Jag har köpt ett hus för första gången och håller nu på att lära mig massor av saker. Vi har tillträde om nån månad och ska bygga till och renovera under 3-4 månader (bor kvar i lägenhet tills klart). Men vilken modern teknik ska man tänka på att bygga in eller planera inför under renoveringen?

Följande saker har jag tänkt på hittills:
* Uppkopplat kodlås (Yale?)
* Högtalarsystem blir Sonos för det har jag redan
* Robotdammsugare och robotmopp
* Värmepump med appstyrning
* Larm tänkte jag strunta i, men möjligen övervakningskamera nånstans
* Smart dörrklocka (tips?)
* Hue-lampor med rörelsesensorer (har redan)
* Meshsystem

Vad finns det mer för rolig teknik som kan vara bra?
 
tommib
Välkommen till forumet!

Typ inget av det där är något du behöver planera under renoveringen, förutom just larm. Jag skulle dragit rör till alla dörrar och fönster samt platser för IR-deckare och installerat ett riktigt tråd under larm.

Dra nätverkskabel till alla rum. Minst dubbeluttag, vid plats för TV minst fyra skulle jag säga. Samt uttag för specifika uppkopplade enheter.

Tomter till platser för kamera, det är väldigt smidigt med PoE.

Värmepump med app är väldigt överreklamrat. Vad exakt är det som man behöver fippla med där?
 
Tack! Kanske ska överväga larm ändå. Vad pratar man om för kostnad där?

Bra input ang värmepump med app. Kanske helt onödigt. Har ju inte haft det förut så vet inte alls vilka behov man har.
 
tommib
Det beror på vad du vill ha och hur mycket du är beredd att göra själv.

En vettig modern centralapparat går väl loss på ca 5 kkr om du köper den här hemma, inkl en MAP. Två vanliga system är SPC och DSC.

Varje larmpunkt går på ca 150 kr för magnetkontakt och kanske 500 kr för IR, om det är trådat. Trådlöst är betydligt dyrare.

Fundera på dina behov och prata gärna med kompisar som har hus. Fråga hur ofta de ändrar inställningarna på sin värmepump t.ex. ;)

Det finns många som säger att trådat nätverk är ute och att allt går att köra trådlöst. Till det säger jag: pft.... Så länge sakerna sitter fast i väggen med en elsladd kan de också, och bör de, ha en nätverkssladd.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Värmepump med app är väldigt överreklamrat. Vad exakt är det som man behöver fippla med där?
Rätt skönt att kunna se temperaturen inne och ute. Se att kbn går som den ska.
Glöm inte vattenfelsbrytaren.
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
Efter vår totalrenovering kan jag säga följande:

1. STOR mediacentral. Dvs så stor du tror dig behöva, gånger 2
2. Nätverk till alla rum med dubbla uttag minst
3. Planera för accesspunkter på logiska ställen i tak, dra nätverkskabel dit direkt i bjälklag. Detta beror ju på hustyp.
4. Strömuttag bredvid fönster för belysning.
5. Strömuttag bredvid dörrar är ALLTID bra.
6. Om du har vind/källare: dra ett par tomrör mellan våningsplanen, just in case
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Rätt skönt att kunna se temperaturen inne och ute. Se att kbn går som den ska.
Glöm inte vattenfelsbrytaren.
Det finns bättre system för att hålla koll på temperaturen som inte är begränsade till en punkt inne och en ute.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns bättre system för att hålla koll på temperaturen som inte är begränsade till en punkt inne och en ute.
Jo, men de kostar. Nibes app kostar mig inget alls och jag fick de med i värmepumpen. Det räcker för mig att kolla det.
 
K kanonkula skrev:
Rätt skönt att kunna se temperaturen inne och ute. Se att kbn går som den ska.
Glöm inte vattenfelsbrytaren.
Vad är vattenfelsbrytare? Nåt som larmar om det läcker?
 
Q qvrk skrev:
Efter vår totalrenovering kan jag säga följande:

1. STOR mediacentral. Dvs så stor du tror dig behöva, gånger 2
2. Nätverk till alla rum med dubbla uttag minst
3. Planera för accesspunkter på logiska ställen i tak, dra nätverkskabel dit direkt i bjälklag. Detta beror ju på hustyp.
4. Strömuttag bredvid fönster för belysning.
5. Strömuttag bredvid dörrar är ALLTID bra.
6. Om du har vind/källare: dra ett par tomrör mellan våningsplanen, just in case
Tack!
1. Vad ska jag välja då? Tror bara vi kommer ha en tv. Iof när barnen är större får de kanske en tv.
2&3: Will do!
4&5: Bra tips!
6. Typ för extra nätverkskablar och så eller vad?
 
tommib
Ja, tomrör lite hit och dit är alltid bra. Speciellt mellan våningsplan eller för att passera besvärliga ställen. Jag hade t.ex. 2x40 mm tomrör från ena sidan av huset till andra (för att passera en hall på övervåningen). Detta var för lite för alla kablar som skulle igenom. Nu ligger ena kabelbunten lös i isoleringen eftersom röret gick sönder när jag skulle dra i andra gången. Typ 10-12 kablar i varje. Just nu funderar jag på hur många nätverkskablar som går i ett 32 mm VP-rör. Man behöver alltid fler nätverksuttag. De kan också användas till massa annat om man vill. Jag har t.ex. två i friggeboden (ja, precis). De används till två IP-kameror som sitter bra där. Skulle behöva ett tredje uttag, för man vill ju ha bra WiFi-täckning i trädgården och det får man om man sätter en AP i friggan.

Vattenfelsbrytare är en bra idé. För att förbereda för den kan man dra ett nätverksuttag (eller två) och el till vattenmätaren. Det är också bra med kanalisation från den punkten till alla fördelare och t.ex. kök/tvättstuga så kan man köra trådade läckagedetektorer (billigare, mer driftsäkert).
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
Luftavfuktare av god kvalitet med styrning ett billigt sätt att ta hand om utrymmen och behov som annars behöver lösas med långt dyrare metoder
Ett bra område är garaget som snabbt torkas upp och du slipper en rostigare bil...
 
  • Gilla
thom1983
  • Laddar…
Du har fått flera goda råd redan men jag vill ändå säga rör, rör, rör, rör och så några dosor .....

Finns det rör 2x16 eller ett 20 till en dosa så kan man dra i/ur de flesta typer av signalkabel. Det är ett enkelt och billigt jobb jämfört med att behöva öppna en vägg för att få fram en ny kabel.

Mitt nuvarande hus har bara 1X16 till dosorna och det är till viss del begränsande. Dock har jag lyckats nyttja mina rör och dosor till tele, larm, tp kabel, coax (parabol) och fiber, dock inte samtidigt.

infraröda larmdetektorer för trådad installation kan man ofta handla från Europa till bra priser. Det trevliga med trådbundna system är att detektorer och sirener brukar funka med de flesta systemen så man kan behålla dem vid ett ev systembyte
 
  • Gilla
thom1983 och 1 till
  • Laddar…
jag rekommenderar inbyggda takhögtalare. Uppskattar det enormt mycket!

Finns de som förespråkar lösa högtalare men då försvinner ljudet när du byter rum. Jobbig när en ljudbok strömmar ur högtalarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.