Har en inbyggnad AEG diskmaskin.
Den har börjat droppa lite lite framkant under körning.
Någon som kan gissa vad det beror på? Det mesta av ”slangar” går väl under och i bakkant antar jag?
Är som sagt inte mycket.
Se droppe på bifogad bild (droppe strax till vänster om röda ljuset)
Tack på förhand
Pappershandduk på golv med vattendroppe nära röd indikatorlampa på inbyggd diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dålig list kring luckan.
Smutsigt där listen ligger mot eller på listen.
Trasig "vattenspridare" som sprutar rakt mot luckan.

Är de enklaste och vanligaste tror jag..
 
Vanligaste är att det fastnat smuts i hålen på vattenspridaren (propellern). Då snurrar den inte runt (drivs av vattnet som sprutar ur hålen) utan står still och sprutar på samma ställe hela tiden. Om den då står så att det sprutar på luckan hela tiden så blir det för mycket för packningen och läcker igenom.
Så plocka bort propellern och gör rent.
 
  • Gilla
axelito
  • Laddar…
A
om du nu har den med fläkt i så är det den som läcker
 
Jag upptäckte samtidigt som jag såg den här tråden att jag hade lite vatten nedanför luckan, dock på en Husqvarnamaskin.
Nu har jag bara hunnit köra den en gång sedan jag undersökte det hela. Spolarmarna var rena, men däremot var det skit runt luckan där listen skall täta. Jag hoppas på att det var problemet.

I manualen står det "kontrollera att produkten står i våg" som åtgärd på läckage från luckan, men hur känsligt är det egentligen? Jag tycker det är i våg, men det är kanske inte mikrometerprecision direkt.
 
tensiden tensiden skrev:
I manualen står det "kontrollera att produkten står i våg" som åtgärd på läckage från luckan, men hur känsligt är det egentligen? Jag tycker det är i våg, men det är kanske inte mikrometerprecision direkt.
Fick maskin monterad av butiken jag köpte den i. Den läckte rejält från luckan pga den inte stod i våg. Det syntes kanske inte direkt med blotta ögat, men tittade man noga syntes det. Med vattenpass blev det uppenbart.
 
A
Det viktiga är att luckan centrerat i hålet
Dvs att alla fötterna står med samma kraft på golvet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.