomt och önskemål? Om du är så kanske vi kan komma överens om en deal :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du måste börja med att ta reda på vad detaljplanen säger, det är liksom hela grunden för vad du kan bygga för hus.

Oftast står det i detaljplaner att det ska vara minst 4,5 m mellan huset och tomtgränsen, det har med brandsäkerhet att göra och att det från gatan ska upplevas som separata hus och inte som att husen är radhus, vilket det lätt uppfattas som om det bara är en meter mellan dem.

Däremot kan man ofta få bygga separata komplementbyggnader, som garage, närmare tomtgränsen, men att de då verkligen ska vara en separat byggnad med t.ex. en meter till bostadshuset.

Visst kostar arkitekter en del men de är duktiga på att förstå detaljplaner och göra planlösningar som både uppfyller kundens önskemål och detaljplanen, och därmed undviker man dyra misstag. Bäst resultat blir det om de anlitas tidigt innan man har låst fast sig vid en dålig planlösning.

I ditt förslag tycker jag att det blir många kvm på en lång korridor, en smal tvättstuga där mycket yta blir oanvändbar och ett allrum som blir svårmöblerat med tre utspridda dörrar och ett konstigt hörn.
Visst är det så, kanske ska börja om, från blankt papper och anlita någon kunnig.
Svårare än vad man tror att rita hus, helt klart! vi hade önskemål, såg ett hus som hade det vi ville ha och försökte kila in det på tomten, vilket gick sådär.
 
Jag har inte nödvändigtvis något emot garagets placering, men i o med att huset hänger ihop med et så blir det en stor yta som blir skuggad på baksidan.

Hade ni haft ett fristående garage istället så hade man nog arbetat runt problemet :)

Med er tomt hade jag faktiskt föreslagit just ett fristående garage och sedan ett rektangulärt hus istället, hade ortimerqt tomten på ett bättre sätt skulle jag tro :thinking:
 
Med tomtens utformning och läge blir det nog svårt att få till det bra med garaget och huset, särskilt med enplanshus och sammanhängande garage..
 
Men vad säger detaljplanen?

Hur stor byggnadsarea får ni ha på tomten? Att ni kan få plats med en byggnad av en viss storlek på tomten betyder inte att ni kommer få bygga den där..
 
Gammelnörden
Som det nämnts i tråden tror jag också på ett mer långsmalt hus, med en inte så fullt utskjutande del i sidled. Jag provade att klipp och klistra och kom fram till att den här formen med en ganska begränsad bredd, ca 12 m, skulle lämna kvar tillräckligt för åtminstone ett enkelgarage, sammanbyggt om man så vill.
Boarean är ca 154kvm och byggarean kan tänkas bli ca 180kvm? "Skimra" är 153,7kvm boarea så jag utgick från det.
Jag vart osäker på om TS menade 150-160kvm boarea eller byggarea men utifrån önskemålen blir det nog väldigt svårt att få till det på 150-160kvm byggarea. Jag har försökt vara ganska snål med utrymmena men jag ids inte 10 kvm celler till barnrum. Men sen får vi se vad detaljplanen säger, så det här är ett inspirationsförslag.;)
Planritning av ett långsmalt hus med plats för enkelgarage, boarea på 154 kvm, inklusive rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig bild av en planlösning för ett långsmalt hus inpassat på en fastighetskarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(upptäckte när jag skulle pröva på tomtritningen att jag måste spegelvända planlösningen och att formatet gjorde bilden suddig, typiskt...)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.