Hej!

Vi byggde altan i slutet av 2017/2018, bara månader innan beslut att bygglov för vårt bygge inte längre skulle behövas.

Problemet är att jag kontaktade byggnadsnämnden i kommunen och berättade vad vi skulle göra samt skickade in bygglovsansökan. Men firman som skulle bygga altanen tyckte det inte behövde väntas på något bygglov och det skulle bli så bra till våren när allt var klart, och kravet på bygglov skulle såklart försvinna. Antar dom inte visste att jag redan hade skickat in ansökan. . .

Iaf så var jag lättpåverkad och vi byggde altanen precis innan snön, och sedan bara några dagar innan bygglovskravet togs bort så åkte en Kommunalarbetare ut och kollade vårt hus och då fick jag reda på att det där skulle du inte gjort via ett telefonsamtal. . .

Några dagar senare togs som sagt bygglovskravet bort för min typ av bygge och jag har inte hört något om detta sedan dess.

Nu 3 år senare så vill vi bygga ett förråd och då såg jag att min byggansökan fortfarande verkar aktiv för altanen och allt kom tillbaka till minnet.

Ska jag skippa att bygga förrådet och hoppas detta med altanen kan glömmas bort eller preskriberas, eller är det rimligt att skicka in ny ansökan för förrådet och anta att altan fadäsen är ur världen?

I efterhand så inser jag hur dumt det var att säga "kör" till byggfirman, det var många faktorer som spelade in och jag ville nog bara få avslut på saker då och tänkte mig inte för, jag är medveten om mitt misstag.
 
Skicka in ett brev där du drar tillbaka ansökan för altanen, då finns det inget för kommunen att ta ställning till.
 
N Nikorasu skrev:
Skicka in ett brev där du drar tillbaka ansökan för altanen, då finns det inget för kommunen att ta ställning till.
Är detta möjligt?
Jag tänker att dom vet juh att altanen nu byggdes iaf mellan slutet av 2017 och början av 2018 trots att jag drar tillbaka min ansökan?
 
Visst kan du dra tillbaka en ansökan som ännu inte är beviljad. Jag förstod att det var problemet? med den "aktiva" ansökan du ville lösa.

vag gäller din färdiga altan kan jag inte tänka mig att någon på kommunen bryr sig om i dagsläget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Visst kan du dra tillbaka en ansökan som ännu inte är beviljad. Jag förstod att det var problemet? med den "aktiva" ansökan du ville lösa.

vag gäller din färdiga altan kan jag inte tänka mig att någon på kommunen bryr sig om i dagsläget.
Ja precis, du har förstått exakt rätt.

När jag gick in på mitt hus på hitta.se så såg jag att det fortfarande fanns en aktiv bygglovsansökan från 2017.

Det som är värt att poängtera är att den där handläggaren masade sig hem till mig bara dagar innan just detta krav avskaffades och hörde sedan av sig via telefon att detta var minsann förbjudet. Det var i princip på en måndag han ringde, på onsdag/torsdag så klubbades det igenom att mitt bygge och storleken på altanen var helt okej (den ligger på marken och är hyffsat stor så där var problemet).

Sedan dog hela den tråden ut med handläggaren och jag har förträngt detta otyg tills idag då det blev uppenbart att cyklarna behöver en liten bod för vinterförvaringen.

Så min största rädsla är att om jag börjar röra om i grytan och ber att dra tillbaka ansökan så får handläggaren för sig att "här ska det minsann jävlas". Jag har för övrigt inget otalt med honom men vem vet, kanske haft en dålig vecka eller missat morgonkaffet.
 
Storlek på kommun? Hos oss får man olika handläggare varje gång, säker på att hen ens jobbar kvar?
Du kan ju gambla och bygga cykelskjul utan bygglov...
 
Claes Sörmland
Det skulle vara en konstig kommun som kommer på dig med att påbörja en bygglovspliktig åtgärd utan bygglov och sen inte lyfter ett finger i tre år. Och ovanpå det sätter igång ett tillsynsärende tre år senare när åtgärden som du utfört inte ens längre kräver bygglov.

Troligare är att du fick en liten muntlig varning av handläggaren och att denne sedan såg mellan fingrarna. Du skulle ju ändå få ditt bygglov i dagarna.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vad är det du ska bygga nu och vad finns det för befintliga byggnader på tomten? Låter ju som om du skulle klara dig med en friggebod vilket ju kommunen inte alls har med att göra om du inte ska ställa den mot gata/parkmark.
 
Du skriver att altanen ligger på marken. Då kräver den inte bygglov oavsett den nya undantagsregeln för altaner. Den kan vara hur stor som helst så länge höjden till altangolvet inte är högre än 1,2 meter från marken. Och det låter konstigt att en ansökan kan ligga öppen i flera år. Vad hände med att kommunen skyndsamt ska pröva ansökan om bygglov?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Paragrafryttaren skrev:
Du skriver att altanen ligger på marken. Då kräver den inte bygglov oavsett den nya undantagsregeln för altaner. Den kan vara hur stor som helst så länge höjden till altangolvet inte är högre än 1,2 meter från marken. Och det låter konstigt att en ansökan kan ligga öppen i flera år. Vad hände med att kommunen skyndsamt ska pröva ansökan om bygglov?
Jag funderade också på varför TS altan krävde bygglov om den nu följer marken men jag utgår från att den är tillräckligt hög så att den gör det. Annars borde ju kommunen ha upplyst om att trädäck inte är bygglovspliktiga vid första kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.