Hejsan,

En av thujorna i vår häck har stendött och jag skulle vilja byta den. Häcken är annars ganska tät och hög (2.5 m?)

Vad är bäst? Försöka köpa i samma storlek och knö in den, eller en mindre som kan växa för att fylla ut?

Sen undrar jag om någon kan identifiera vilken typ det är? Brabant eller smaragd eller någon annan? Den planterades av tidigare ägare.

Tät och hög grön thuja häck vid ett rött hus, fråga om art och råd för ersättning av död planta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gröna thujagrenar av en häck som sticker ut över en trottoarkant, med fokus på ett brunt grensegment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack!
 
Häcken ser mycket fin ut så jag misstänker att det är smaragd. Kolla i vinter: smaragden behåller sin vackra färg till skillnad från brabanten som blir mer brunaktig. Dessutom behöver inte smaragden klippas flera gånger /säsong

Sätt en liten planta istället för en stor som är svår att gräva ner. Den lilla plantan kommer inte helt kunna hävda sig mot syskonen men efter ett par år har hålet ändå växt igen. Den lilla plantan täcker ändå hålet.
 
  • Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Tack för tipsen, jag vill minnas att den var rätt grön i vintras även om den hade lite mindre lyster än på årstillväxten. Framförallt behövde den bara klippas en gång om året (och denna vecka är det dags för första gången), så om Brabant växter betydligt mer, så är ju det ett starkt tecken på att det är smaragd.
 
Hej,

detta är en Brabant och inte smaragd om du inte redan har sett det själv. :)
 
  • Gilla
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
Jag har gissat mig till detta :D. Jag har gjort det enkelt för mig och klippt bort den döda thujan, och gluggen börjar så smått fyllas av grannarna på var sida!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.