Hej! Jag vet att detta egentligen inte hör till ett husforum, men jag anar att kunskapen ändock kan finnas här!
Som många med hus har jag titt som tätt behov av dragkrok på bilen. Nu är det så att jag fått ärva en gammal OPEL Astra GL 582M6.
Det jag behöver krok till är att dra bla. trallvirke, vitvaror, övriga sopor, jord, grus etc (mestadels korta stäckor). Har B-kort så det är endast lätta släp det handlar om.
Min fråga: Är det värt att kosta på denna gamla bil en dragkrok? och kan den uppfylla mina behov, eller bör jag satsa på en nyare och starkare bil istället?
Lite information om bilen:
Modell - Astra GL 582M6.
Motoreffekt -74 kW
Årsmodell - 1997
Drivmedel - Bensin
Totalvikt - 1550 kg
Släp totalvikt (B) - Max 1200 kg
Lastvikt - Max 380 kg
Tack på förhand!
Som många med hus har jag titt som tätt behov av dragkrok på bilen. Nu är det så att jag fått ärva en gammal OPEL Astra GL 582M6.
Det jag behöver krok till är att dra bla. trallvirke, vitvaror, övriga sopor, jord, grus etc (mestadels korta stäckor). Har B-kort så det är endast lätta släp det handlar om.
Min fråga: Är det värt att kosta på denna gamla bil en dragkrok? och kan den uppfylla mina behov, eller bör jag satsa på en nyare och starkare bil istället?
Lite information om bilen:
Modell - Astra GL 582M6.
Motoreffekt -74 kW
Årsmodell - 1997
Drivmedel - Bensin
Totalvikt - 1550 kg
Släp totalvikt (B) - Max 1200 kg
Lastvikt - Max 380 kg
Tack på förhand!
Kika på Dragkrogskungen.se - Osäker om det där är en Sedan eller en Hatchback men det verkar som att en krok (Om man monterar själv) kostar under 2000:-
Då man inte längre behöver besikta för dragkrok så anser jag att för de pengarna så är det värt det alla gången....
Då man inte längre behöver besikta för dragkrok så anser jag att för de pengarna så är det värt det alla gången....
Jag tolkar det som att "finns det uppgifter på fordonet gällande släpvagnsvikt så är den undantagen" och TS skriver släpvagnsvikter så jag får anta att det finns i registret.MathiasS skrev:
"Undantag
Om ett fordonet uppfyller nedanstående kriterier behöver inte dragkroken registreringsbesiktas.
• Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3 500 kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret.
• För lastbil gäller dessutom att kopplingsanordningen inte får vara integrerad i en eftermonterad bakgavellyft eller i ett eftermonterat särskilt underkörnings-skydd.
• Demontering av kopplingsanordning på EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lätt lastbil med en högsta maximala totalvikt av 3 500 kg under förutsättning att uppgift om kopplingsanordning inte finns i vägtrafikregistret. "
Men jag kan tolka detta där helt fel!?
Är det svårt att montera själv? Jag är väl inte den mest erfarna mekanikerna, men har ganska gott om tid så att säga....
Hos dragkrok.nu tycks de ta 5195 totalt för krok och montering. Vad gäller med försäkringar etc. om jag gör det själv?
Hos dragkrok.nu tycks de ta 5195 totalt för krok och montering. Vad gäller med försäkringar etc. om jag gör det själv?
Att montera själva kroken brukar vara väldigt enkelt. Brukar vara två bultar på varje sida och sedan är saken biff. Ju äldre bil desto enklare.T TSOOLS skrev:
Det som kan vara lite knepigare är inkopplingen av det elektriska, men samma här, ju äldre bil desto färre glödtrådsvakter och annan övervakning av lamporna som kan ställa till det.
Det brukar underlätta om man kan köpa ett modellanpassat kablage, annars får man bara en kontakt med kabelstam.
Det står i regbeviset om den är EUtypgodkänt och på en skylt någonstans på bilen. Jag tror (TROR!) att det började någonstans kring 1998?slacker skrev: