Får man sätta jordade uttag i ett hus, om där inte finns någon jordkabel?
Vi ska sälja huset, och jag har köpt jordade uttag, för jag hade tänkt dra om all el, men har inte blivit av på 5 år :D typ, så nu undrar jag.

Kan jag skruva dit uttagen, eller ska jag köpa nya ojordade?, för jag vill att det ska se bra ut.

Nån som vet??

/Steffee
 
Du måste skämta?
Jag röstar för att köpa nya ojordade eftersom man inte bara kan gå på utseendet i det här fallet.
 
RilleRock
inkognito skrev:
Får man sätta jordade uttag i ett hus, om där inte finns någon jordkabel?
Vi ska sälja huset, och jag har köpt jordade uttag, för jag hade tänkt dra om all el, men har inte blivit av på 5 år  :D typ, så nu undrar jag.

Kan jag skruva dit uttagen, eller ska jag köpa nya ojordade?, för jag vill att det ska se bra ut.

Nån som vet??

/Steffee
Det säger väl själv att du inte får.
 
Sätter du jordade uttag i "ojordade" väggar så kommer du att få krypström i uttaget som inte är lämplig.

Så det är bara att sätta ut de jordade uttagen på blocket och köpa nya ojordade...
 
Nej nej nej nej!!!
Då får du köpa nya ojordade.
[smiley=angry.gif]

Skulle du sälja bilen utan fungerande bromsar också?
(ser bra ut, men fungerar inte)
 
Okidoki som jag misstänkte, ska inte sätta dit dem, blir att köpa nya ojordade. Dessa behåller jag eftersom vi ska köpa nytt hus, och i det huset lär det vara jordat,(är det inte det, har jag i alla fall nära till en elektriker som kan fixa jordat) köper inget gammhus igen =).
Tack för svaren

(Sälja bilen utan bromsar, jovars, bara säga att det är RHH garanti =)=) = Runt halva hörnet)
 
Nej, väldigt olagligt att göra på det viset... men du får sätta ojordat uttag där det finns jordtråd framdragen...
 
El-Danne skrev:
Nej, väldigt olagligt att göra på det viset... men du får sätta ojordat uttag där det finns jordtråd framdragen...
Förutsatt att det inte sitter andra jordade uttag i samma rum. Man får INTE blanda jordade och ojordade uttag. Är ett jordat måste ALLA jordas.

// DeBe
 
jonselektriska.se skrev:
Köp dina nya vägguttag på www.jonselektriska.se så blir det ingen dyr affär.
Jag måste bara fråga om du läst Diskussionsreglerna? :-X
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted

"Användarnamnet du väljer får inte relatera till kommersiell verksamhet. Inte heller får du visa en e-postadress eller en hemsida i din profil som kan spåras till ett företag som kan tänkas vilja göra reklam på Byggahus.se. Tänk på att inläggen blir mer trovärdiga om du använder ditt riktiga namn och uppger bostadsort. Det är dock tillåtet att vara anonym i alla fall utom då du som helt nyregistrerad medlem vill ge referenser på en hustillverkare, hantverkare eller arkitekt. Som nyregistrerad måste du då använda ditt riktiga namn och bostadsort. Brott mot reglerna leder till avstängning utan förvarning.

Kommersiella inlägg är inte tillåtna. Det är inte tillåtet att göra inlägg där den som postat inlägget, eller en närstående person, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns. Sk. radannonsering är inte heller tillåten för privatpersoner.
Den enda reklam som finns hittar du under rubriken ”Diskutera med hustillverkare”, där annonsörer tillåts ha en egen rubrik där representanter för företaget besvarar frågor från forumets medlemmar.
"
 
DeBe skrev:
[quote author=El-Danne link=1139251184/0#6 date=1139432302]Nej, väldigt olagligt att göra på det viset... men du får sätta ojordat uttag där det finns jordtråd framdragen...
Förutsatt att det inte sitter andra jordade uttag i samma rum. Man får INTE blanda jordade och ojordade uttag. Är ett jordat måste ALLA jordas.

// DeBe[/quote]

Vad säger reglerna om att komplettera eller byta ut enstaka uttag i ett rum som redan har blandat med jordade och ojorade uttag som var okej då det installerades en gång i tiden? Ett exempel på sådant rum är ett kök med elinstallationer gjorda för kanske 30 år sedan, då är det jordade uttag vid diskbänken och ojordade uttag vid de väggar som är en bit ifrån diskbänken...
 
yxis skrev:
[quote author=DeBe link=1139251184/0#7 date=1139474086][quote author=El-Danne link=1139251184/0#6 date=1139432302]Nej, väldigt olagligt att göra på det viset... men du får sätta ojordat uttag där det finns jordtråd framdragen...
Förutsatt att det inte sitter andra jordade uttag i samma rum. Man får INTE blanda jordade och ojordade uttag. Är ett jordat måste ALLA jordas.

// DeBe[/quote]

Vad säger reglerna om att komplettera eller byta ut enstaka uttag i ett rum som redan har blandat med jordade och ojorade uttag som var okej då det installerades en gång i tiden? Ett exempel på sådant rum är ett kök med elinstallationer gjorda för kanske 30 år sedan, då är det jordade uttag vid diskbänken och ojordade uttag vid de väggar som är en bit ifrån diskbänken...[/quote]

Hmm det var faktsikt en bra fråga. Föreskrifterna säger i 1kap §6 att om en anläggning är gjord tidigare än 1 jan 1994 så behöver man inte skyddsjorda uttagen om det är en komplettering eller utvidgning, sålänge det rör sig om ett bostadsrum eller annat likvärdigt torrt rum. Men frågan är om ett kök räknas till ett torrt rum. Jag tror inte det. Så då åker man nog på att jorda allt.

Men jag är ingen jurist och att tolka juridisk text kan vara svårt. Men om en kund frågar mig och jag med min behörighet skulle göra ett jobb där så skulle jag säga "jorda allt".

/DeBe
 
inkognito skrev:
Får man sätta jordade uttag i ett hus, om där inte finns någon jordkabel?
Vi ska sälja huset, och jag har köpt jordade uttag, för jag hade tänkt dra om all el, men har inte blivit av på 5 år  :D typ, så nu undrar jag.

Kan jag skruva dit uttagen, eller ska jag köpa nya ojordade?, för jag vill att det ska se bra ut.

Nån som vet??

/Steffee
Som tidigare svarats så får man ju absolut inte det. Sen är det väl så att om man nu skulle göra det iaf så skulle det nog räknas som ett dolt fel. Vilket kan bli dyrt i slutet. Så det är bra att du tar med dig de jordade uttagen till ditt nästa hus istället.

// DeBe
 
DeBe skrev:
Hmm det var faktsikt en bra fråga. Föreskrifterna säger i 1kap §6 att om en anläggning är gjord tidigare än 1 jan 1994 så behöver man inte skyddsjorda uttagen om det är en komplettering eller utvidgning, sålänge det rör sig om ett bostadsrum eller annat likvärdigt torrt rum. Men frågan är om ett kök räknas till ett torrt rum. Jag tror inte det. Så då åker man nog på att jorda allt.

Men jag är ingen jurist och att tolka juridisk text kan vara svårt. Men om en kund frågar mig och jag med min behörighet skulle göra ett jobb där så skulle jag säga "jorda allt".

/DeBe
Ett bostadskök klassas som torrt utrymme.
 
MickeM skrev:
[quote author=DeBe link=1139251184/0#10 date=1139675988]
Hmm det var faktsikt en bra fråga. Föreskrifterna säger i 1kap §6 att om en anläggning är gjord tidigare än 1 jan 1994 så behöver man inte skyddsjorda uttagen om det är en komplettering eller utvidgning, sålänge det rör sig om ett bostadsrum eller annat likvärdigt torrt rum. Men frågan är om ett kök räknas till ett torrt rum. Jag tror inte det. Så då åker man nog på att jorda allt.

Men jag är ingen jurist och att tolka juridisk text kan vara svårt. Men om en kund frågar mig och jag med min behörighet skulle göra ett jobb där så skulle jag säga "jorda allt".

/DeBe
Ett bostadskök klassas som torrt utrymme.[/quote]

Bara en liten undran då. Vad hade du rekommenderat iform av konsult då? Om det nu är så att det finns både ojordade och jordade uttag inom köket? Om vi ska stödja oss på de nya föreskrifterna och inte "blå boken".

Jag som installatör hade inte gått med på att byta de ojordade mot nya ojordade.

// DeBe
 
Av en gammal elektriker (som hann pensionera sig på den gula bokens tid) fick jag en gång lära mig att när man kommit utom mänskligt räckhåll från diskbänken i köket, alltså i praktiken två meter, då gick det an att ha ojordade uttag.
Det har kanske varit så, en gång i tiden.
Att man sedan kan sätta i något som har en sladd som räcker till diskbänken och ännu längre är ju en annan sak, eller borde kanske inte vara det? :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.