Vi bor i en villa från 40-talet med bergvärmepump i källaren placerad bredvid murstocken. När pumpen producerar varmvatten och värme låter det som man sitter i en undercentral i vardagsrummet ovanför och på övervåningen sprids det ett lågfrekvent buller via murstocken. Pumpen är en 10 år gammal IVT som alltid spridit detta ljud i huset så det är förmodligen inte något direkt fel på den. Vad är en rimlig lösning på detta problem? Ta hit någon som jobbar med ljuddämning i och runt pumpen/taket eller är det mer värt att sikta på en ny pump som inte står bredvid murstocken? (om det spelar någon roll) Är det stor skillnad i ljudspridning från en modernare pump?
 
Finns ljuddämpningsmateriel för bilar som man kan sätta på insidan och utsidan av plåtarna för att dämpa ljudet från kompressorn. T.ex. Biltema har det. Finns också plattor man kan sätta i taket för att dämpa akustiken i rummet men de vet jag inte var man köper. Vore lite synd om man skulle tvingas byta ut en bara 10 år gammal värmepump, den borde kunna gå 10 år till.
 
  • Gilla
Resonans
  • Laddar…
Börja med att lyssna vad som leder ljudet. Är det själva byggnaden så måste hela pumpen dämpas med fötter till att börja med.

Det kan också bara så att det är rören som leder iväg ljudet. Så får man se till att dessa inte är så stumma.

Är det däremot så att det inte är vibrationer utan luften som bär med sig ljudet så får du börja titta på ett bättre tak. Tex mer gips,mer isolering. Tyngre konstruktion. .
 
  • Gilla
Resonans
  • Laddar…
Ljuddämpningsplattor kan jag prova utvändigt själv men inne i pumpen vet jag inte om jag vågar själv om det skulle bli för varmt. Kan en vvs firma sådant? Skulle ju även behöva stå på mer gummi. Ett problem är att det bara är någon cm till taket ovanför för alla rör som går där. inte så lätt att klämma in akustikplattor.
 
Det är ju ingen pelletspanna eller liknande så att det skulle för varmt innanför plåtarna i en bergvärmepump tror jag inte. Däremot kan det vara svårt att komma åt inuti och man ska naturligtvis stänga av strömmen med arbetsbrytaren på väggen innan man skruvar bort plåtar som kan dölja diverse elkablar och andra elkomponenter. Vill man inte göra det själv får man nog leta runt en del efter någon som kan ställa upp. Tror VVS-firmorna ofta har fullt upp med sitt vanliga jobb.

Vibrationsdämpande gummiplattor kan man beställa t.ex. från Kuntzes: https://www.kuntze.se/produkt-kategori/vibrationsdampare/
 
  • Gilla
Resonans
  • Laddar…
Vågar man vippa hela pumpen nån cm för att trycka in gummiplattor under fötterna när alla rör är inkopplade?
 
Mikael_L
Kolla, de är ofta anslutna med flexibla slangar som är metallomspunna. Då är det inga alls problem att vicka lite, förutom att det är en tung pjäs.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla, de är ofta anslutna med flexibla slangar som är metallomspunna. Då är det inga alls problem att vicka lite, förutom att det är en tung pjäs.
Är säkert en del i ljudproblemet, det är vanliga rör ovan pumpen, inga flexibla slangar alls.
 
J
Vi fick hänga upp våra rör i fästen med gummibussningar eftersom vibrationer från rören fortplantade sig i bjälklaget.
 
  • Gilla
Resonans
  • Laddar…
Om nån undrar hur d gick med det här så lade jag gummerade gymvikter uppe på rören i anslutning till pumpen och nästa alla låga frekvenser har försvunnit..
 
  • Gilla
DrKron och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Vi fick hänga upp våra rör i fästen med gummibussningar eftersom vibrationer från rören fortplantade sig i bjälklaget.
Vill du dela med dig av bilder på hur du löste upphängningen av rören med gummibussningar? Har liknande problem med stomljud och hoppas att det ska bli bättre med någon sådan lösning!
 
Jag tar tacksamt emot råd o tips hur du löste det också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.