Funderar på att installera en braskamin/öppen spis/grillplats e.dyl i ett uterum som skall byggas.
Någon som vet något om vad som gäller och vad som kan vara bra att tänka på.

Har hört att skorstenen måste gå över taknock med en viss längd vid husbygge, men i och med att uterummet blir 1-plan och huset är 1,5-plan så skulle skorstenen bli jättehög om den måste gå över husets nock...

Alla åsikter/idéer/tips mottages tacksamt!
/Daniel
 
:) Är också intresserad av info. Funderar på att bygga en murad utegrill på verandan mot vägg och eventuellt sätta en kamin på insidan och få dessa att "dela skorsten".
 
Passa dig för det Cattis - det är en ruskig köldbrygga. När du inte eldar och all den där stenmassan blivit kall...
Det är en superball lösning, men inte i vårt klimat ;)
 
Har också funderat på det. Ska bygga 1.5 plan. Skorstenen räknade vi att det skulle behöva vara 9 m lång, stödjas med vajer (jätte fullt, har sett ett hus i området som har gjort det) och om det är som Cattis säger, det är inget att tänka på.
 
:'( Glädjedödare där... Nähä det får väl bli korv i micron då ;)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Sweli: Verkar som du är insatt i problemet, så:
Vet du vilken höjd som krävs på skorstenen?
Spelar det någon roll hur långt från huskroppen den hamnar?
 
Så här är reglerna när du gör en bygganmälan för eldstad: En rökkanal skall avslutas minst 1 meter över byggnadens högsta punkt, inom planlagt område.
 
BoD hann svara förre...
så är det.
 
BoD hann svara före...
så är det.
 
Både BoD och Sweli har rätt, men ändå inte :)

Det är sotaren som har sista ordet. Är förhållandena de rätta och sotarn inte är sur/hungrig/kissnödig/tjurig så kan han medge lägre höjd över nock.
En skorsten som inte går genom mitten av huset och ska upp en meter över nock kan lätt se ut som en fabriksskorsten...
 
Nä, det är ju inte snyggt med en fabriksskorsten!

I mitt fall tänkte jag mig ett uterum som sitter ihop med huset (naturligtvis..) där skorstenen skulle hamna c:a 5m från huvudhusets fasad.
Undrar om det finns någon regel om den ligger så långt ifrån...
 
Uj, ja det får du nog ta med sotaren.
Jag tror att om byggnaderna sitter ihop är det högsta punkten som gäller...och då blir det ju verkligen en fabriksskorsten som gäller :-/
 
Håller med Karl...
Vi tänkte ha det i vardagsrummet som är öppet till taknok, mellan fönsterna. Huset är i 1.5 plan men över vardagsrummet är bara himmel.
Fabrikmodellen gillade vi inte alls.
Vi har dock förberedd för det i andra ändan av vardagsgrummet som är under övervåningen.
Kommer bara upp 3 meter över tak.
 
Jag pratade med sotaren (I Nybro Kommun, det KAN vara lite andra regler i andra kommuner) förra veckan angående detta.
OM skorstenen är mer än 4 meter ifrån huskroppen så behöver den bara sticka upp 1 meter ovanför uterummets högsta punk.
Spis och skorsten ska ju innan användning besiktas av sotare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.