I tegelskorstenen från 1930 finns sex kanaler. En kanal har använts av oljepanna. Kanalen är en halvstenspipa (ca 15x15 cm). I denna kanal har tidigare ägare monterat i ett rostfritt rör. Det är inte en slang utan ett rakt rör. Kanalen är 7-8 meter lång. Jag är osäker på hur långt ner stålröret går från skorstenstoppen men det är ett antal meter i alla fall. Längst ner i kanalen, vid inmurningsstosen för oljepannan, är det vanlig tegelskorsten utan rör. Jag antar att stålröret monterats i för att hindra kondens / skydda skorstenstoppen. Nu min fråga: Vad tror ni om att använda denna kanal till en pelletskamin? Borde det inte vara perfekt? Jag ser annars vissa problem att dra i en insatsslang hela vägen från topp till pelletskamin eftersom det befintliga insatsröret har en ganska liten diameter.
 
Fråga den skorstensmästare som senare kommer att godkänna pelletsinstallationen. Jag har själv fått goda råd just från denne. Han skall dessutom anges på bygganmälan.
 
Det ska jag göra när det blir aktuellt. Men nu frågar jag om det är nån på forumet som har nån idé?
 
I regel, eller rättare sagt, ofta räcker dessa inte till riktigt som det är tänkt utan ett rör hela vägen är nog det som gäller för dig, det befintliga röret måste du dra upp innan du sätter i det nya. 3 meter är dom oftast, diametern ca 100 mm, oftast går det att få upp dom ganska lätt men ibland får man ansluta det nya insatsröret i nedre delen av röret men det är bökigt som satan då du måste slå hål och kapa röret inne i rökkanalen.
Domkraft kan vara användbar, eller bara en mejsel.
Är skorstenen otät måste du dessvärre göra detta.
 
Tack för synpunkter predikarn! Skorstenen är inte otät. Grejen är väl att jag har en kvadratiskt tegelskorsten i nedre delen (15x15) och ett runt stålrör i övre delen (diam 100 mm ca). Varför skulle det inte räcka/funka tro? Jag gissade att kondensproblemen var störst i toppen och där är det ju stålrör? Berätta!
 
Jag förstod det som att du hade tegel hela vägen dock med ett rör isatt i toppen,
Dom rören hjälper i ett tag sedan kommer problemen igen med kondens, i bland är dom så dåliga i tätningen nertill att röken letar sig upp vid sidan, och ibland verkar det som att turbulensen eller om det är rent droppande från röret gör att det blir en jäkla massa skador där dem slutar. Inte alltid dock.
Ofta kröker skorstenar en del vid vinden och därmed går dessa rör inte längre ner än så i förekommande fall, då vinden är ouppvärmd blir det etter värre med kondensen.
Jag tycker du ska pröva att köra
 
Jag hade min sotare hos mig för provtryckning nyligen. Han rekomenderade att jag skulle ta bort mitt rör som stack ner 1,5 meter ner i pipan.Med motivationen att man inte ska minska arean i toppen.....Men det kanske är upp till olika sotare hur man ska ha det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.