A
Är less på att köpa nytt plasttak till hammocken varje år. 500 spänn får man ge och det blir så sprött av solen att det året därpå går revor i det.

Går att beställa typ markisväv och låta någon sy upp det så det passar.

Funderar dock på en billigare lösning:
Spontade brädor som målas vita.

Mest utmanande blir sidorna som också behöver solskydd. Tänker mig där att sätta ihop ett antal brädor, lägga mot taket, rita av och såga. Samt använda _| list över.

Vad tror ni - blir det en snygg och bra lösning?
 
Samma utmaning här....


Att Dalom inte fått mer reklamationer är konstigt.

Någon som fått officiellt svar från hillerstorp?
 
R
Samma här, står just nu utan tak. :/
 
A
Bra tanke. Postade på deras FB
 
Har personligen tyvärr gett upp tak tills jag får tid och ork att göra något vettigt själv.
Precis som ni säger så håller det en sommar sedan går det sönder.

Hade samma problem med skydd till Weber grill. Klagade och fick det utbytt, där har de bytt till något nytt. Än så länge har Weber skyddet hållt två somrar.
 
P
Inne på mitt andra tak och det gick också sönder nu trots hamocköverdrag under vintern som även det gått sönder i dragkedjan. Ingen vidare kvalite på Dalom hammocken.
 
A
Det verkar inte spela någon roll hur det förvaras är min erfarenhet.

Materialet är av så dålig kvalitet att solen gör det sprött vilket medför att det är trasigt senast sommaren efter.

Min Hammock står i söderläge i fullt solljus. Och då är ändå taket vitt.
 
Met us know vad dom svarade...
 
A AndreasJF skrev:
Är less på att köpa nytt plasttak till hammocken varje år. 500 spänn får man ge och det blir så sprött av solen att det året därpå går revor i det.

Går att beställa typ markisväv och låta någon sy upp det så det passar.

Funderar dock på en billigare lösning:
Spontade brädor som målas vita.

Mest utmanande blir sidorna som också behöver solskydd. Tänker mig där att sätta ihop ett antal brädor, lägga mot taket, rita av och såga. Samt använda _| list över.

Vad tror ni - blir det en snygg och bra lösning?
Hej, det här var ju några år sedan, hur gick det? Blev det bra?
 
A
Ja, är mycket nöjd med lösningen. Har stått utomhus i 2-3 år nu året om och ser fortfarande ut som när jag blev klar med den. Tar bara in själva ”gungan” över vintern.

Gjorde såhär:
1. Byggde stöd för taket som drogs in med rejäla skruvar (120mm). Även snedställda stöd som syns på bilden.
2. Skruvade fast råspont.
3. La på takpapp av bra kvalitet. (Lite knepigt att få det supersnyggt i ”nocken”.)
4. Byggde två avlastningsbord på sidan som medvetet lutar lite så vattnet rinner av.
5. Fogade med utefog och oljade in samt grundade två omgångar. Målade därefter allt trä två gånger med ute snickerifärg.
6. Taket målades med Hagmans takfärg. Detta moment blev oväntat dyrt då det gick åt rätt mycket färg. Typ 2000 kr. Men är ju bara estetiskt och går att ha det svart också.
Vit hänggunga med grå dyna och snedställda stöd, placerad på en träaltan utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit trägunga med tak och diagonala stöd, vid ett trädäck, nära en hopfälld parasoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vit trädgårdsgunga med tak och grå dynor på en altan, väl underhållen och nymålad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndreasJF skrev:
Ja, är mycket nöjd med lösningen. Har stått utomhus i 2-3 år nu året om och ser fortfarande ut som när jag blev klar med den. Tar bara in själva ”gungan” över vintern.

Gjorde såhär:
1. Byggde stöd för taket som drogs in med rejäla skruvar (120mm). Även snedställda stöd som syns på bilden.
2. Skruvade fast råspont.
3. La på takpapp av bra kvalitet. (Lite knepigt att få det supersnyggt i ”nocken”.)
4. Byggde två avlastningsbord på sidan som medvetet lutar lite så vattnet rinner av.
5. Fogade med utefog och oljade in samt grundade två omgångar. Målade därefter allt trä två gånger med ute snickerifärg.
6. Taket målades med Hagmans takfärg. Detta moment blev oväntat dyrt då det gick åt rätt mycket färg. Typ 2000 kr. Men är ju bara estetiskt och går att ha det svart också.
[bild] [bild]
Tack för bilderna. Så himla snyggt det blev!! Nu blev jag jättepeppad. Har i och för sig en hammock i stål, men jag skulle kunna bygga en liknande ställning i trä, så att jag kan göra taket som du gjort. Håller nämligen på att undersöka hur jag skulle kunna bygga ett permanent tak, men för ju med sig att jag måste ner med stolpar frostfritt m m. På det här viset gör det ju ingenting om tjälen skjuter lite på våren. Du har alltså inget altantak över det hela? Mycket impad är jag!
 
A
Tack

Nej inget altankak över - den står under bar himmel året runt. Tar aldrig in dynorna sommartid heller, de har bra regnskydd.

Tror tyvärr inte det är möjligt att göra detta med en stålram. Taket väger ganska mycket och ser inte framför mig hur infästningen skulle göras i stålramen på ett bra sätt.

Jag skulle nog köpt en i trä - kanske begagnad på Blocket?

Om jag skulle göra om projektet hade jag varit lite mer noggrannn i taknocken för att få det snyggare med pappen. Samt mätt en extra gång på sidorna. Nu lutar det aningens, men är nog bara jag som tänker på det.
Lycka till!
 
  • Gilla
pianist
  • Laddar…
A AndreasJF skrev:
Tack

Nej inget altankak över - den står under bar himmel året runt. Tar aldrig in dynorna sommartid heller, de har bra regnskydd.

Tror tyvärr inte det är möjligt att göra detta med en stålram. Taket väger ganska mycket och ser inte framför mig hur infästningen skulle göras i stålramen på ett bra sätt.

Jag skulle nog köpt en i trä - kanske begagnad på Blocket?

Om jag skulle göra om projektet hade jag varit lite mer noggrannn i taknocken för att få det snyggare med pappen. Samt mätt en extra gång på sidorna. Nu lutar det aningens, men är nog bara jag som tänker på det.
Lycka till!
Du är nog onödigt kritisk, det ser verkligen kanonbra ut, du kan vara nöjd!
 
  • Gilla
pianist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.