Funderar om tjockleken med isoleringen av Cellulosa/träfiberisolering , måste man ha samma tjocklek som andra isoleringsmaterial eller kan man minska tjockleken med ex 20% ?
 
Vad är det du vill uppnå och vad skall du isolera?
 
Ska isolera innertak på vinden upp till nock kanske . Har tegel ,tjärpapp ,råspont , isolering ? Någon har sagt mig att med
Cellulosa/träfiberisolering behöver det inte vara lika tjockt som annan isolering och bara använda en ångbroms så det kan andas
 
cellulosa/träfiber har väl något sämre U-värde än glasull? Tillverkarna påstår att det kompenseras av andra egenskaper, men jag hade satsat på samma tjocklek som med glasull i alla fall.
 
Tjockleken blir ungefär samma som om du använder den billigaste mineralullen. Lambda för cellulosa isolering är typiskt 0,042-0,038. Isolera så tjockt som får plats
 
När det kommer till cellosaisolering så är det liknande lambda-värden som med mineralull. Ju tjockare du isolerar desto lägre energiförbrukning krävs för att upprätthålla en viss temperatur. Men det finns vissa brytpunkter där det aldrig lönar sig ekonomiskt att isolera. Sedan finns det många andra aspekter som avgör hur tjockt du kan isolera. Ett hus som bygger på självdrag kan må dåligt även med isoleringsmaterial med hygroskopiska egenskaper. Blir det dålig ventilation pga för mycket isolering så torkar fukten aldrig ut. Cellosa gör det bättre men det är aldrig bra med kvarvarande fukt.
Frågan är : Hur ser det huset ut idag? Vilka ingrepp är du beredd att göra och vad vill du uppnå?
Att isolera i underkant har inga nackdelar förutom något högre energiförbrukning. Att jaga de sista kwh tenderar alltid bli en kalkyl som man aldrig kan räkna hem. Jag isolerade själv på landet, en stuga på 90 kvm fördelat på två plan, med endast 20 cm cellosa i tak och tio i mellanbjälklag och sänkte ca 250 kwh i snitt per månad. Det som fanns innan var lite kutterspån som gjort sitt.
 
L L.A.E skrev:
Ska isolera innertak på vinden upp till nock kanske . Har tegel ,tjärpapp ,råspont , isolering ? Någon har sagt mig att med
Cellulosa/träfiberisolering behöver det inte vara lika tjockt som annan isolering och bara använda en ångbroms så det kan andas
Monarvap Sd5 kan du använda. Fördelen är att du även kan ha det en bit in i isoleringen om du skall dra rör för kablage och annat. Då behöver du inte göra hål i ångbromsen. Väldigt smidigt.
 
Funderar på att torpet är ombyggt med stående timmer ,tjärpapp, brädor och på vinden är det ståhöjd med trä golv. Man blir lite snurrig av alla material som finns . Tänkte då att det bästa kanske var cellulosa/träfiber men sen då för material ? Någon sorts vind diffusionsöppet material plast verkar inte passa in på ett så gammalt hus ca 1935
 
Silver78 Silver78 skrev:
När det kommer till cellosaisolering så är det liknande lambda-värden som med mineralull. Ju tjockare du isolerar desto lägre energiförbrukning krävs för att upprätthålla en viss temperatur. Men det finns vissa brytpunkter där det aldrig lönar sig ekonomiskt att isolera. Sedan finns det många andra aspekter som avgör hur tjockt du kan isolera. Ett hus som bygger på självdrag kan må dåligt även med isoleringsmaterial med hygroskopiska egenskaper. Blir det dålig ventilation pga för mycket isolering så torkar fukten aldrig ut. Cellosa gör det bättre men det är aldrig bra med kvarvarande fukt.
Frågan är : Hur ser det huset ut idag? Vilka ingrepp är du beredd att göra och vad vill du uppnå?
Att isolera i underkant har inga nackdelar förutom något högre energiförbrukning. Att jaga de sista kwh tenderar alltid bli en kalkyl som man aldrig kan räkna hem. Jag isolerade själv på landet, en stuga på 90 kvm fördelat på två plan, med endast 20 cm cellosa i tak och tio i mellanbjälklag och sänkte ca 250 kwh i snitt per månad. Det som fanns innan var lite kutterspån som gjort sitt.
Vinden ska isoleras för att få mer övernattnings möjligheter 4 sängar extra ,kanske en kabindusch och då får man nog ställa en avfuktare bredvid . Vintern igen verksamhet i torpet och bara lite grund värme på
 
Det är svårt att ge något exakt råd. Men ju mindre du isolerar desto mer värme läcker det ut och desto mindre risk för att kondenseringspunkten sker på fel ställe. 20 cm isolering i tak gör stor skillnad mot ingen. Sedan skriver du att det skall vara underhållsvärme. 15 grader? Är det direktverkande el? Man får tänka på att varje grads ökning i temperaturen innebär en stor skillnad i förbrukning beroende på skillnad ute/innetemp. Finns torpet långt norrut så har man betydligt större differenser i temperatur inne/ute än i södra delarna av landet.

Sen har du tänkt att isoleringen skall synas med öppna bjälklag? Estetiskt bygger man in isoleringen med material som passar husets tidstypiska stil så gott det går. Men alla är ju fria att göra som dom vill.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är svårt att ge något exakt råd. Men ju mindre du isolerar desto mer värme läcker det ut och desto mindre risk för att kondenseringspunkten sker på fel ställe. 20 cm isolering i tak gör stor skillnad mot ingen. Sedan skriver du att det skall vara underhållsvärme. 15 grader? Är det direktverkande el? Man får tänka på att varje grads ökning i temperaturen innebär en stor skillnad i förbrukning beroende på skillnad ute/innetemp. Finns torpet långt norrut så har man betydligt större differenser i temperatur inne/ute än i södra delarna av landet.

Sen har du tänkt att isoleringen skall synas med öppna bjälklag? Estetiskt bygger man in isoleringen med material som passar husets tidstypiska stil så gott det går. Men alla är ju fria att göra som dom vill.
Torpet finns i Örebro trakten och har luft/luft pump vinter tid ca 10 grader ingen värme på vinden än. Intressant 20 - 45 cm , kan jag tänka mig men vilken sort diffusions spärr ska man ha och visst vore det snyggt med synliga takstolar
 
Eftersom det är sporadisk användning blir den tillförda fuktmängden över tid ganska låg så man klarar sig rätt bra utan ångbroms vid måttlig isoleringstjocklek.

Hur mycket kan du isolera utan att behöva bygga på takstolarna/reglarna?
 
L L.A.E skrev:
Torpet finns i Örebro trakten och har luft/luft pump vinter tid ca 10 grader ingen värme på vinden än. Intressant 20 - 45 cm , kan jag tänka mig men vilken sort diffusions spärr ska man ha och visst vore det snyggt med synliga takstolar
Vilken dimension talar vi om på takstolarna? Man kan ju ha isoleringen invändigt och en snygg panel invändigt. På så vis framhävs takstolarna ändå. Ångbroms är klokt att sätta dit ifall användningen skulle bli ändrad i framtiden.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom det är sporadisk användning blir den tillförda fuktmängden över tid ganska låg så man klarar sig rätt bra utan ångbroms vid måttlig isoleringstjocklek.

Hur mycket kan du isolera utan att behöva bygga på takstolarna/reglarna?
Kan nog bygga på 120 cm innan reglar, Funderar på max 95 cm träfiber tjocklek,
Så det kanske inte behövs någon ångbroms ?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vilken dimension talar vi om på takstolarna? Man kan ju ha isoleringen invändigt och en snygg panel invändigt. På så vis framhävs takstolarna ändå. Ångbroms är klokt att sätta dit ifall användningen skulle bli ändrad i framtiden.
Takstol tjocklek varierar mellan ca 120 cm -150 cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.