Hej jag har en Daikin Ftxtm40 innedel och undrar om man ska kunna ställa in fläkthastigheten separat på den så den sprider värmen bättre?
Just nu har jag den inställt på 20 grader och fläkten på auto.
Men ställer jag fläkten på full styrka så händer inget utan den surrar på i samma låga hastighet.

Höjer jga däremot graaaden till 21 då ökar fläkten.

Ska det vara så? Daikin Ftxtm40 innedel luftkonditionering monterad över dörr, grön gardin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En användares hand håller en Daikin fjärrkontroll inställd på 20 grader med fläktläget på auto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjärrkontroll till Daikin Ftxtm40 visar temperaturinställning på 20°C och fläkthastighet på auto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liknande frågeställning har avhandlats på varmepumpsforum.com men kanske gällde ett annat fabrikat. Det visade sig att kunderna tyckte illa om att luften kändes väldigt sval när man drar på fläkten manuellt vid t.ex. 20°, vilket är vad man kan förvänta sig om man inte vill höja temperaturen. Istället införde tillverkaren en begränsning för fläkten så att inga kunder ska tycka det blir svalt luftflöde.
 
Jag skulle tro att fläktinställningen gäller när den värmer. Så fort det blivit önskad temperatur går den ner på lågfart för att mäta temperaturen.
 
Det är så det ska vara. Fläkten stängs av vid inställd temperatur. Kolla manualen.
Instruktionsmanual som visar diagram och beskrivningar för luftflödeshastighet och luftflödesriktning för en enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah så enkelt var det.
Det är en bra pump annars synd bar att utedelen isar så extremt mycket vintertid.
 
Hur mycket dom ”isar” beror på luftfuktighet och effektuttaget.
Huvudsaken är att den sköter avfrostningen så det inte blir en igloo
 
Exakt. Själva funktionsprincipen bygger på att de måste isa igen vintertid annars funkar det inte alls.

Det som skiljer kvalitetsmaskiner från skräp är hur de hanterar avfrostningarna som behövs, Dåliga maskiner klarar inte detta utan bygger mer och mer is så det blir som en iskaka alltihop. Bra maskiner ordnar detta utan problem men man måste ha koll på att avfrostningsvattnet har någon stans att ta vägen.
 
Nja, om du kikar i kalla Norrland med andra förutsättningar än nedåt landet så blir det inte mycket till is på grund av helt annan luftfuktighet.
 
C Comfort Thomas skrev:
Nja, om du kikar i kalla Norrland med andra förutsättningar än nedåt landet så blir det inte mycket till is på grund av helt annan luftfuktighet.
Kan vara så. Men det är verkligen stor skillnad på hur LLVP-maskiner hanterar detta med avisning,
___
PS. Även märkt en viss skillnad på de mest moderna lösningarna ex Daikin Caldo 40, jfr gamla lösningar som IVT Nordic Inverter som vi har (ca 20 år gammal) vilket är en Sharp-maskin i botten.

Nyare lösningarna är extremt öppna i botten på utedelen, nästan så det knappt är någon botten på maskin. Till skillnad från äldre konstruktioner när man hade div värmeslingor för att få avrinning på smältvattnet.

Avisningen sköts fint på båda maskinerna men det är olika strategier som används.
 
Redigerat:
Tillverkarna har lite olika logiker på när avfrostning ska ske och vilken som är ”bäst” finns det nog skilda åsikter om.

Men dom icke så kallade nordiska modellerna ser man titt som tätt ha problem med avfrostning.
 
Jag bor i Pajala så det är ganska högt upp i Norrbotten.
Vid - 20 så avisar den ungefär varje halvtimma skulle jag tro.
Så det blir ett stort isberg under pumpen.
 
Kikar man på inlägg från ”norrlänningar” så brukar dom inte skriva om isberg under utedelen direkt men det kan förmodligen skilja sig en hel del däruppe också (y)
 
Vid div turer uppe i fjälltrakter i Norge och Sverige så har vi sett att man ofta monterar utedelarna på värmepumpar ett par meter upp på fasaderna så att det kan drälla ner smältvatten i stora isberg obehindrat,

Finns inga behov av detta nere i Kronoberg i vårt fall men en tanke att beakta om det är kärvare förhållanden.
 
Det är nog troligare att dom sitter högt på grund av mycket snö eller snödrev då utedelen inte får bli begravd i snö.
Här i mina krokar räcker det med 40-50 cm och det är sällan ens några snömängder att tala om Längre
 
Här sitter den ca 1.70 upp på väggen.
Men sen är det ju inte bra att det bygger is mot väggen.
Man kan ju få en massa andra problem i huset då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.