Hej!

Köpt radhus nyligen. Där båda badrummen är helkaklade, gjorda 1995 och 99.

Vid överlåtelsebesiktning sades följande.

Det från 1995:
Äldre golvbrunn noteras, brunnen sitter föra väggen mot dagens
branschregler. Inkommande vatten sitter i en låda utan tät botten.
Fuktindikering utan anmärkning.
Äldre badrum har inte samma fuktskydd som dagens.

Det från 1999:
Äldre badrum som snart nått sin tekniska ålder, dock noteras inga
skador mer än normalt slitage. Badrummet byggdes innan dagens
branschregler kom på plats. Rörgenomföring i duschzon noteras
vilket avviker från dagens branschregler.


Vad säger ni? Jag tycker skicket lukt och utseende mässigt verkar bra.
När behöver man byta/ göra om badrummen?
 
Beror väl till största delen på ytskikt och tätskikt, kombinerat med användningen.

Huset vi bor i hade över 40 år gammalt badrum när jag renoverade det, men det hade funkat tack vare plastmatta på golvet och badkar.
 
Mitt badrum som gick emot alla dagens regler, höll i ca 35år innan vi rev, och då inte pga att det läckte.
Bara för att det är gammalt, betyder ju det inte att det inte fungerar, har det fungerat sen 95 och 99, så lär det fungerar ett tag till.
Bara att hålla koll, speciellt vid brunnarna, gärna underifrån om det finns möjlighet.
Bara att budgetera för en renovering, för den kommer så småningom.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror väl till största delen på ytskikt och tätskikt, kombinerat med användningen.

Huset vi bor i hade över 40 år gammalt badrum när jag renoverade det, men det hade funkat tack vare plastmatta på golvet och badkar.
Jo det är väl sant iofs. Men har läst någonstans 25 - 30 år. Då börjar ju båda gå mot sin tekniska ålder som skrivet.

Aha okej, detta är kaklade utrymmen båda badrummen samt med dusch i båda.
 
J Jörgen Ö skrev:
Mitt badrum som gick emot alla dagens regler, höll i ca 35år innan vi rev, och då inte pga att det läckte.
Bara för att det är gammalt, betyder ju det inte att det inte fungerar, har det fungerat sen 95 och 99, så lär det fungerar ett tag till.
Bara att hålla koll, speciellt vid brunnarna, gärna underifrån om det finns möjlighet.
Bara att budgetera för en renovering, för den kommer så småningom.
Alright, förstår va du menar. Som du säger har dom hållet sen dess borde dom klara något år till, så länge man är uppmärksam och ev kontrollerar brunn.

Har funderat på att göra en statusbesiktning på rummen för att få en hum om nuvarande status.
 
Mikael_L
De två skribenterna Dan och Jörgen har bra poänger.
Bara för att man säger att den tekniska livslängden är slut, eller börjar ta slut, så innebär det inte med automatik att det blir problem.
Vad menar man med teknisk livslängd ..? att det för en stor mängd liknande objekt så börjar man se en ökning av antalet som inte längre fungerar.
Det betyder ju alltså inte att alla tar slut just då, utan att några, de sämst byggda och hårdast använda typ, börjar ge upp. Men många kommer fungera länge till.

Det är nog klokt att börja ställa in sig på ett framtida byte i mer eller mindre närtid, dvs dels kanske börja fundera på hur man då kommer vilja ha det, materialval och allt det där. Och dels kanske börja lägga undan lite pengar varje år för att det är skönt att ha kosingen redo när den sen behövs.

Det finns inget som säger att de där badrummen inte skulle kunna klara 20 år till, men något kan å andra sidan ge upp redan nästa år också.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad är det för golv? Betongplatta, betongbjälklag, träbjälklag med spånskiva ..?
Golvmatta eller klinker?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De två skribenterna Dan och Jörgen har bra poänger.
Bara för att man säger att den tekniska livslängden är slut, eller börjar ta slut, så innebär det inte med automatik att det blir problem.
Vad menar man med teknisk livslängd ..? att det för en stor mängd liknande objekt så börjar man se en ökning av antalet som inte längre fungerar.
Det betyder ju alltså inte att alla tar slut just då, utan att några, de sämst byggda och hårdast använda typ, börjar ge upp. Men många kommer fungera länge till.

Det är nog klokt att börja ställa in sig på ett framtida byte i mer eller mindre närtid, dvs dels kanske börja fundera på hur man då kommer vilja ha det, materialval och allt det där. Och dels kanske börja lägga undan lite pengar varje år för att det är skönt att ha kosingen redo när den sen behövs.

Det finns inget som säger att de där badrummen inte skulle kunna klara 20 år till, men något kan å andra sidan ge upp redan nästa år också.
Kloka tankar, du har såklart poänger här. Antar som du säger att det är mycket som spelar in, användning, skick och om det är bra gjort. Tror som du att det är klokt att lägga undan en del framöver för att kunna lägga in, när eller om det behövs i något av badrummen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för golv? Betongplatta, betongbjälklag, träbjälklag med spånskiva ..?
Golvmatta eller klinker?
Det är radhus med krypgrund, trä.
Det är klinker i båda rummen på golv, ena är entréplan (1995) och andra övreplan(1999)
 
F FilipHe skrev:
Jo det är väl sant iofs. Men har läst någonstans 25 - 30 år. Då börjar ju båda gå mot sin tekniska ålder som skrivet.

Aha okej, detta är kaklade utrymmen båda badrummen samt med dusch i båda.
Har du otur så har du ett rollat tätskikt och är det dessutom på träbjälklag bör du hålla ett öga på det... Är budgeten tight kan det kanske vara värt att sätta in en duschkabin för att slippa större problem..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du otur så har du ett rollat tätskikt och är det dessutom på träbjälklag bör du hålla ett öga på det... Är budgeten tight kan det kanske vara värt att sätta in en duschkabin för att slippa större problem..
Okej, men borde inte sådant märkts av vid det här laget om det är typ 20 år gammalt? Eller är det i och med sin ålder och närmsta åren det kan börja bli problem?
 
  • Gilla
Mr2021
  • Laddar…
Mikael_L
Ja en plastmatta hade haft fördelen att det är väldigt lätt att inspektera skicket. Hur tätskikt ser ut under klinker är inte alltid så lätt att avgöra.
Ge akt på om ni tycker något är mjukt eller svajigt i golv eller vägg, det tyder starkt på att det inte står rätt till.

Vad man var lite dålig på, på den tiden (främst ännu tidigare, på 90-talet blev det bättre) var att bara fästa golvbrunnen i golvspånskivan, men utan stöd under. Så det var en vanlig skadeorsak, att det hela tiden flexade mellan spånskivan och golvbrunnen tills plastmatta/tätskikt till sist fick en spricka där.

Det finns många på forumet här som kan mycket om dessa lite äldre badrums konstruktion och skador, jag hoppas de kan hoppa in i tråden och ge mer input, t.ex. vad du kan kolla. Jag är inte speciellt kunnig över detta egentligen.
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Det kan fungera och hålla tätt i 40 år till............De där kontrollpunkterna säger inte så mycket annat än att det är brister jämfört med dagens sätt att bygga och tja det är ju inget märkligt att det blir så. Tyvärr mest avskräckande för de som inget vet och man kan ibland undra om karteller. Skulle de enbart anmärka på regelrätta brister så tror jag jobben skulle minska radikalt. Samma med dräneringar. Ofta plumpar i protokollen där och folk dränerar bara för att oavsett problem eller inte.
Idag är det ju så mycket skit i branschen så jag skulle nog nästan vilja säga att ett badrum som har varit ok i 20 år troligen är bättre än ett nybyggt..........
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja en plastmatta hade haft fördelen att det är väldigt lätt att inspektera skicket. Hur tätskikt ser ut under klinker är inte alltid så lätt att avgöra.
Ge akt på om ni tycker något är mjukt eller svajigt i golv eller vägg, det tyder starkt på att det inte står rätt till.

Vad man var lite dålig på, på den tiden (främst ännu tidigare, på 90-talet blev det bättre) var att bara fästa golvbrunnen i golvspånskivan, men utan stöd under. Så det var en vanlig skadeorsak, att det hela tiden flexade mellan spånskivan och golvbrunnen tills plastmatta/tätskikt till sist fick en spricka där.

Det finns många på forumet här som kan mycket om dessa lite äldre badrums konstruktion och skador, jag hoppas de kan hoppa in i tråden och ge mer input, t.ex. vad du kan kolla. Jag är inte speciellt kunnig över detta egentligen.
Okej! Jo det är väl svårare antar jag att kolla. Men därför kanske det kan vara värt att bekosta en riktad besiktning av badrummen på sikt iofs.

Det verkar vara så att främst golvbrunnen är största orosmomentet. Vilket är bra att ha i åtanke och koll på även.

Är en orolig själ, ska försöka att inte bli alltför oroad över detta. Dock är ju nackdelen att dessa 70 tals radhus hsr lite riskkonstruktioner som behövs ha koll på. Typ krypgrund, papptak osv.
 
S Stefan1972 skrev:
Det kan fungera och hålla tätt i 40 år till............De där kontrollpunkterna säger inte så mycket annat än att det är brister jämfört med dagens sätt att bygga och tja det är ju inget märkligt att det blir så. Tyvärr mest avskräckande för de som inget vet och man kan ibland undra om karteller. Skulle de enbart anmärka på regelrätta brister så tror jag jobben skulle minska radikalt. Samma med dräneringar. Ofta plumpar i protokollen där och folk dränerar bara för att oavsett problem eller inte.
Idag är det ju så mycket skit i branschen så jag skulle nog nästan vilja säga att ett badrum som har varit ok i 20 år troligen är bättre än ett nybyggt..........
Jo precis, du har väl rätt. Och jag antar att det blivit mer och mer så att besiktningsmän ofta skriver allt som ej är branschenligt, riskkonstruktioner och anmärker, noterar allt som avviker från dagens helt enkelt.

Men man får helt enkelt ha lite koll, ha en budget samt använda sina bra kontakter gällande detta. Så kan man förebygga mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.