Hej forum!. jag håller på att förbereda för en tillbyggnad/garage. Har spräckt bort en knalle som jag hade som var ivägen.Höjd från mark är från 25cm till 40cm på vissa ställen. Jag hade räknat med att komma ner ca 30cm under mark. Tillbyggnaden ska bli samma höjd som huset. Är dock osäker på grunden, då vi har spräckt har det blivit som småfickor. tanken är att lägga 10cm makadam och kanske någon centimeter finare material för att det sedan ska bli enklare för kantelementen att passa in. Sedan en bra dränering så klart, som jag hoppas ska få plats. Är detta görbart?

1.Räcker djupet på ca 30 under mark?
2.Bör man oroa sig för vattensamlingarna?

hZ2LnX4.jpg

B9Fq48E.jpg

Mvh
 
Tänk på att det är makadamet som är dräneringslagret, inte slangen. Den är mer som avloppet. Minsta tjocklek på makadamen är 150 mm så 100 mm är inte ok, du får nog se över hur du kan lösa det. Hur mycket isolering får du plats med?

Vattensamlingarna är ingen fara om de hamnar under dräneringlagret.
 
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
W witten skrev:
Tänk på att det är makadamet som är dräneringslagret, inte slangen. Den är mer som avloppet. Minsta tjocklek på makadamen är 150 mm så 100 mm är inte ok, du får nog se över hur du kan lösa det. Hur mycket isolering får du plats med?

Vattensamlingarna är ingen fara om de hamnar under dräneringlagret.
Okej ja vattnet hamnar under såklart, tanken har varit att köra L element, 300mm höjd med 200m isolering i. Om den hamnar i samma höjd som befintlig byggnad blir jag glad. Om inte blir jag även glad med 200mm överstick från mark.
 
Uppdaterar här! Har fortfarande inte byggt något. Men startbeskedet är kommet inväntar bergspräckaren som måste komplettera lite.

Men är fortfarande osäker på om vi är hemma med markjobbet. På vissa ställen av plattan, mer mot mitten kommer jag få plats med väldigt lite makadam under 10cm.

Berget lutar även in mot huset. Skulle ni säga att det är en risk att bygga på detta? ”Lutande” berg

Vet att många säger olika. Men blir inte klok, vill ju inte bygga något som kommer skapa mer problem..
 
  • Ojämn och stenig byggplats med lutande berggrund nära husvägg, liten makadam och grävmaskiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De topparna behöver du inte vara orolig för.

Vilka är det som säger olika? Du borde egentligen fråga en konsult inom grundläggning. Det viktiga är att hålla koll på var den dränerade nivån hamnar.
 
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
Har du inga ritningar?
 
W witten skrev:
De topparna behöver du inte vara orolig för.

Vilka är det som säger olika? Du borde egentligen fråga en konsult inom grundläggning. Det viktiga är att hålla koll på var den dränerade nivån hamnar.
Bara av de som jag har läst till mig syftar jag på, några säger minst 200mm dränerat material. Och några som jag pratat med säger att berget på vissa ställen till och med kan ligga an mot isoleringen.


W witten skrev:
Har du inga ritningar?
Nej men nu börjar ju fundera på om jag behöver en konstruktionsritning på plattan. Jag hade bara tänkt mig en enkel platta på mark. Tillbyggnad ska bli ett garage.
 
Jo sånt här löser man ju helst i ritningsstadiet. :)

Dräneringslagret är min 150 mm i Hus AMA, så nu är du vaccinerad mot alla som säger något annat.

Anledningarna till att topparna inte är farliga är att de inte är kapillärsugande. Dränlagret är också berg i granulatform.

Det finns däremot en fara om det sticker upp genom isoleringen, då kan plattan spricka över toppen eftersom det blir mycket stummare där.

Marken ska falla från huset, inte mot. Om berget under marköverytan faller emot gör det inget, så länge dränlager och dränledning ligger där de ska.
 
  • Gilla
Samwest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.