Maria T
Efter att ha tänkt ett bra tag på hur jag ska formulera denna fråga, så tror jag det är bäst att först av allt infoga en bild.
Byggarbetsplats med grävmaskin, markerade gränser, och Gunnebostängsel framför suddigt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker bilden blev väldigt liten och därmed otydlig, men får väl försöka på en bättre om det behövs.
Det inringade gula till vänster är en av stolparna på vårt Gunnebostängsel, och det "blurrade" är vårt hus.
Vår tomt gränsar alltså till det man ser i mitten, en ännu så länge obebyggd tomt som är ca 18 meter bred (smal) och där grävskopan står en precis lika smal och långsträckt tomt där det för ett par veckor sedan började förberedas för ett hus. Eftersom vi inte är s k rågranne till den tomten har vi inte sett bygglovshandlingarna och har väl helt enkelt inte rätt att påverka det heller. Till saken hör att vi avstyrt att ett byggföretag lät uppföra parhus + Attefallare i en bostadsrättsförening som redan var bildad, så vi är så lättade och glada över att det kommer uppföras ett för området helt normalt hus, och familjen som flyttar in är jättetrevlig så vill inte ens dryfta detta med dem.

Tomterna är rätt kuperade och inte helt lättbyggda och vägen som syns i framkant är inte vågrät eller hur jag ska kalla det, tomten där det byggs ligger något högre än vår, hur mycket har jag svårt att avgöra.

Det som nu oroar mig är vad som händer när tomten bredvid vår ska bebyggas, där finns ännu inget färdigt bygglov som kan överklagas, men min känsla är dels att de som kommer söka bygglov där inte kommer att vilja ha hus på vardera sidan som tittar ned på dem, för det är en tydlig känsla av "grop" nu, och i förlängningen blir det oro över om denna tomt byggs upp till samma nivå som husgrunden vi nu ser, så kommer det att vara typ i höjd med vårt staket. Jag kontaktade bygglovsavdelningen på kommunen i fredags och på min fråga om bygget som pågår är enligt lovet - kan inte de fina orden men alltså att höjden stämmer o s v, så var svaret att när grunden är klar kommer en bygglovsinspektör (ingenjör?) ut och säkerställer att det hela är enligt bygglovshandlingarna.
So far, so good.
Min andra fråga gällande vad händer med tomten emellan då den bebyggs och att det nu är en sänka som absolut säkert måste jämnas ut, men troligen kommer att höjas så får jag höra att det får jag väl oroa mig om när det bygglovet är klart. Jag kan se att det ligger en bit fram i tiden av olika skäl som jag inte vill gå in på, men är det helt obefogat att undra i förväg?

Bygglovet som tidigare tomtägare, Bostadsrättsföreningen XX hade, visade att just omkring den där staketpinnen som jag inringade på bilden skulle det bli en parkeringsplats som släntade ner mot oss.

Lång beskrivning, och hoppas tydlig nog - är min fundering/oro befogad eller ska jag lita till att det blir bra i slutänden? Alltså när tomten bredvid oss bebyggs.

Här kommer en bild tagen från vårt hus. Det gula inringade är en person som står på grunden som ska gjutas, röda strecken ungefärlig tomtgräns (tycker det är en sjukt smal tomt men vår kommun tillåter tomter bli 800kvm efter avstyckning, även om det är långsmala rälar som dessa) och sen vårt Gunnebostängsel i nederkant.
Vy från fönster på grön tomt med ogräs, grävskopa i bakgrunden, och delar av staket synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp granntomten. Är du orolig för en granne är det väl investerade pengar. På så sätt kan du sova gott i all framtid. Du kan ju alltid sälja den om du behöver pengarna mer än din nattsömn :)
 
  • Gilla
Hacke1984 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
L lassebrun skrev:
Köp granntomten. Är du orolig för en granne är det väl investerade pengar. På så sätt kan du sova gott i all framtid. Du kan ju alltid sälja den om du behöver pengarna mer än din nattsömn :)
Den är inte till salu, köptes faktiskt rätt nyligen för 2,2 Mkr vilket jag tycker är dyrt oavsett för den tomten, så tyvärr.
 
Säger samma sak, enda sättet att styra bebyggelse eller utsikt omkring sig är att äga marken.

Så länge de följer detaljplanen finns det tyvärr inte så mycket att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.