God afton!

Jag har ett vitrinskåp från IKEA stående hemma hos mig som jag använder för att förvara min vinylspelare samt skivor i.

Nu har jag stött på patrull. Jag har råkat köpa liiiite för många vinylskivor och börjar bli orolig om glasskivan i skåpet kommer palla med vikten av alla skivor. Efter en del funderande så har jag kommit fram till att jag tänker byta ut glasskivan mot något stabilare.

Började kolla på aluminium, då det är ett ganska lättarbetat material osv. Däremot har jag förstått att det är ganska svårt att måla (vill gärna måla skivan i samma/liknande färg som resten av skåpet) så jag undrar om det är någon här som har ett förslag på alternativa material att använda eller tankar kring mitt lilla projekt.

På Ikeas hemsida läste jag att skåpet är av stål. Har för avsikt att höra av mig till Ikea och se om jag kan få reda på vad för färg de använder.
 
BirgitS
Ikea skriver att hyllplanen tål 10 kg. Har du vägt skivorna som får plats på en hylla?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ikea skriver att hyllplanen tål 10 kg. Har du vägt skivorna som får plats på en hylla?
Runt 20 kg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle du kunna leva med en förstärkning i mitten? I så fall kanske MDF/Valchromat i svart skulle kunna sågas till för att stödja hyllplanen i mitten. Skåpet har ju ändå dörrar som döljer framtill och en stående list i mitten baktill.
 
Kan du inte bara köpa en glasskiva av bättre kvalite som tål vikten?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Inte så att infästning är begränsad med? Tror ju även att var lasten hamnar på hyllan. Borde ju gå att sätta ett L-järn som förstärker i bakkanten.
 
  • Gilla
Valhaj
  • Laddar…
Vill bara meddela samtliga som svarat att jag lagt detta lilla projektet åt sidan för tillfället. Tänker uppdatera när jag har tid och lust att ta tag i det igen. Tack för input.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.