Hej på er,

Finns det någon gällande standard/kutym var man placerar badkarsblandare?

vi bygger ett nytt hus och har följande planlösning i badrummet (ursäkta dålig upplösning men ni ser nog). Vi var och besökte vårt bygge igår och fick komma in och kika och placeringen av blandaren till badkaret verkar helt åt h*lvete. När jag ifrågasatte placeringen fick jag svaret ”de har byggt enligt konstruktionsritningen” (någon vi inte fått se, vi har endast godkänt vår planlösning). Men konstruktionsritningen är ju upprättad utifrån planlösning så undrar bara om det finns någon standard?

badrummet är kaklat nu så vet inte ens hur man kan flytta placeringen av blandaren på ett bra sätt?

tack på förhand
Planritning av ett badrum med markerade områden för dusch, badkar, toalett och handfat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det vanliga är att en badkarsblandare sätts 70 - 80 cm över golvet: [länk]
tack, det har jag också förstått. Men jag tänkte mer sidledes, är det kutym att den sätts centrerat över badkaret eller vid kanten av karet?
 
BirgitS
Jag har nog bara sett centrerat.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har nog bara sett centrerat.
jag med, därför är jag väldigt nojig nu när vår blandare inte är centrerad
 
BirgitS
Hur snett sitter blandaren, 5 cm eller vid ena änden?
Det kan vara praktiskt att den sitter rätt nära änden där man har huvudet när man ligger ner så man når att fylla på mer varmvatten men man vill ju inte ha den så nära att det känns som man slår huvudet i den när man rör sig.

Var det det första du reagerade på när du klev in i badrummet eller var det först när du började detaljstudera det?
Går det att flytta badkaret en bit så att blandaren blir mer centrerad?
På ritningen ser det rätt trångt ut mellan duschväggen och badkaret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur snett sitter blandaren, 5 cm eller vid ena änden?
Det kan vara praktiskt att den sitter rätt nära änden där man har huvudet när man ligger ner så man når att fylla på mer varmvatten men man vill ju inte ha den så nära att det känns som man slår huvudet i den när man rör sig.

Var det det första du reagerade på när du klev in i badrummet eller var det först när du började detaljstudera det?
Går det att flytta badkaret en bit så att blandaren blir mer centrerad?
På ritningen ser det rätt trångt ut mellan duschväggen och badkaret.
blandaren sitter vid kanten/hörnet mot duschen. Resultatet blir att om man då skulle flytta badkaret så blandaren blev centrerad så skulle badkaret hamna inne i duschen. Det var det första jag såg när jag klev in i badrummet eftersom blandaren är så pass nära duschen. Eftersom jag bara sett centrerade blandare så har jag svårt att föreställa mig att det skulle se bra ut att den är där den nu har hamnat. Badkaret är dessutom ovalt och inte så fyrkantigt som det är på bilden så jag är rädd att blandaren dessutom kanske inte kommer sträcka sig över badkarets kant.
 
B bergigtomt skrev:
blandaren sitter vid kanten/hörnet mot duschen. Resultatet blir att om man då skulle flytta badkaret så blandaren blev centrerad så skulle badkaret hamna inne i duschen. Det var det första jag såg när jag klev in i badrummet eftersom blandaren är så pass nära duschen. Eftersom jag bara sett centrerade blandare så har jag svårt att föreställa mig att det skulle se bra ut att den är där den nu har hamnat. Badkaret är dessutom ovalt och inte så fyrkantigt som det är på bilden så jag är rädd att blandaren dessutom kanske inte kommer sträcka sig över badkarets kant.
Den sitter alltså centrerad på väggen? Mer rimligt vore väl att de satt den centrerad på den del av väggen som är utanför duschutrymmet?
 
BirgitS
Okej, när man ska duscha i badkaret är det praktiskt att ha blandaren ovanför utloppet för det är ju där man står.
Till många blandare kan man köpa en längre pip.

Men jag tror inte att felet (om det nu är ett fel besiktningsmässigt) är så stort att det motiverar kostnaden med att riva så mycket som skulle krävas för att flytta blandaren och då är det en ekonomisk ersättning som kan diskuteras. Men första steget är ju att ta upp det med ansvariga för konstruktionsritningen.
 
S sunqan skrev:
Den sitter alltså centrerad på väggen? Mer rimligt vore väl att de satt den centrerad på den del av väggen som är utanför duschutrymmet?
Hm ja det var bra sammanfattat, exakt så
 
Konstruktionsritning av badrum med dimensioner, badkar och VVS-symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade konstruktionsritningen. Ser lite mer lovande ut där än vad det kändes i verkligheten så kanske blir bättre när badkaret kommer på plats. Men jag förstår fortfarande inte varför man inte centrerade...
 
BirgitS
B bergigtomt skrev:
Men jag förstår fortfarande inte varför man inte centrerade...
Det kan vara det som jag nämnde tidigare, att någon av slentrian tänkte att folk ska stå och duscha i badkaret och då är det praktiskt om blandaren är placerad där folk står, dvs. den platta delen närmast utloppet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara det som jag nämnde tidigare, att någon av slentrian tänkte att folk ska stå och duscha i badkaret och då är det praktiskt om blandaren är placerad där folk står, dvs. den platta delen närmast utloppet.
Gissningsvis är det som du säger, vi får hoppas att allt känns bättre när alla badrumsmöbler är på plats.
 
Med badkar på plats. Jag tycker som sagt det ser märkligt ut men om det inte finns någon branschstandard så är det ju inte mycket att göra åt.
 
  • Nytt badkar inslaget i plast skyddsfilm framför vägg med kakel och två kranar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det vanliga är att en badkarsblandare sätts 70 - 80 cm över golvet: [länk]
Skulle nog medge att 90-100 är betydligt vanligare numera. då man kan välja badkar/dusch fritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.