Tänkte bygga en fribärande brygga. Hur grova reglar behöver jag för, låt säga, tre meters överhäng?
Bryggan får vara 120 cm bred och jag kan ha tre reglar i bredd om det behövs. Eller två, om det räcker?

Kan jag ha fyra meters överhäng? Vilken dimension på reglar behöver jag då? Vill kunna vara tre-fyra personer ute på bryggan samtidigt.....

Kanske finns det någon enkel tabell någonstans på nätet? Länk till den i så fall önskvärd:

Tack för tips och råd.
 
Om du menar att bryggan ska vara 120 bred och sen bara sticka ut 4 meter i luften så går det inte.
Måste ha stöd uppifrån eller nerifrån
 
Redigerat:
Bryggan skall ligga på en pir och kommer sitta fast på två platser på piren. Det jag behöver är ett överhäng ut över vattnet på grund av sten och grunt vatten så jag kan lägga till med båt.

Bryggan kommer ligga cirka fyra-fem meter på piren med fästen längst in mot land och cirka fyra meter ut på piren.... sen behöver jag det där överhänget....
 
  • Gilla
fire39
  • Laddar…
Om du kan få tag i två telefonstolpar så är 4m överhäng inga problem!
 
A
Även om man använder telestolparna, så lär det bli ett jäkla svaj i den bryggan om man är tre-fyra personer längst ut.

Är det risk för vågor som slår mot den? Kan allmänheten ha tillträde till den?

Ska det bli något vettigt, så får du nog gå på stålbalk.
 
Scouten skrev:
Även om man använder telestolparna, så lär det bli ett jäkla svaj i den bryggan om man är tre-fyra personer längst ut.

Är det risk för vågor som slår mot den? Kan allmänheten ha tillträde till den?

Ska det bli något vettigt, så får du nog gå på stålbalk.
Det finns ju förstås olika dimensioner på telestolpar/lysestolpar...
den brygga jag var med o byggde för ett antal år sedan har ca 4.5m överhäng.
I sidled: helt stum (kryssad)
Upp o ner: någon enstaka cm när man hoppar på den!
 
Bryggan kommer att kunna användas av allmänhet men det här är ute på en ö där alla andra stugor har egna bryggor. Vi får bygga en brygga på en allmänning (stenpir) då vår stuga inte har sjötomt. Ligger i fejd med grannen så det är väl han som kan komma att ”förstöra” den efter bästa förmåga. Han gör allt för att jävlas. Bråkat om bryggan, ser till att vår sjöutsikt försvinner genom att plantera träd och buskar på sin tomt. (Han har tomt och stuga mellan oss och vattnet. Hans tomt gränsar mot denna stenpir)

Men till våren skall det byggas brygga, därav min förfrågan här.

Om jag inte får tag i telefonstolpar, fungerar inte tryckt virke 45x220 att ha som stomme, tror ni?
Säg att jag vill ha tre meters överhäng då, från sista punkt på piren?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Är oxå fundersam på hur mycket överhäng man kan ha på en brygga/kaj då jag funderar på att förlänga min. Vilken dimension ger vilken längd överhäng. Inte tfnstolpar utan vanliga balkar.

Är stolpar 100x100 bättre att använda som balkar istället för reglas på exvis 45x145 eller 45x195?
 
En aspekt är ju också vilken infästning det går att göra på land.... Enklast måste la vara att köra med 6 meter långa limträbalkar, som sticker ut 3 meter...

Jag hade nog försökt designa något där man har räcken på båda sidorna av piren som är en del av den bärande strukturen....

Edit: finns det berg i dagen är det ju enkelt att förankra wire en bit upp, och sen bygga en halv "suspension bridge"....
 
Inte menat att stjäla någon annans tråd men såhär ser min skapelse ut idag och tanken är att förlänga samt höja den ca 25-35cm eller nåt sånt. Tänker även att den nya delen skall vara bredare än resten som är ca 3m bred idag.
En motorbåt förtöjd vid en 3m bred träbrygga vid en sjö med planer på att förlänga och höja bryggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det för att slippa bygglov du vill ha den med överhäng? Ett stag från mitten av överhänget ner till vatten brynet gör underverk.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Inte menat att stjäla någon annans tråd men såhär ser min skapelse ut idag och tanken är att förlänga samt höja den ca 25-35cm eller nåt sånt. Tänker även att den nya delen skall vara bredare än resten som är ca 3m bred idag.
[bild]
Med risk för att tråden nu blir rörig när det ska diskuteras två olika bryggor med olika förutsättningar.
 
W witten skrev:
Med risk för att tråden nu blir rörig när det ska diskuteras två olika bryggor med olika förutsättningar.
Fast inte helt olika förutsättningar ändå
 
T topmount skrev:
Är det för att slippa bygglov du vill ha den med överhäng? Ett stag från mitten av överhänget ner till vatten brynet gör underverk.
nope, detta har inget att göra med bygglov.
Har en stenpir där jag skall bygga brygga men har så stenigt och grunt runt om så jag behöver detta överhäng ut mot sjön för att kunna bada från och lägga till med båten vid bryggan... och sen för att inte behöva ta upp bryggan över vintern då isen tar med sig allt i sin väg. Jag kan tänka mig ha en botten-stötta längst ut som jag drar upp på vintern....så den kommer ju avlasta en del....
 
Hemmakatten
Boken "Bygga brygga" har mängder med bilder på olika bryggor. Finns på biblioteket eller att köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.