Hej! Har fått utlöst larm T8 hög framledningstemperatur. Kontrollera att värmebärarpumpen inte har fastnat står det i manualen. Min fråga är nu, hur kontrollerar jag det? Har jag rätt om att detta är värmebärarpumpen längst till höger? Se bilden. Jag har för övrigt rensat filtret som också står som trolig orsak till just detta fel.
 
  • Vy över öppet kabinett med kopparledningar och flera pumpenheter, värmebärarpump identifierad längst till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är den högra pumpen som är till värmebäraren (cirkulationen mellan pannan och utedelen), men det är vanligare att värmesystemets pump kärvar på hösten.
Det bästa är att kolla att båda går som dom ska. Skruva lös den stora blanka skruven på gaveln så kommer du åt axeln innanför som har ett spår så man kan vrida runt pumpen med en mejsel och känna efter att den går lätt. Sen kan du starta en pump i taget och känna efter att den snurrar.
 
useless useless skrev:
Ja det är den högra pumpen som är till värmebäraren (cirkulationen mellan pannan och utedelen), men det är vanligare att värmesystemets pump kärvar på hösten.
Det bästa är att kolla att båda går som dom ska. Skruva lös den stora blanka skruven på gaveln så kommer du åt axeln innanför som har ett spår så man kan vrida runt pumpen med en mejsel och känna efter att den går lätt. Sen kan du starta en pump i taget och känna efter att den snurrar.
useless useless skrev:
Ja det är den högra pumpen som är till värmebäraren (cirkulationen mellan pannan och utedelen), men det är vanligare att värmesystemets pump kärvar på hösten.
Det bästa är att kolla att båda går som dom ska. Skruva lös den stora blanka skruven på gaveln så kommer du åt axeln innanför som har ett spår så man kan vrida runt pumpen med en mejsel och känna efter att den går lätt. Sen kan du starta en pump i taget och känna efter att den snurrar.
Kan du förklara på ett enklare sätt för någon som inte kan någonting. Var sitter den stora blanka skruven? Jag märker att när utepumpen ska starta så utlöses larmet nästan direkt.
 
På ändarna av cirkulationspumparna som man ser sitter ett ganska stort mässingslock med ett skruvspår. Dessa kan man skruva bort och kontrollera om motoraxeln innanför står stilla eller snurrar. Kanske kan man vrida igång den med en skruvmejsel i motoraxeln om den står stilla. Kan komma en del vatten så en stor trasa är bra att ha.
 
J Josth skrev:
På ändarna av cirkulationspumparna som man ser sitter ett ganska stort mässingslock med ett skruvspår. Dessa kan man skruva bort och kontrollera om motoraxeln innanför står stilla eller snurrar. Kanske kan man vrida igång den med en skruvmejsel i motoraxeln om den står stilla. Kan komma en del vatten så en stor trasa är bra att ha.
Ok, då tror jag att jag förstår. Försökte skruva där tidigare men behöver nog lite mer muskelkraft. Får prova igen. Nu har den dock gått en bra stund utan att lösa ut larm så vi får se om mina andra åtgärder har haft någon effekt.
 
Har du rengjort filtren?
 
useless useless skrev:
Har du rengjort filtren?
Det var det första jag gjorde.
 
Nu har jag skruvat loss locken på pumparna och det kom mycket riktigt en hel del vatten men vad jag inte förstår är hur jag ska kunna se om pumpen går eller inte? Det är ju bara ett litet hål innanför. Ska man prova och dra runt med en skruvmejsel där menar du? Man kan liksom inte se något. Det låter som att pumparna går men vad vet jag. Nu är temperaturen nere på 19 grader så det blir nog att ringa servicetekniker. Störande bara att man inte kan lösa problemet själv envis som man är.
 
Det ska finnas ett spår för en skruvmejsel i motoraxeln som man kan dra runt pumpen med så den kanske startar om den står stilla. Kan rycka till i skruvmejseln då så man är beredd. Om det inte går att se något skruvspår är det förmodligen så att pumpen fungerar och roterar så snabbt att ögat inte hinner uppfatta något skruvspår.

Är termostaterna på elementen öppna och fungerar så att inte värmepumpen försöker skicka ut värme till ett stängt värmesystem? Bäst att ha öppna termostater på alla ställen det går när man har värmepump och reglera innetemperaturen med värmepumpens inställningar.
 
J Josth skrev:
Det ska finnas ett spår för en skruvmejsel i motoraxeln som man kan dra runt pumpen med så den kanske startar om den står stilla. Kan rycka till i skruvmejseln då så man är beredd. Om det inte går att se något skruvspår är det förmodligen så att pumpen fungerar och roterar så snabbt att ögat inte hinner uppfatta något skruvspår.

Är termostaterna på elementen öppna och fungerar så att inte värmepumpen försöker skicka ut värme till ett stängt värmesystem? Bäst att ha öppna termostater på alla ställen det går när man har värmepump och reglera innetemperaturen med värmepumpens inställningar.
Ja, alla termostater är öppna. Får kolla igen om pumparna är igång. Tack så länge.
 
Dum fråga kanske men ska man inte stänga av pumpen om man ska mixtra med något? Samtidigt blir det ju lite svårt att kolla om pumpen snurrar då. Nu hade den slagit ifrån igen med felmeddelande hög framledningstemperatur men varmvattentemperaturen har gått upp 10 grader.
 
Ska man t.ex. skruva bort plåtar där det finns oskyddade elledningar och elkomponenter under ska man absolut stänga av strömmen med brytaren på väggen först. Likaså om man ska tömma ur värmevattnet för olika service osv. Kör den upp temperaturen på varmvattnet mer än den ska och inte stannar för ens den löser ut på högtryck?
 
U Ulrikaknifstrom skrev:
Dum fråga kanske men ska man inte stänga av pumpen om man ska mixtra med något? Samtidigt blir det ju lite svårt att kolla om pumpen snurrar då. Nu hade den slagit ifrån igen med felmeddelande hög framledningstemperatur men varmvattentemperaturen har gått upp 10 grader.

I styrsystemet kan du byta till handkörning och manuellt slå på/av en sak i taget för att testa.
 
J Josth skrev:
Ska man t.ex. skruva bort plåtar där det finns oskyddade elledningar och elkomponenter under ska man absolut stänga av strömmen med brytaren på väggen först. Likaså om man ska tömma ur värmevattnet för olika service osv. Kör den upp temperaturen på varmvattnet mer än den ska och inte stannar för ens den löser ut på högtryck?
Nej, temperaturen har gått ner ända sedan den började krångla. Imorse och större delen av dagen har temp stått på 19 grader både för varmvatten, elementen och inomhus. Nu har temp på varmvattnet plötsligt börjat gå upp så det ligger på ca 30 grader.
Men undrar när jag skruvar loss brickirnaoch inte stängt av strömmen så sprutar det ut vatten. När hag hade den avstängd så rann det bara, ganska mycket men ändå överkomligt. Jag menar det blir rätt omöjligt att kunna se något om det rinner vatten hela tiden. Snart get jag nog upp och ringer vår röris imorgon.
 
Så här står det på nu. Nu har det gått ner några grader igen.
 
  • Digital termostat visar inomhustemperaturen 20,5 grader och tid 17:51.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.