Hej!
Helt ny som husägare och kan inte för mitt liv förstå hur vår ctc Vp fungerar. Vi har alltså varmvatten till alla utrymmen men rören till radiatorerna är kalla. Finns det nåt som man måste göra för att ’starta upp’ vp eller är nåt trasig och isåfall hur kollar man det? Jag har läst igenom hela manualen på 70 sidor men hjälpte inte alls.
 
Nu är jag novis då vår EcoZenith blev installerad i våras.

Du får se det som två system - VVB och Värme.
Systemet gör alltid varmvatten till den nivå man vill - Men när män vill ha värme är en inställningsfråga och lite beroende på.
Man ställer systemet efter en kurva som baseras, mig veterligen, på lite olika faktorer - Utetemperatur (Om den är inkopplad) Rumstermostater (Om man har detta) samt returvärme.

Så det beror på och det är ju fortfarande varmt ute här nere så vad jag kan se har min panna cirkulerat ut 60 grader till mina element vid två tillfällen senaste dygnet.
Klicka på driftinfo:
Display av värmesystemet CTC EcoZenith med rumstemperatur, varmvatten och driftinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sedan elementet;
Driftinformationsskärm för värmesystem som visar temperaturer för varmvatten och uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

där skall du nu se en graf som avslöjar om det cirkluerat varmvatten till radiatorerna senaste dygnet.;
Display på värmepump med graf som visar historisk driftinformation för temperaturer ute och i element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen beror det helt på vad som är inställt i pannan. Gå in under inställningar och kolla vad du har för inställningar - Det kan ju vara så att värmesystemet är inställt på ”från” över sommaren.
Värmesystemdisplay visar inställningar som max framledningstemperatur och värmekurvlutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

för att justera HUR varmt det skall vara får man leka lite med inställningarna och kurvlutning. som du ser så stänger min helt av på mer än 18 grader ute.
kurvlutningen har jag på typ -4 för att få behagliga 23 grader inomhus, men det är ju helt individuellt.
Och min manual är på över 100 sidor och jag fattar inte mycket från den...

Ett tip sär Vämrepumpsforum.com där man kan få mer tydliga svar.
 
Åh tack för bra förklarat!
Jag ska kolla över det omedelbart. Vi har ingen utomhusdel utan bara en eldriven vattenpanna (ägarna innan tänkte bara halvvägs tror jag) så denna ska köpas in men är Vp fortfarande beroende av utetemperaturen? Min display ser ut så här
 
  • Display av en CTC EcoZenith värmesystemspanel som visar rumstemperatur, varmvatten och driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display för CTC EcoZenith värmeanläggning som visar temperaturer, shuntinställningar och elanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha, då är jag osäker - Men den säger ändå en hel del.
I princip ser du att tanken är på 59 grader och att framledningen är 25 grader, returen från radiatorerna är 24 grader samt att radiatorpumpen är "till". Så precis när du tog bilden sp skall den där annan skicka ut 25 grader till elementen och det den får tillbaka är 24 grader. Så den värmer i vart fall.
Du kan ju klicka på Historik och e om den spetsat upp värmen till radiatorerna i det senaste.

På min graf är alltså den blå linjen utetemperatur från utgivaren.

Sen på raden eleffekt har du tre nollvärden - Har dem kopplat in strömförbrukningsgivarna på matarkabeln!? Då kan du se i realtid hur mycket pannan drar per fas.
Jag kör en CTC EcoZenith i350L tillsammans med en CTC EcoAir 408 och det enda som fattas nu är att koppla på 4 golvvärme slingor... Borde ringa rörisen pronto!
 
slacker slacker skrev:
Aha, då är jag osäker - Men den säger ändå en hel del.
I princip ser du att tanken är på 59 grader och att framledningen är 25 grader, returen från radiatorerna är 24 grader samt att radiatorpumpen är "till". Så precis när du tog bilden sp skall den där annan skicka ut 25 grader till elementen och det den får tillbaka är 24 grader. Så den värmer i vart fall.
Du kan ju klicka på Historik och e om den spetsat upp värmen till radiatorerna i det senaste.

På min graf är alltså den blå linjen utetemperatur från utgivaren.

Sen på raden eleffekt har du tre nollvärden - Har dem kopplat in strömförbrukningsgivarna på matarkabeln!? Då kan du se i realtid hur mycket pannan drar per fas.
Jag kör en CTC EcoZenith i350L tillsammans med en CTC EcoAir 408 och det enda som fattas nu är att koppla på 4 golvvärme slingor... Borde ringa rörisen pronto!
 
  • Digital display visar historisk driftinformation för uppvärmningssystem, inklusive total drifttid och förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I historisk driftinfo blir jag ännu mer förvirrad
 
J Jarrre69200 skrev:
I historisk driftinfo blir jag ännu mer förvirrad
Det där gav inte mycket - Men ser väl rätt ut bortsett från "Högsta Framledning" som är -999.
Kompressor har du ingen.

Men du borde kunna se en graf över temperaturer så vet du om den går. I slutet på min ser man en uppgång och elementet intill mig börjar just bli varmt.

Jag klickar på "Driftinfo" klickar sedan på "Elementet"

Där ser man tydligt om värme cirkulerar, cirkulerat och temperatur.

Men det KAN ju ha med programvara att göra... Jag är som sagt Novis.
 
Har du slagit på ett element och det är därför kurvan drar upp?
 
J Jarrre69200 skrev:
Har du slagit på ett element och det är därför kurvan drar upp?
Elementens termostater är alla på, dvs, på max. Pannan jobbar mot temperaturen ute och differensen mellan framledning till element och retur temperatur.
 
Undrar om jag kan få den differensen när jag inte har en utomhusdel
 
J Jarrre69200 skrev:
Undrar om jag kan få den differensen när jag inte har en utomhusdel
Något måste du ha som justerar temperaturen - Temperaturen ute från utesensorn (Sitter inte i utedelen utan helt separat, min är en liten grå dosa med grå kabel). Differensen framledning och retur mäts i pannan.
 
Jg har den här inne (misstänker att den läser av nåt eftersom den går till vp) men ska det finnas en liknande utvändigt?
 
  • Vit väggmonterad sensor eller kontrollenhet med en röd indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju onekligen ut som en rumsgivare.
Kör själv inte med någon sådan men har en utomhusgivare som sagt;
En rumsgivare monterad på en vitmålad vägg utomhus vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här ser inställningarna ut hos oss. Jag får inte riktigt upp de bilderna du har
 
  • Display av uppvärmningssystems meny med alternativen Radiatorsystem 1, Radiatorsystem 2, Värmepump, GSM Information, Cooling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningsmeny på display med alternativen "Radiatorsystem 1 Ja" och "Rumsgivare 1 Nej" samt navigeringsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog kontrollera om den där rumsgivaren är inkopplad, följ elschemat så ser du vart den bör vara ansluten och kanske ändra inställningarna till "Rumsgivare 1" till "Ja" om det verkligen är så att den är ansluten till pannan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.