Åsa Lund
Min mamma tänker sälja villan i Skåne inom kort och skaffa lägenhet. Istället vill hon bygga en sommarstuga i sina barndomstrakter, Falköping. Stugan kommer mestadels att användas på sommaren men även under helgerna på vintern.

Hon har kollat med olika hustillverkare och den hon är mest intresserad av har som standard ett hus med FVP, Fresh-ventiler och vattenburen golvvärme. Braskamin ingår i huset och ved finns i massor.

Jag är lite tveksam till FVP. Tycker FTX vore ett bra alternativ till hur hon kommer att använda huset.

Om man ser på 30 års sikt så kommer väl driftskostnaderna för FVP att innehålla två byten på den medan FTX underhålls mer regelbundet hela tiden och inte behöver bytas på samma sätt.

Oavsett ventilation behöver huset ha nån sorts uppvärmning. Ska det vara vattenburen el i golvvärme eller behövs bergvärmepump?

Tacksam för kommentarer!
 
FTX är bara ventilation och frånluftsvärmepump löser både ventilation och uppvärmning.

Eftersom det blir ett vinterbonat fritidshus tycker jag en luft-luft värmepump för rumsuppvärmning är optimal och en elektrisk varmvattenberedare. Luft-luft värmepumpen är väldigt snabb på att justera rumstemperaturen och kyler också bra på sommarens hetaste dagar.

Ventilationen med fresh ventiler och frånluftsfläkt i badrum och kök. Det blir inte lönt med FTX om det inte är ett permanent boende.
 
Instämmer i att en LLVP är en bra och ekonomisk lösning, som dessutom är ovärderlig när man vill kyla vid värmeböljor.
Men komplettera med FTX!
Då sprids värmen ut till alla utrymmen och man får skönt inne.
Så har vi det här i vårt året-runt-hus i Halland.
 
Åsa Lund
Vilken sorts uppvärmningssystem ska det vara? Vattenburen golvvärme ingår i huset. Hur ska man värma det vattnet?

En LLVP kan för all del värma luften. Ska man hoppa över golvvärme då?

En FVP eller FTX återvinner värme ur frånluft en men den måste ju värmas upp från första början.

Vintertid kommer nog huset stå på mellan 10-15° och det första man gör när man kommer dit är att starta brasa :)
 
Eftersom huset ska användas mycket även under helgerna vintertid så tycker jag hustillverkarens standardförslag med FLVP och golvvärme faktiskt kan passa. Då låter man huset hålla normal rumstemperatur hela tiden. Ett modernt valisolerat hus med FLVP drar inte särskilt mycket energi. Att snabbt värma upp huset med golvvärme i betongplatta när man kommer på fredagen kan man glömma. Tar flera dygn. Då måste man elda hela tiden och hoppas att den värmen sprider sig överallt.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur länge håller en FVP? LLVP? LVVP? FTX?
Jag vill gärna tänka långsiktigt på uppvärmningen. Säg 30 år.
Hur många gånger behöver respektive grej bytas eller servas?
 
LLVP brukar man säga 15 år om inte annat för att de då kommit nya mer effektiva modeller. FLVP och LVVP kan man säga 20 år men enligt bl.a. Energimyndigheten får man räkna att det kan behövas ett kompressorbyte efter 10-15 år på en värmepump. Kostar i regel en rejäl slant att byta kompressor. FTX finns det väl 40 år gamla men de har dålig verkningsgrad jämfört med dagens modeller och man får byta ut fläktarna och rotor-motorer efterhand. De kan vara dyrare komponenter än man tror.
 
Hur stort hus är det fråga om. Det låter som vansinnigt overkill med bergvärme och ftx i en sommarstuga. Antar att stugan bara kommer ha grundvärme på vintern och då får man väldigt dålig verkningsgrad på ftx under de månader då den ska vara som bäst. Men det beror väl på hur mycket hon ska vara där på vintern.

som andra har föreslagit. Luft-luft värmepump samt forcerat självdrag. Skulle inte krångla till det i onödan.
 
Åsa Lund
145 m2 plus uppvärmt garage
 
Stor sommarstuga. Med uppvärmt garage börjar man då närma sig bergvärme eller luftvattenvärmepump. Hur långt är det mellan hus och garage? Storlek på garaget? Vatten och avlopp även i garaget?
 

Bästa svaret

I den storleken är det ju i princip en helt vanlig villa. Då håller jag med om att man lika gärna kan köra golvvärme och konstant uppvärmning. I Skåne tycker jag då FTX och luft-vatten värmepump är vettigt.

Alla värmepumpar är ganska lika så det skiljer inte så mycket i vilka delar som går sönder men en luft-luft värmepump är lite enklare uppbyggd då den saknar vattendelen. Men det blir inte optimalt på 145+m2

FTX systemet behöver man bara byta filter på och reparera om något går sönder. Men det är enkla komponenter
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
J Josth skrev:
Stor sommarstuga. Med uppvärmt garage börjar man då närma sig bergvärme eller luftvattenvärmepump. Hur långt är det mellan hus och garage? Storlek på garaget? Vatten och avlopp även i garaget?
Hus och garage är ihopbyggda.
Det är som en vanlig villa, det enda som skiljer är hur mycket det används eftersom mamma fotfarande ska bo i Skåne mestadels.
Mamma vill ha sovplatser för besökare, två vuxna par samtidigt.
 
Om hus och garage är ihopbyggda så finns alla möjligheter till vatten/avlopp i garaget och samma värmesystem etc. Skulle bygga garaget extra stort och ha ett pannrum för värmepumpen där istället för i själva huset. De låter en del. Skulle också ta in offert med energikalkyl för dels FVP och dels BVP med FTX. Det totala antalet kvm blir precis på gränsen där man rekommenderar bergvärme eller luftvattenvärme framför frånluftsvärmepump.
 
Åsa Lund
Tusen tack för alla svar!
Värmeanläggningen flyttas till garaget och mamma ska be om pris för de olika alternativen ni tipsat om.

En kollega på jobbet menade på att FVP behöver stora luftflöden, upp till 50% högre än BBR kräver, och att det kan göra att energiförbrukningen sticker iväg i onödan samt att komforten kan bli sämre med drag etc. Jag vet inte om det är så?
 
Så är det, även om de nyare kan kräma ut lite mer energi ur mindre luftmängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.