Hej, jag och en kollega diskuterade nätverk.
Han sa att man inte får sätta ett modularkontakt (RJ45) på en nätverkskabel om man gör en fast installation.
Stämmer detta?
Det brukar vara fasta nätverksvägguttag man använder, men tänker att om man har en kopplingsdosa i tak där det går ut kabel till en PoE Extender(eller liknade) blir det snyggare om man kan sätta extender över dosan istället för att sätta dit ett uttag och sätta Extender brevid.
Vad är rätt?
 
R
Finns inga sådana regler, du gör helt som du själv vill.

däremot om det är en professionell installation hos ett företag eller i offentliga lokaler så sätter man uttag. Ingen risk för kabelbrott vid i och urkoppling + dokumentationen underlättar med uttag
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
I en fast installation använder man solida ledningar, och då passar kontakter dåligt och det är risk för glappkontakt. Det finns tydligen kontakter anpassade för solida ledare, men jag vet inte var eller hur de används.
En kabel med solida ledare är ganska styv och kan skadas om man kopplar i och ur ofta.
 
F fredrik.johansson skrev:
I en fast installation använder man solida ledningar, och då passar kontakter dåligt och det är risk för glappkontakt. Det finns tydligen kontakter anpassade för solida ledare, men jag vet inte var eller hur de används.
En kabel med solida ledare är ganska styv och kan skadas om man kopplar i och ur ofta.
Och vice versa, man skall inte använda vanliga Ethernetkablar (patchkablar) vid fast installation då de lätt glappar vid anslutning i uttaget.

Men nu lever man ju inte som man lär. Jag använder ofta patchkabel vid fast installation, men då gör jag som TS frågar om, dvs jag kontakterar direkt på kabeln. Man kan ju alltid ändra sig om man vill vid ett senare tillfälle.

Och om man nu vill ansluta en patchkabel i ett uttag (exempelvis om man skall ha uttag i ena änden och kontakt i andra) så välj ett uttag som har ett medföljande verktyg för att trycka fast trådarna med. Sedan är det in bra ide att skala toppen på tråden och dra den bakåt över isoleringen innan man trycker ned verktyget, det brukar minska risken för glapp.
 
Det finns RJ45-kontakter som man sätter på installationskabel med solida ledare. Jag använder sådana om man t ex skall dra fram till en PoE accesspunkt eller liknande. Då kan kabeldragningen bli helt dold och man slipper onödiga uttag och kontakter.
 
-RB- -RB- skrev:
Det finns RJ45-kontakter som man sätter på installationskabel med solida ledare. Jag använder sådana om man t ex skall dra fram till en PoE accesspunkt eller liknande. Då kan kabeldragningen bli helt dold och man slipper onödiga uttag och kontakter.
Det var lite så jag med tyckte borde bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.