Hej
Jag vill ordna belysning på vinden så att när vindsluckan öppnas tänds ljuset och när vindsluckan stängs släcks det. Där finns eluttag på mitten av vinden nära luckan och idealt hade varit en "förlängningssladd" med en dörrbrytare (som är AV när knapp är intryckt) som jag kunde dra ner vid luckan och sedan koppa in belysning (två ljusslingor) i andra änden.

Någon som har förslag på produkter?

Rörelsevakt när man kommer upp för luckan är förstås ett alternativ men jag är inte jättesugen på att ljuset släcks när man är längst in på vinden.

(Långsmal vind, så en vanlig garderobslampa räcker inte)


PS: Jag hittar en hel del på forumet om detta men de flesta länkar till 10+ år gamla produkter jag inte längre kan finna.
 
Det finns magnetkontakter, dock har jag inte sett några som klarar mer än ca 100V, men det går väl att fixa nån belysning i det spänningsintervallet. Magnetkontakter finns på Kjell. Jag har själv fixat lite (12V) belysning i lådor med hjälp av sådana. Fördelen är att brytaren är helt kapslad (damm/vattentät) och det är ingen mekanik som kan fallera efter ett tag.

Om du är inne på ”smarta hem” så finns det magnetkontakter till sådana system också.
 
Jag passar också på att bjuda på en rolig historia om strömbrytare kopplade till dörrar;

Jag bodde en gång i en lägenhet vid gullmarsplan. Den lägenheten hade en liten garderob/förråd med en vanlig dörr. I överkant på dörren satt det en liten mekanisk brytare som slog på ljuset när man öppnade dörren (precis som kylskåp). När jag var relativt nyinflyttad kom en kompis på besök och tittade runt i lägenheten. När han öppnade dörren till garderoben tändes ljuset, varpå han förvånat frågade ”Har du alltid tänt i garderoben?” :crysmile:

Han fick höra den frasen ganska ofta efter det...
 
Det löser man lätt med en
Gränslägesbrytare.
 
  • En Malmbergs 230V gränslägesbrytare med hävarm och rulle mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ile
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.